2015. december 29., kedd

Francis Lawrence Forbes interjú

A következő interjú a film megjelenése előtt egy héttel készült és december elején került napvilágra. Addigra azonban rengeteg Francis Lawrence interjút olvashattunk, úgy éreztem, félre kell ezt tenni, mert a Mesterből is megárt a sok :) viszont mindenképp hasznosnak tartottam lefordítani, mert tartalmas anyagról van szó, sok olyan részlettel, amelyről korábban nem olvastunk. Egy körülbelül 40 perces beszélgetés írásbeli kivonatát olvashatjátok, nem lesz rövid anyag. 


Először is hogy érzi magát, miután az utóbbi néhány évben a négy Éhezők Viadala filmből hármat rendezett?
Vegyes érzelmeim vannak. Örülök, hogy végigkövethettem a történetet és végül eljutottunk a befejezésig, nagyon megnyugtató és hálás dolog. Nagyszerű emberekkel dolgozhattam. Valószínűleg ők a legjobb csapat, akikkel valaha együttműködhettem, szóval az, hogy elbúcsúztunk egymástól és mindenki megy tovább a maga útján, azért elég szomorú.

Az Éhezők Viadala előtt a Vizet Az Elefántnak! című filmet rendezte Reese Witherspoon és Robert Pattinson főszereplésével. Roberttel az Alkonyat-mánia közepette dolgozott, majd ezek után csöppent az Éhezők Viadalába. Mit tanult meg a Robert Pattinsonnal közös munkából, akit igencsak körülvett az a fajta bulvár sajtó, amely aztán Jennifer Lawrence esetén is jelen volt?
Amikor Robbal dolgoztam, hatalmas rajongótábora volt az Alkonyat miatt, és lányok illetve felnőtt nők, sőt azt mondanám, jobbára felnőtt nők táboroztak a forgatási helyszínek, a szállodáink közelében és szerte a városban. De Rob mindig nagyon félénken állt ehhez a dologhoz. Emlékszem, korábban dolgoztam Will Smith-szel is, aki szintén nagyon népszerű volt és ő is másképp kommunikált a rajongóival, és azt vártam, hátha Rob is megbékél lassan az őt körülvevő rajongótáborral.

De amit észrevettem, hogy a két rajongótábor teljesen más volt. Rob rajongói különböztek Will Smith rajongóitól és ha Rob rajongói a srác közelébe kerülhettek volna, darabokra tépik őt. Kitépték volna a haját, az a srác... szóval megvolt az oka, hogy aggódott a rajongói miatt. Nem mind, de néhány miatt.

Az esetek többségében, ahogy Az Éhezők Viadala rajongók is, nagyon-nagyon szenvedélyesen szeretik a történetet, a benne szereplő eszméket, a karaktereket és igen, a színészeket is, de ez nem az a fajta szexuális farkasétvágy, amit Rob rajongói körül éreztem.


Hogy került képbe ez a sorozat Ön számára, amikor Gary Ross úgy döntött, nem vállalja a második film rendezését, beszélt vele egyáltalán a munka megkezdése előtt?
Furcsa volt, mert nagyon gyorsan zajlottak az események. Egy pilot-ot forgattam egy TV-sorozat számára, aminek folytatására aztán nem kértek fel és New Yorkban voltam, amikor az első Éhezők Viadala film megjelent és láttam is a filmet, épp a születésnapomon. Úgy rémlik, 2012 volt, amikor New York-ban vagy Los Angelesben vágtam az a pilotot, és robbant a hír, hogy Gray nem vállalja a folytatás rendezését. Emlékszem, a Deadline-on vagy valami hasonló helyen olvastam és néhány nappal később - talán egy csütörtöki nap volt - felhívott az ügynököm, hogy Nina és a Lionsgate érdeklődik, hogy nem vállalnám-e el az Éhezők Viadala folytatásának rendezését.

Olvastam a könyveket, láttam a filmet, és azt mondtam, "hadd olvassam újra a második kötetet. Soha nem készítettem még más filmje utáni folytatást, és mégiscsak végig kell gondolnom, hogy nem túl sok paraméter adott-e, mert ha igen, akkor nem érdekel." Szóval fogtam magam, a hétvége folyamán elolvastam a könyvet, és láttam, hogy sok mindent tudok itt még tenni. Különös módon a szereplőgárda magján kívül teljesen nyitott volt az út előttem, mert itt kerül képbe a politikai mondanivaló, az erőszak- és háborúellenesség.

