2014. november 25., kedd

Az Éhezők Viadala: A Kiválasztott, 1. rész filmvászonra adaptálásáról, 1. rész

Francis Lawrence rendező, Peter Craig forgatókönyvíró és Nina Jacobson producer arról beszélt a Buzzfeednek, hogyan adaptálták filmvászonra Suzanne Collins népszerű trilógiája utolsó kötetének első részét. Vigyázat, SPOILERes bejegyzés! Viszont iszonyatosan jó, még úgy is rengeteg mindenre rávilágított, bepillantást engedett, válaszokat adott, hogy láttam kétszer a filmet és úgy éreztem, értem. De soha nem gondoltam volna, hogy néhány dolog ennyire tudatosan készült, ahogyan az a cikkből kiderül. Hogy ne legyen túl hosszú, két részben hozom, érdemes elolvasni!!


Amikor Peter Craig írót (Tolvajok városa) és forgatókönyvírót felhívták és felkérték, hogy adaptálja két filmre Suzanne Collins nagy népszerűségnek örvendő regényét, a Kiválasztottat - amelyben annak főszereplője, Katniss Everdeen csak hosszas rábeszélés után vállalja el, hogy a történetben kibontakozó forradalom jelképévé váljon - majdnem elejtette a telefont.

Döbbenetét okozhatta volna, hogy Collins legsötétebb és leginkább az érzelmekre ható regényének kasszasiker filmmé való adaptálásának ijesztő feladatára kapott felkérést vagy hogy mesterségesen kellett két elég hosszú részre szednie a kötetet. Az ok azonban ennél sokkal hétköznapibb volt.
- Lányaim vannak - mondta Craig első nagyszabású Az Éhezők Viadala: A Kiválasztott, 1. rész BuzzFeed interjújában. - Mindketten hatalmas rajongók. Mi több, a nagyobbik lányom íjászkodni is elkezdett - elmondható, hogy őrült Katniss-rajongó. - Mielőtt először találkozott volna a producerrel, hogy véglegesítse maga számára a munkát, még egy saját elképzeléssel is előállt, - Collins könyveitől eltérően hogyan ábrázolná a Panem különböző részein zajló lázadásokat a fakitermeléssel foglalkozó 7. körzetben, ezt pedig lányainak és azok barátnőinek mondta el egy autós út során. - Nagyon odáig voltak tőle. "Igen, Apa csináld meg ezt a fás dolgot!"

Lányai jó irányba terelték. Craig megkapta a Kiválasztott elsődleges forgatókönyvírójának munkáját, amikor Danny Strong felmondott az első vázlat megírása után. Craig 7. körzettel kapcsolatos ötlete pedig az egyik legjelentősebb változtatás lett a könyvhöz képest, amit Francis Lawrence rendező (aki már a második filmet, a Futótüzet is rendezte) és Nina Jacobson producer (aki elsőként szerezte meg Collins regényének jogait) és magával Suzanne Collins szerző segítségével hajtott végre. 

Craig, Lawrence és Jacobson nemrégiben telefonon beszélt A Kiválasztott 1. rész bonyolult adaptálási folyamatáról, amelyben fontosabb SPOILERek is előfordulhatnak még azok számára is, akik olvasták Collins regényét.

A könyv szétvágása két részre

A Kiválasztott regényváltozatában nyomon követhetjük, miképp alakul ki Panemben polgárháború a 13. körzet és Coin elnök által vezetett szedett-vedett körzetek illetve a Snow elnök által vezetett zsarnoki Kapitólium között. Ebben a háborús légkörben Katniss azzal küzd, hogy elviselje, mivel jár a lázadás jelképes Fecsegőposzátájának lenni, ami húgára Primre, legjobb barátjára Gale-re és különösképp egykori barátjára, Peetára is hatással van, akit a Futótűz végén a Kapitólium ejtett fogságba. 