A karakterek mind megváltoznak, rengeteg új szereplő van, egy teljesen újszerű aréna, tényleges lehetőségem volt, hogy felépítsek egy világot és látszódjon a kezem nyoma. Beleegyeztem és a telefonhívás utáni hétfőn találkoztam Nina Jacobsonnal. Elmondtam neki az elképzeléseimet, hogy én hogyan kelteném életre a könyvet. Elmondtam, hogy én hogyan közelíteném meg vizuálisan, ami nem olyan lesz, mint Gary megközelítése, mert nem más stílusát akartam utánozni. Elmondtam az ötleteimet, a karakterekkel kapcsolatos elképzeléseimet és hogy milyen elveket alkalmaznék az új karakterek kiválogatásakor és mindenki egyetértett. Aztán alig egy hét múlva, talán a következő csütörtökön megkaptam a munkát.


Ha már a különböző megközelítésekről beszélünk, a második film második részét IMAX kamerákkal vették fel. Nem volt szó róla, hogy IMAX kamerákkal vegyék fel legalább az utolsó film bizonyos részeit, vagy az egy egyszeri alkalom volt csak?
Egyszeri alkalom volt. Amikor felmerült az ötlet, nekem tetszett, részben mert ilyet azelőtt még nem csináltam, másrészt mert egy új Arénába megyünk és volt egy természetes pont a filmben, ahol váltani lehetett. Nekem az nem tetszik, amit Nolan csinál, hogy ide-oda váltogassunk a két formátum között. Ennél a filmnél tehát működött ez a dolog, de meg kellett ebben is találnom a saját utamat.

Amiért nekem ez bejött a Futótűz forgatásakor, mert rendben, működött, hogy Katniss felemelkedik a csőben, itt kiszélesedhet a vászon, válthat a formátum, de ebben a formátumban maradhatunk mindvégig, amíg az Arénában vannak a szereplők, és minden visszazár, amikor Katniss kijut. Ez egyedi volt, mégis természetes, úgy éreztük, hogy hűűű, az Arénában játszódó rész más látványvilágot is jelent és más érzelmi élményt is ad. Amikor aztán továbblépünk a Kiválasztottra, amiről tudtam, hogy teljesen más hangulata lesz, sokkal klausztrofóbiásabb és sötétebb, akkor azt gondoltam, hogy azt már másképp kell csinálnunk.

Felmerült bármely beszélgetés során akár Ön, a Lionsgate vagy Suzanne Collins között, hogy a harmadik könyvet egyetlen filmben mutassák be? Ha igen és hajlandó beszélni is róla, elmondaná, minek eredményeképpen döntöttek a két filmben való bemutatás mellett?
Az a helyzet, hogy ez a beszélgetés már elkezdődött, mielőtt leszerződtem volna a Futótűzre. Sőt, akkor én még csak a Futótűzre írtam alá. Addigra már megvoltak annak a tervei, hogy két filmben mutatják be a Kiválasztottat, sőt, a bemutató dátumok is megvoltak. Azt tudom, hogy Suzanne tényleg utánagondolt és biztos akart lenni benne, hogy két olyan film lesz belőle, ami maga is megáll a lábán.

Az egyetlen oka, hogy én is belementem, hogy tényleg van két külön történet. Az 1. részben ott a drámai kérdés, hogy "Meg tudjuk-e menteni Peetát?", és a propaganda háború és médiamanipuláció témája is abban van, a második részben pedig izgulhatunk, hogy Katniss legyőzi-e a Kapitóliumot?

És mivel így Suzanne is megbizonyosodhatott arról, hogy két különálló történet lesz a két film, szétszedhettük a könyvet. És ami az érdekes dolog, hogy amennyire én emlékszem, ő az 1. részt támogatta jobban.

Tudja, rengeteget támadtak minket a könyv két filmben való bemutatásáért. Volt egy elég nagy, hogy úgy fogalmazzak cinikus visszhang. Az az igazság, hogy az itt előforduló témák nagyon fontosak. Maga a film is [az 1. rész] nagyon fontos volt nekem, és szerintem az egész történet szempontjából is fontos. Amikor viszont belekezdtem, azt is láttam, hogy hangulatilag ez a legmacerásabb.

Először itt rángatjuk ki a közönséget abból komfortzónából, amiről ezek a filmek szólnak. A Kiválasztott 1. részében nincs Aratás, nem utazunk a Kapitóliumba, nincs kiképzés és Viadal sincs. Ez a rész sokkal inkább politikai jellegű. Katniss kiszorul a cselekmény középpontjából, mindössze egyetlen nyílvesszőt lő ki. Ugye? Sokkal klausztrofób a hangulata is. Tudtam, hogy ezt nehéz lesz megvalósítani, de azt is, hogy ez is nagyon fontos fejezete Katniss történetének, mire eljutunk a végéig. Ha a sorozat egészét egyben nézzük, ez olyan, mint egy fajta második felvonásbeli mélypont.


És én ezt szeretem benne, ráadásul olyasvalakivel beszél, akinek a Harry Potter és a Halál Ereklyéi 1. rész a kedvence, mert ha az ember egy könyvet két filmben mutathat be, akkor van lehetősége a karakterfejlődésre koncentrálni. Lehetősége nyílik a karakterek érzelmi és pszichés gyötrelmeinek kihangsúlyozására.
Én azt szeretem a harmadik filmben, hogy a szétvágás eredményeképpen, mire a negyedik film véget ér, eggyel több filmet tölthetünk a karakterekkel. Ez különösen azon karakterek esetében fontos, akik csak a harmadik kötetben jelennek meg, mert így a sorsukat, a történetre való hatásukat egy helyett két filmben is láthatjuk.
Egyetértek. Épp erről beszélgettünk Suzanne-nal, mielőtt most elindultam volna a sajtókörútra. Nem sokkal korábban látta az utolsó filmet és arról beszélgettünk és egyfajta visszatekintésként azt mondta, "Úristen, nem is tudom, hogy csináltad volna meg ezt egyetlen filmben". Hacsak nem hagyjuk ki az egész propaganda harcot és nem hozzuk vissza Peetát már a film harmadára vagy még korábban, nem tudom, beleférne-e. Vagy hogy hogy mutatjuk be rendesen Coin fejlődési ívét? Tényleg nem tudom, hogy egyetlen film által hogyan lehetett volna megnyugtató módon eljutni a történet végéig.

Volt olyan szereplő vagy színész, akivel kapcsolatban úgy érzi, méltatlanul bánt a sorozat és sokkal komolyabb odafigyelést is megérdemelt volna? 
Szerintem az egész szereplőgárda nagyszerű munkát végzett. Ott van például Elizabeth Banks, aki csodálatos volt Effie szerepében. Effie nem is nagyon szerepel a Kiválasztott könyvváltozatában. Mivel Effie-ábrázolása olyan nagyhatású lett, Suzanne megengedte, hogy beletegyük őt is az utolsó két filmbe. Egyszerűen nem hagyhattuk ki, annyira szerves része a történetnek. Effie nagyszerű. De nagyon szeretem Woody Harrelsont is. Aki pedig a személyes kedvencem, Jena Malone, szerintem fantasztikus. Imádom nézni, amit Johanna karakterével tesz,

Én már az 1997-es Bastard out of Carolina óta hatalmas rajongója vagyok. Nagyon izgatottan láttam, hogy végre jelentős szerepet kap egy kasszasiker sorozatban.
Igen, és a Kiválasztott könyvváltozatában van is egy olyan rész, amikor Katniss visszatér és elkezdenek együtt készülni a Kapitólium elleni harcra és Katniss-szel együtt vesznek részt a katonai kiképzésen a 13. körzetben. És ez volt Johanna jeleneteinek legnagyobb része, de nem volt rá lehetőségünk, hogy katonai kiképzést illesszünk be ebbe a filmbe.

De közben azt gondoltuk, hogy nagyon szeretjük Jenát és Johannát is, hogy rakhatnánk bele mégis valahogy a filmbe?, szóval vettük a karakternek azokat a tulajdonságait és a könyvnek azokat a pillanatait, amit kedveltünk és megpróbáltuk azokat Katniss-szel közös jelenetekben bemutatni még a film elején.


2012 végétől mostanáig dolgozott Jennifer Lawrence-szel, hogyan változott emberileg és színészileg az elmúlt három film során, amíg együtt dolgoztak?
Ez érdekes, mert alapvetően a szívében és a lelkében színésznőként nem igazán változott. Színésznőként ő mindig is nagyon ösztönös volt. Soha nem szerette túlbeszélni a dolgokat. Megteszi, ha kell, de nem szereti.

Ő csak elhelyezkedik a világban, megkeresi az érzelmi ív általam meghatározott pontját, aztán megvárja, amíg elkezdenek forogni a kamerák, szólnak, hogy "Felvétel!" és beleéli magát, reagál a dolgokra. Ez számomra mindig is nagyon meglepő volt és nagyon ritkán lép csak rosszul. Általában nagyon inspiráló és meglepő, amit tesz.

Ebben rejlik a zsenialitása. És ez nem változott azóta, mióta együtt dolgozunk, még most is ilyen. És közben vidám, őszinte, vicces, kicsit lökött is, a szó jó értelmében. Leginkább abban változott meg, hogy hogyan mozog az őt körülvevő világban.

Amikor elkezdtük a Futótűz forgatását, Jen még nem volt olyan híres, mint most. Akkor még nem nyert Oscar-díjat. A legtöbb David O. Russell filmje nem jelent meg, aztán a dolgok felpörögtek, és az Oscar-díjat nem sokkal a Futótűz után megnyerte és gyakorlatilag... Nos, a dolgok tényleg másik sebességbe kerültek. De valószínűleg Jen leginkább abban változott, hogy hogyan kezeli a világ dolgait.

Mit gondol, miért van olyan nagy hatása ennek a sorozatnak? Mi miatt lett olyan nagy siker?
Szerintem Suzanne nagyszerű témákról ír. A háború és az erőszak következményei fontos dolgok, ráadásul ezekről tizenéveseknek írt, és nem fogta vissza magát, elég keményen odacsapott, nem kezelte gyerekként az olvasóit és szerintem ezt ők megbecsülték. Nagyszerű karakterekről írt, akikkel az ember könnyen azonosul, akik valódiak, nem szuperhősök. És szerintem ez a megingathatatlan megközelítés az oka annak is, hogy végül sokkal szélesebb közönséghez eljutott a sorozat, mint akiknek eredetileg szánta.

Arról is sokat beszélnek, hogy vajon véget ér-e a sorozat A Kiválasztott 2. részével vagy a Lionsgate megtalálja a módját, hogy folytassák a sorozatot vagy spin offot forgassanak vagy valami. Ez Önt érdekelné? Szívesen visszatérne ebbe a világba vagy inkább átadná másnak a lehetőséget?
Szívesen visszatérnék, ha Suzanne írná meg. Ha azzal járna, hogy az egész csapat visszatér és Suzanne írná meg és beleilleszkedne a már meglévő részekbe, akkor igen, mindenképp. De az a helyzet, hogy jelen pillanatban nemigen látom, hogy Suzanne Collins bármikor is újabb Éhezők Viadala történettel akarna előhozakodni. És azt sem tudom...

Korábban a Warner Bros. el akarta készíteni a Legenda vagyok folytatását, mire én azt mondtam, "Nem is tudom". Nagyon szkeptikus voltam, mert szerintem az emberek nem Dr. Robert Neville karaktere miatt mentek be a moziba, hanem azért, mert ők a Földön élő utolsó ember történetére voltak kíváncsi, mi pedig azt mutattuk be.

Most viszont, hogy ő halott, nem készíthetünk vele egy újabb filmet, hacsak nem támasztjuk őt fel valahogy, ha viszont csinálunk egy előzményfilmet, akkor pedig azt kérjük az emberektől, hogy jöjjenek el és valami teljesen más hangulatú dolgot nézzenek meg. Az Éhezők Viadala esetén azt hiszem, az emberek Katniss miatt mennek be a moziba. Úgyhogy ez más kérdés.

Szóval itt az emberek nem a világ kedvéért mennek el, hanem Katniss miatt, Katniss történetére kíváncsiak, szóval számomra elég kétséges lenne egy Éhezők Viadala filmet Katniss nélkül elkészíteni.


Ami bennem kétségeket okoz az egész sorozat kapcsán kritikusként az az, ahogyan a filmet reklámozták és ahogyan a rajongók is reagáltak rá, épp az, ami a sorozat egyik témája is, ez a "cirkuszt és kenyeret" téma. 
"Elizabeth Banks hát nélküli ruhában parádézik a vörösszőnyegen." "Kit választ majd Katniss?" A rajongók reakciója alapján hogy érzi, a rajongók megértették a film mondanivalóját annak ellenére, hogyan reklámozták azokat? Mit szeretne egy ideális világban mit kellene, hogy megtanuljanak a fiatalok ezekből a történetekből?
Szerintem a rajongók mind-mind különböző szinten értették meg a sorozat mondanivalóit. Szerintem néhány rajongó teljesen megértette, és értették a fölöttes kapcsolatot is a sorozat és annak reklámozása között is, az egész cirkuszt-és-kenyeret jellegét is.

Ami azt illeti, épp ez volt az egyik oka, amiért nagyon szerettem A Kiválasztott 1. részét, amikor tényleg beletettünk néhány marketingelemet és propaganda filmet a filmbe. A propagandáról szóló részeink ténylegesen visszatükrözték a reklámozás stílusát. Ez egy nagyszerű csavar volt, amit én nagyon élveztem.

Igen, valóban A Kiválasztott 1. része volt, ahol én is majdnem félrenyeltem a pattogatott kukoricámat. Volt egy propagandavideó egy komolyabb akciójelenet után, ami olyan volt, hogy akár a film előzetese is lehetett volna. 
Épp ez volt a lényeg. Látja, néhányaknak lejött, megértették és úgy vélték, hogy a történetnek ez az oldala nagyon érdekes. Biztos vagyok benne, hogy olyanok is voltak, akiknek ez meg sem fordult a fejében vagy nem gondolkodtak el rajta. Na, ők a szerelmi háromszög témáért lelkesedtek.

Szerintem összességében az a lényeg, hogy a fiatal rajongók is elgondolkodjanak. Remélhetőleg ők is megértik a sorozat fő témáinak mondanivalóit. A háború és az erőszak következményeinek témáit, és elgondolkodnak a konfliktusokon, a háborún és a forradalmon.

Mert néha nyilvánvaló, hogy szükség van konfliktusokra, néha forradalomra is, de ezzel nagyon óvatosan kell bánni. Nem minden fekete és fehér. Még ha valami indokolt is, még ha szükség van is rá, akkor is lesznek áldozatok, akkor is lesz kár és az örökre hat. Remélem, az emberek elgondolkodnak ezeken a dolgokon ezen filmek után.

És Ön számára hogyan tovább?
Benne vagyok bizonyos dolgok előkészítésében. Ott az Odüsszeia a Lionsgate-tel, pár dolog Jennel, de semmi nincs bebetonozva.
Forrás: Forbes

3 megjegyzés:

  1. Azért durva, hogy míg a legtöbb mostani cikkben rendre csak ismétlik magukat, egy olyan Francis Lawrence-interjú, ami még a film ELŐTT készült, még mindig képes újat mondani :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért nehéz ez, mert ezek az interjúk mind egyidőben készültek kb. Vagy két blokkban. Volt egy komolyabb sajtónap (vagy több is) még augusztusban, akkor felvettek pár anyagot meg csináltak interjúkat, ezek jelentek meg november során.

      Aztán jött egy következő kör, ami novemberben készült és csak a film megjelenése táján/után jelenhetett meg, de ezek között is vannak ismétlődőbbek, mert ugye mindenkinek ugyanazt tudják csak mondani.

      Ez meg szerintem egy komolyabb, mélyebb interjú, ezért is tartalmasabb. Próbálok én is szelektálni, de nem könnyű :)

      Törlés
  2. Huh, ez hosszú volt, de megérte. :)

    VálaszTörlés