Hogy két különálló filmre osszák a könyvet, miközben hűek is maradjanak hozzá, a film készítői Collinshoz fordultak, aki elkülönítve felvázolta a karakterek fejlődésének ívét, és a történet előrehaladását a könyv mindkét felében, segítve ezzel a film készítőit, hogy megtalálják az egyes filmek központi rendező elveit. (Collins ezért erőfeszítéseinek elismeréseként maga is szerepelt a film stáblistáján az adaptálók névsorában.) 

- Úgy éreztük, hogy az első rész a propagandaháborúra összpontosít és Peeta megmentésére. - mondta Nina Jacobson producer. - A második film a tényleges háborúról, és Snow likvidálásáról szól. Ezek a gondolatok, amelyeket Suzanne vázolt fel számunkra, vezettek el ahhoz a döntéshez, hogy hol szedjük szét a könyvet két filmre. 

Ezzel az alappal, és azáltal, hogy Collins kéznél volt, ha szükség volt rá, a filmkészítő csapatnak lehetősége nyílt rá, hogy eszközöljenek néhány módosítást, néhány kisebb, olykor nagyobb változtatást még a főszereplő kapcsán is.

Legyen Katniss aktívabb!


Miután kétszer járta meg az Éhezők Viadala életre-halálra való küzdelem Arénáját, mire a Kiválasztotthoz érünk, Katniss sok tekintetben csak árnyéka önmagának. A poszttraumatikus stressz miatt egy roncs, ha pedig elképzeli, mi történik Peetával a Kapitóliumban, bűntudata lesz, Katniss ezért a Kiválasztott nagy részében befelé fordul, sokkal inkább saját sorsán rágódik és kevéssé vesz részt a cselekmény központi részében.
- Zajlik a lázadás - amiről Katniss már hallott és amin már gondolkodott, ám velünk ellentétben képes elmenni a körzetekbe, hogy saját szemével láthassa is mindezt. - mondta Lawrence. - Az, hogy a könyv első felében való befelé fordulása helyett valami látványos, mozis szempontból megoldható dolgot csináljunk, jelentette szerintem a legnagyobb kihívást, amelyen Peter, Suzanne, Nina és én is sokat dolgoztunk. 

Vagy ahogyan Nina fogalmaz: - Hogyan legyen olyan aktív hősünk, aki nem rázza le magáról csak úgy a háború okozta hatásokat? 

Az egyik megoldás, hogy adjunk Katnissnek több tennivalót. 
- Találtunk alkalmakat, ahol szükség volt a bátorságára - mondta Craig - ugyanakkor hűek maradtunk Suzanne kívánságához, miszerint érezni lehessen, milyen mélyen érinti a lányt a poszttraumatikus stressz, és hogy ő nem olyasvalaki, aki olyan könnyen túllép ezeken a dolgokon. - Egy jelenetsorban, amikor Katniss rájön, hogy húga vészesen későn érkezik meg a 13. körzet föld alatti óvóhelyére, Craig átírta a történéseket úgy, hogy Katniss a lépcsőn húga elé szaladjon, ne csupán az ajtóban várjon. Katniss maga hozza meg a döntést, hogy második alkalommal is vissza kell mennie a 12. körzet romjai közé, míg a könyvben a propaganda filmek rendezője, Cressida az ötletgazda. A filmben Katniss központibb szerepet játszik akkor is, amikor Peeta kiszabadítása zajlik, önként jelentkezik, hogy egy videobeszélgetés segítségével elvonja Snow figyelmét az akcióról.


Hogy világos legyen, a szabadítási kísérlet azért is fontos, mert még több lehetőséget ad Katnissnek, hogy aktív résztvevője legyen a történéseknek. A Coinnak és Plutarchnak felolvasott követelései között szerepel, hogy csak akkor vállalja a Fecsegőposzáta szerepét, ha megpróbálják megmenteni az összes fogságba esett győztest, míg a könyvben "csak" azt kéri, hogy kapjanak kegyelmet a háború végeztével. (A mentőakció ötlete később Cointól származik.) 
- Megpróbáltuk úgy kifejezni mindezt, hogy egyértelművé tegyük, hogy Katniss nincs tisztában azzal, milyen állapotok uralkodnak Panemben. - mondta Craig. - Amikor azt mondja, hogy a győzteseket az első adandó alkalommal ki kellene szabadítani, éreznünk kellene, hogy az ott és akkor még lehetetlen. 

Ugyanakkor a filmeseknek attól is óvakodniuk kellett, hogy Katniss ne csöpögősen legyen romantikus. 
- Éreztetni akartuk, hogy Katniss nem pusztán azért vállalja a Fecsegőposzáta szerepét, hogy visszaszerezze a barátját. - mondta Jacobson. - Azt is meglátja lassan, hogy mi történik az országban, hogy az emberek tesznek valamit a változásért és ennek a változásnak ő maga is részese akar lenni. 
Sőt, ez a két szál - hogy Katniss Peeta felé húz és hogy a 13. körzet mozgósítani akarja Panem népét az ügy érdekében - összefonódása az, amely által Katniss a történet középpontjába kerülhet. 
- Ő az egész forradalom érzelmi katalizátora. - mondta Craig. - Amikor énekel valamit, az harci indulóvá válik, amikor kiált valamit, az csatakiáltás lesz. 
Hogy ezeket a kapcsolatokat egyértelművé tegyék, a cselekménynek el kell távolodnia Katniss történetétől, ahogyan ez már az első két filmben is történt, és mélyebbre kellett ásniuk Panemben.

A lázadás ábrázolása Panemben

- Az volt a fő cél, hogy ami Panem-szerte történik, az szorosan illeszkedjen Katniss történetének ívéhez. - mondta Craig. - Katniss nagyon sokat ad magából. Gyakorlatilag feláldozza magát érzelmileg és lelkileg is, hogy ezáltal is inspirálja a többi embert. Meg akartuk mutatni, hogy ezt milyen hatékonyan teszi, és hogy az embereknek tényleg szükségük van rá a többi körzetben. Az emberek reagáltak erre és ők maguk is áldozatot hoztak.
Hogy ezt elérjék, Craig felvetette az ötletet, hogy mutassák meg azt is, hogy az egyes propagandafilmek milyen felkeléseket szítanak - amelyek pontosan ábrázolják, hogy Katniss akciói hatalmas előrelépéseket jelentenek lázadás során.
- Igazából sok, talán kicsit túl sok ötletem is volt. - mondta Craig nevetve. - Hogy mutassuk meg a halász körzet lázadását meg minden. A filmkészítők aztán kiválogatták ezek közül, amelyek nekik legjobban tetszettek. 

A filmkészítő csapat végül Craig legelső elképzelését támogatta, a 7. körzetben zajló konfliktust és egy még fontosabbat, az 5. körzet egy nagy jelentőségű gátjának bombázását. Az eseményt úgy mellékesen Collins könyve is megemlíti, a filmben azonban végül meghatározó pillanattá vált, amikor a készítők rájöttek, hogy a gát milyen fontos lehetett a Kapitólium szempontjából.
- Suzanne hihetetlenül jól ismeri ezt a világot és beszélgettünk arról, hogyan működik Panemben a villamossági és a kommunikációs hálózat. - mondta Craig. Ha felrobbantják a gátat az azt jelenti, hogy megszűnik az áramellátás a Kapitóliumban, a történet dominója pedig tovább borul, így Beetee be tud törni a Kapitólium rendszerébe, Snow elnök pedig ellencsapásként rommá bombázza a 13. körzetet, mindez pedig lehetőséget biztosít Coin elnök számára, hogy indítson egy mentőakciót Peetáért - így pedig a kirakós minden darabja a helyére kerül.

Folyt. köv. holnap

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése