Egy újabb nagy kaliberű cikk következik, ezúttal a Futótűz filmzenei albumának kulisszatitkairól. Az is kiderül belőle, - ha jól értem - hogy az első album dalaihoz hasonlóan ezek a számok sem lesznek benne a filmben, ott valószínűleg csak azt a háttérzenét hallhatjátok, amelynek számlistáját néhány napja olvashattátok az oldalon. Viszont érdekes történetek vannak leírva a cikkben, szóval érdemes azért végigrágni rajta magatokat :)
Október elején a Republic Records vezetői egy filmpremierre voltak hivatalosak és egy film zenéjének reklámkampányáról tárgyaltak. Bármennyire büszkék legyenek is azonban a Greg Camalier életét bemutató dokumentumfilmre, a Muscle Shoals-ra és annak Republic által készített filmzenei albumára, tudják, hogy következő projektjük, az Éhezők Viadala: Futótűz sokkal nagyobb kaliberű lesz.
Tizenkilenc hónappal ezelőtt az Éhezők Viadala volt az első sorozat, amelyet márciusban indítottak útjára a mozikban, és első komolyabb sorozata volt ez a Lionsgate-nek is. A film négy héten keresztül vezette a mozis bevételi listákat. A filmzenei albuma, az Éhezők Viadala: Dalok a 12. körzetből és azon is túl, amelynek elkészítését T-Bone Burnett felügyelte, és amelyről az első kislemez Taylor Swift száma, a Safe and Sound volt a Civil Wars közreműködésével, 1. helyen debütált a Billboard 200-as listáján, majd 480.000 példányban került eladásra. A Safe&Sound februárban Grammy díjat nyert a legjobb filmes dal kategóriájában.
Szükségtelen mondani, hogy az azóta eltelt időben az Éhezők Viadalával kapcsolatos zenei lehetőségek tárháza megnőtt. Azon az október eleji estén Los Angelesben megtartott tárgyalás során arról beszéltek az illetékesek, hogy a filmzenei album első három számát egyszerre jelentetik meg iTunes-on és kezdik játszani a rádiókban hat héttel a film bemutatása előtt. Felvetődött annak a lehetősége is, hogy a filmzenei album előadói különböző TV Show-kban is megjelenjenek. És végül, de nem utolsósorban ekkor dőlt el az is, hogy azok, akik elővételben váltják meg mozijegyeiket, ingyen letölthetik a Phantogram Lights című számát.
- Az első filmzenei album 2012 márciusában jelent meg. Ez '13 novemberében fog - mondja Tom Mackay, a Republic ügyvezető igazgatója. - Ez alatt az idő alatt igazán sokat fejlődött a cégünk. Olyan együtteseket is le tudtunk szerződtetni, mint az Of Monsters and Men, a the Weeknd, a Lorde, a Phantogram. Izgalmas, hogy ezek az együttesek is felkerültek az albumra, ugyanakkor ez is bizonyíték arra, mennyit fejlődött a márka. De azt is gondolom, ezek az együttesek eleve lelkesen vettek részt a filmzenei album munkálataiban.
Az Éhezők Viadala folytatása filmzenei albumának csak néhány eleme emlékeztet az első filmére. Burnett helyett például az album munkálatainak felügyeletét Alexandra Patsavasra bízták, aki az Alkonyat filmzenei albumait is felügyelte a Summitnál, amely 2012-ben egyesült a Lionsgate-tel. Ahogy a Dalok a 12. körzetből és azon is túlra jellemző volt, olyan előadókat kértek fel, hogy írjanak dalokat a Futótűz egyes eseményeihez, akik maguk is Collins könyveinek rajongói, és akiket a szó szoros értelmében a kötet ihletett. A dalok nem jelennek meg a filmben, de a rajongóknak feltűnhet, hogy a dalok témája ugyanaz, mint a könyvé.
- Az igazat megvallva az volt a cél, hogy a történetet a zenén keresztül is elmeséljük, - mondja Patsavas - és egy olyan filmzenei albumot készítsünk, amely visszaadja a könyv és a film hangulatát.
Először összeállítottak egy 20-25 előadóból álló listát, majd elkezdődött az ő megkeresésük. Ezeket a csapatokat megkérték, hogy küldjenek be demókat a számaikról, hogy a zenei csapat meggyőződhessen arról, hogy a szöveg illeszkedik a Futótűz történetéhez. Amint Francis Lawrence azt mondta, hogy a munkálatok már elértek egy bizonyos szintet, Christina Aguilerának, a Coldplay-nek és Siának megmutattak egy-egy részletet a munkaanyagból. A többi előadó pusztán a könyv alapján írta meg a számokat.
Az első filmzenei albummal ellentétben azonban ezúttal az előadók maguk vehették fel számaikat.
- Az elején megmondtuk nekik, hogy "Van pár szabályunk: Ti küldtök egy demoanyagot, amit lehet, hogy párszor visszaküldünk, hogy javítsatok még rajta, de amint egyszer azt véglegesen elfogadtuk, azzal csináljátok, akivel akarjátok és azt csináltok, amit csak akartok." Szerintem az együttesek nagy része nagyon izgatott volt amiatt az önállóság miatt, amit produkciós oldalról biztosítottunk.
Az Of Monsters and Men Silhouettes című számát egy 22 órás munkanapon vette fel az izlandi csapat a nashville-i Blackbird stúdióban a tavaszi-nyári amerikai turnéjuk során. A csapat reggel 9-kor hagyta el a stúdiót, majd egy három órás busz út után délben egy fesztiválon léptek fel. A dal ötletét eredetileg Ragnar Þórhallsson vetette fel, a szöveg megírásában Nanna Bryndís Hilmarsdóttir segédkezett.
- Az elképzelésünk működőképes - mondja Þórhallsson. - Az előző albumunknak kicsit hasonló a hangulata, mint az első filmnek. Furcsa volt olvasni a könyvet és írni hozzá egy számot; soha nem csináltunk ilyesmit korábban.
A The Lumineers-es Wesley Schultz-nak felkeltette a kíváncsiságát, amikor meglátta, hogy Patti Smith fecsegőposzáta-kitűzőt visel Clive Davis Grammy elő-buliján. (Smith szintén feltűnik a Futótűz filmzenei albumán.) Elkezdte olvasni a könyveket, majd Gale Hawthorne-ra, Katniss gyermekkori barátjára és Peeta Mellark szerelmi riválisára kezdett koncentrálni.
- Érdekelt az ő szemszöge - mondja Schultz a The Lumineers Gale Song című számáról. - Ő a férfi az árnyékban, a háttérben áll, miközben Katniss a rivaldafényben van Peetával együtt.
A Futótűz egyik első kislemeze, az Elastic Heart máshogy kezdte, az Éhezők Viadala világától függetlenül. Kezdetben Diplo száma volt, aki azt két embernek küldte el, Siának és Dr. Luke-nak. Sia azonnal reagált:
- Ez volt az első alkalom, hogy felhívtam valakit, azt mondtam 'Ne küldd el másnak a számot, holnap kifizetem.' - idézi fel. - Mire ő azt válaszolta, hogy 'Nem kell, hogy fizess érte, te lökött, a Tiéd!'
Sia írt egy szöveget a zenére, arra a reményben, hogy Katy Perry majd felénekli rá, akár a Futótűz filmzenei albumára. Amikor Perry nem élt a lehetőséggel, Sia felénekelte saját maga, és abban a reményben, hogy felkelti a Republic érdeklődését, a menedzsere megkérte a Weeknd-et, hogy írjanak hozzá egy refrént. Siának át kellett írnia a szöveget, hogy az illeszkedjen a filmhez, ám így a Rebublic egy olyan dalszerző munkájához jutott hozzá, akinek dalait 12 millió példányban adták el az elmúlt két évben.
- Fantasztikus dolog egy ilyen sorozatnak a részese lenni, mint ez - mondja Sia. - mert tényleg nagy terhet vesz le a vállamról [a szám promóját illetően].
Néhány dal már egy hónappal a film november 22-i megjelenése előtt hallható volt a rádiókban. A Coldplay Atlas című számát szeptember 9-től, Aguilera We Remain című számát október 14-től, Sia Elastic Heart-ját pedig október 21-től játsszák a rádiókban.
- Mindig is úgy képzeltük, hogy ha egyidejűleg több számot jelentetünk meg különböző műfajokban, akkor azok nem feltétlenül kell, hogy üssék egymást - mondja a Republic vezetője Tom Mackay. - A Coldplay alternatív zene, a Christina Aguilera-é szép, hallható a 40-es listán és Sia száma is rajta van a ritmikus számok slágerlistáján. Minden szépen működik.
A filmzenei album standard verzióján 12, a deluxe-on 15 nagy változatosságot kínáló szám található majd. Smith, a National és a the Lumineers akusztikus gitár alapú népies hangzású számokkal érkezett. A Santigold az elektronikus és a rock zenét keveri Shooting Arrows at the Sky című számában. Az Atlas, amely a film végefőcíme alatt lesz hallható (és a dallamát részben felhasználta James Newton-Howard a háttérzene írása során), és jól jellemzi mindaz a nyugodt kitartás, amely a banda névjegye is.
A tűz és víz képe rendkívül gyakori a számok szövegében, csakúgy, mint a rugalmasság témája.
- Az, hogy [az elsőhöz képest] teljesen más zenei élményben van részünk, szép kombinációját adja a különböző zenei ízeknek. - mondja Tracy McKnight, a Lionsgate zenei vezetője. - Ezúttal minden egyes előadó más érzékenységet mutat, és ez szépen tükrözi azt, amiről a történet szól.
Lorde, aki épp akkor fejezte be albumának elkészítését, amikor megkérték, hogy küldjön valamit a Futótűz filmzenéje számára, a Tears For Fears Everybody Wants to Rule the World című számát egy kísérteties gyászénekké dolgozta. Ez az egyetlen feldolgozás, ami található az eddig összeállított két Éhezők Viadala zenei társalbumán, ám Mackay és csapata úgy érezte, nagyon illik a film történetéhez.
- Nem volt ideje, hogy megírjon és elküldjön egy demót, majd visszajöjjön, miután elvégezte a kért változtatásokat. - mondja Mackay, idézve Lorde menedzserének szavait. - Az albumon szereplő sok más számhoz hasonlóan ez egy művészi ugrás. Amikor meghallottuk, nagyon elámultunk, hogyan gondolta újra Lorde a számot, és nem tudtunk nem Snow elnökre és a Kapitóliumra asszociálni a könyvből és a filmből.
Mackay, McKnight és Patsavas egyetértett abban, hogy különböző stílusú előadók szerepeljenek az albumon, és hogy összefogjanak és felhasználják egymás erősségeit és kapcsolatit.
- Egységes elképzelés volt - mondja McKnight. - Amikor megkerestük az egyes előadókat, mind ugyanazon az állásponton voltunk. Fantasztikus, amikor van egy könyvünk, amely világszerte minden korosztály olvasóit megérinti, mi pedig úgy érezzük, olyan zenei albumot hoztunk létre, amelyben mindenki megtalálja a neki tetszőt.
Abban a reményben, hogy a film iránti érdeklődést növeljék, Európában és Dél-Amerikában helyi előadók számait tették fel a filmzenei albumra és a filmbe a végefőcím alá. Spanyolországban, Közép- és Dél Amerkában a spanyol helyi alternatív együttes, Lori Meyers Hombre a Tierra című számát adták hozzá, Németországban és Ausztriában a berlini székhelyű ABBY Again című száma lesz hallható kiegészítésként az albumon, Brazíliában pedig a Sao Pauloi rockbanda a CPM22 13 című szám lesz pluszban hallható.
- Ez is olyasmi, amire előző alkalommal nem volt példa - mondja McKnight. - Sokat agyaltunk a Republic-kal, ők pedig megkeresték azokat az előadókat, akik a segítségünkre lehettek.
Az albumot különböző TV- és rádióműsorokban és a világszerte zajló premierek során történő fellépésekkel kívánják promotálni, egy olyan egyedülálló világméretű stratégia alapján, amely még most van kideolgozás alatt.
- Ez egy olyan projekt, amely elég különös, ha azt nézzük, hogyan szedtük össze rá a számokat. - mondja Mackay. - Az előadóknak ismerniük kell a történetet, el kell olvasniuk a könyvet, szóval olyan embereket kell összegyűjtenünk, akik belefektettek valamit ebbe a sorozatba. A dolog mellékterméke, hogy ők is aktívak akarnak lenni, amikor a dolgok felpörögnek a premier időpontja körül.
Forrás: Billboard
Tizenkilenc hónappal ezelőtt az Éhezők Viadala volt az első sorozat, amelyet márciusban indítottak útjára a mozikban, és első komolyabb sorozata volt ez a Lionsgate-nek is. A film négy héten keresztül vezette a mozis bevételi listákat. A filmzenei albuma, az Éhezők Viadala: Dalok a 12. körzetből és azon is túl, amelynek elkészítését T-Bone Burnett felügyelte, és amelyről az első kislemez Taylor Swift száma, a Safe and Sound volt a Civil Wars közreműködésével, 1. helyen debütált a Billboard 200-as listáján, majd 480.000 példányban került eladásra. A Safe&Sound februárban Grammy díjat nyert a legjobb filmes dal kategóriájában.
Szükségtelen mondani, hogy az azóta eltelt időben az Éhezők Viadalával kapcsolatos zenei lehetőségek tárháza megnőtt. Azon az október eleji estén Los Angelesben megtartott tárgyalás során arról beszéltek az illetékesek, hogy a filmzenei album első három számát egyszerre jelentetik meg iTunes-on és kezdik játszani a rádiókban hat héttel a film bemutatása előtt. Felvetődött annak a lehetősége is, hogy a filmzenei album előadói különböző TV Show-kban is megjelenjenek. És végül, de nem utolsósorban ekkor dőlt el az is, hogy azok, akik elővételben váltják meg mozijegyeiket, ingyen letölthetik a Phantogram Lights című számát.
- Az első filmzenei album 2012 márciusában jelent meg. Ez '13 novemberében fog - mondja Tom Mackay, a Republic ügyvezető igazgatója. - Ez alatt az idő alatt igazán sokat fejlődött a cégünk. Olyan együtteseket is le tudtunk szerződtetni, mint az Of Monsters and Men, a the Weeknd, a Lorde, a Phantogram. Izgalmas, hogy ezek az együttesek is felkerültek az albumra, ugyanakkor ez is bizonyíték arra, mennyit fejlődött a márka. De azt is gondolom, ezek az együttesek eleve lelkesen vettek részt a filmzenei album munkálataiban.
Az Éhezők Viadala folytatása filmzenei albumának csak néhány eleme emlékeztet az első filmére. Burnett helyett például az album munkálatainak felügyeletét Alexandra Patsavasra bízták, aki az Alkonyat filmzenei albumait is felügyelte a Summitnál, amely 2012-ben egyesült a Lionsgate-tel. Ahogy a Dalok a 12. körzetből és azon is túlra jellemző volt, olyan előadókat kértek fel, hogy írjanak dalokat a Futótűz egyes eseményeihez, akik maguk is Collins könyveinek rajongói, és akiket a szó szoros értelmében a kötet ihletett. A dalok nem jelennek meg a filmben, de a rajongóknak feltűnhet, hogy a dalok témája ugyanaz, mint a könyvé.
- Az igazat megvallva az volt a cél, hogy a történetet a zenén keresztül is elmeséljük, - mondja Patsavas - és egy olyan filmzenei albumot készítsünk, amely visszaadja a könyv és a film hangulatát.
Először összeállítottak egy 20-25 előadóból álló listát, majd elkezdődött az ő megkeresésük. Ezeket a csapatokat megkérték, hogy küldjenek be demókat a számaikról, hogy a zenei csapat meggyőződhessen arról, hogy a szöveg illeszkedik a Futótűz történetéhez. Amint Francis Lawrence azt mondta, hogy a munkálatok már elértek egy bizonyos szintet, Christina Aguilerának, a Coldplay-nek és Siának megmutattak egy-egy részletet a munkaanyagból. A többi előadó pusztán a könyv alapján írta meg a számokat.
Az első filmzenei albummal ellentétben azonban ezúttal az előadók maguk vehették fel számaikat.
- Az elején megmondtuk nekik, hogy "Van pár szabályunk: Ti küldtök egy demoanyagot, amit lehet, hogy párszor visszaküldünk, hogy javítsatok még rajta, de amint egyszer azt véglegesen elfogadtuk, azzal csináljátok, akivel akarjátok és azt csináltok, amit csak akartok." Szerintem az együttesek nagy része nagyon izgatott volt amiatt az önállóság miatt, amit produkciós oldalról biztosítottunk.
Az Of Monsters and Men Silhouettes című számát egy 22 órás munkanapon vette fel az izlandi csapat a nashville-i Blackbird stúdióban a tavaszi-nyári amerikai turnéjuk során. A csapat reggel 9-kor hagyta el a stúdiót, majd egy három órás busz út után délben egy fesztiválon léptek fel. A dal ötletét eredetileg Ragnar Þórhallsson vetette fel, a szöveg megírásában Nanna Bryndís Hilmarsdóttir segédkezett.
- Az elképzelésünk működőképes - mondja Þórhallsson. - Az előző albumunknak kicsit hasonló a hangulata, mint az első filmnek. Furcsa volt olvasni a könyvet és írni hozzá egy számot; soha nem csináltunk ilyesmit korábban.
A The Lumineers-es Wesley Schultz-nak felkeltette a kíváncsiságát, amikor meglátta, hogy Patti Smith fecsegőposzáta-kitűzőt visel Clive Davis Grammy elő-buliján. (Smith szintén feltűnik a Futótűz filmzenei albumán.) Elkezdte olvasni a könyveket, majd Gale Hawthorne-ra, Katniss gyermekkori barátjára és Peeta Mellark szerelmi riválisára kezdett koncentrálni.
- Érdekelt az ő szemszöge - mondja Schultz a The Lumineers Gale Song című számáról. - Ő a férfi az árnyékban, a háttérben áll, miközben Katniss a rivaldafényben van Peetával együtt.
A Futótűz egyik első kislemeze, az Elastic Heart máshogy kezdte, az Éhezők Viadala világától függetlenül. Kezdetben Diplo száma volt, aki azt két embernek küldte el, Siának és Dr. Luke-nak. Sia azonnal reagált:
- Ez volt az első alkalom, hogy felhívtam valakit, azt mondtam 'Ne küldd el másnak a számot, holnap kifizetem.' - idézi fel. - Mire ő azt válaszolta, hogy 'Nem kell, hogy fizess érte, te lökött, a Tiéd!'
Sia írt egy szöveget a zenére, arra a reményben, hogy Katy Perry majd felénekli rá, akár a Futótűz filmzenei albumára. Amikor Perry nem élt a lehetőséggel, Sia felénekelte saját maga, és abban a reményben, hogy felkelti a Republic érdeklődését, a menedzsere megkérte a Weeknd-et, hogy írjanak hozzá egy refrént. Siának át kellett írnia a szöveget, hogy az illeszkedjen a filmhez, ám így a Rebublic egy olyan dalszerző munkájához jutott hozzá, akinek dalait 12 millió példányban adták el az elmúlt két évben.
- Fantasztikus dolog egy ilyen sorozatnak a részese lenni, mint ez - mondja Sia. - mert tényleg nagy terhet vesz le a vállamról [a szám promóját illetően].
- Mindig is úgy képzeltük, hogy ha egyidejűleg több számot jelentetünk meg különböző műfajokban, akkor azok nem feltétlenül kell, hogy üssék egymást - mondja a Republic vezetője Tom Mackay. - A Coldplay alternatív zene, a Christina Aguilera-é szép, hallható a 40-es listán és Sia száma is rajta van a ritmikus számok slágerlistáján. Minden szépen működik.
A filmzenei album standard verzióján 12, a deluxe-on 15 nagy változatosságot kínáló szám található majd. Smith, a National és a the Lumineers akusztikus gitár alapú népies hangzású számokkal érkezett. A Santigold az elektronikus és a rock zenét keveri Shooting Arrows at the Sky című számában. Az Atlas, amely a film végefőcíme alatt lesz hallható (és a dallamát részben felhasználta James Newton-Howard a háttérzene írása során), és jól jellemzi mindaz a nyugodt kitartás, amely a banda névjegye is.
A tűz és víz képe rendkívül gyakori a számok szövegében, csakúgy, mint a rugalmasság témája.
- Az, hogy [az elsőhöz képest] teljesen más zenei élményben van részünk, szép kombinációját adja a különböző zenei ízeknek. - mondja Tracy McKnight, a Lionsgate zenei vezetője. - Ezúttal minden egyes előadó más érzékenységet mutat, és ez szépen tükrözi azt, amiről a történet szól.
Lorde, aki épp akkor fejezte be albumának elkészítését, amikor megkérték, hogy küldjön valamit a Futótűz filmzenéje számára, a Tears For Fears Everybody Wants to Rule the World című számát egy kísérteties gyászénekké dolgozta. Ez az egyetlen feldolgozás, ami található az eddig összeállított két Éhezők Viadala zenei társalbumán, ám Mackay és csapata úgy érezte, nagyon illik a film történetéhez.
- Nem volt ideje, hogy megírjon és elküldjön egy demót, majd visszajöjjön, miután elvégezte a kért változtatásokat. - mondja Mackay, idézve Lorde menedzserének szavait. - Az albumon szereplő sok más számhoz hasonlóan ez egy művészi ugrás. Amikor meghallottuk, nagyon elámultunk, hogyan gondolta újra Lorde a számot, és nem tudtunk nem Snow elnökre és a Kapitóliumra asszociálni a könyvből és a filmből.
Mackay, McKnight és Patsavas egyetértett abban, hogy különböző stílusú előadók szerepeljenek az albumon, és hogy összefogjanak és felhasználják egymás erősségeit és kapcsolatit.
- Egységes elképzelés volt - mondja McKnight. - Amikor megkerestük az egyes előadókat, mind ugyanazon az állásponton voltunk. Fantasztikus, amikor van egy könyvünk, amely világszerte minden korosztály olvasóit megérinti, mi pedig úgy érezzük, olyan zenei albumot hoztunk létre, amelyben mindenki megtalálja a neki tetszőt.
Abban a reményben, hogy a film iránti érdeklődést növeljék, Európában és Dél-Amerikában helyi előadók számait tették fel a filmzenei albumra és a filmbe a végefőcím alá. Spanyolországban, Közép- és Dél Amerkában a spanyol helyi alternatív együttes, Lori Meyers Hombre a Tierra című számát adták hozzá, Németországban és Ausztriában a berlini székhelyű ABBY Again című száma lesz hallható kiegészítésként az albumon, Brazíliában pedig a Sao Pauloi rockbanda a CPM22 13 című szám lesz pluszban hallható.
- Ez is olyasmi, amire előző alkalommal nem volt példa - mondja McKnight. - Sokat agyaltunk a Republic-kal, ők pedig megkeresték azokat az előadókat, akik a segítségünkre lehettek.
Az albumot különböző TV- és rádióműsorokban és a világszerte zajló premierek során történő fellépésekkel kívánják promotálni, egy olyan egyedülálló világméretű stratégia alapján, amely még most van kideolgozás alatt.
- Ez egy olyan projekt, amely elég különös, ha azt nézzük, hogyan szedtük össze rá a számokat. - mondja Mackay. - Az előadóknak ismerniük kell a történetet, el kell olvasniuk a könyvet, szóval olyan embereket kell összegyűjtenünk, akik belefektettek valamit ebbe a sorozatba. A dolog mellékterméke, hogy ők is aktívak akarnak lenni, amikor a dolgok felpörögnek a premier időpontja körül.
Forrás: Billboard
Oké, eredetileg nem terveztem kmmentelni, de ne maradjon megjegyzés nélkül ez a cikk :)
VálaszTörlésŐszintén szólva sajnálom is meg nem is (most nem tudom mi van xD) hogy ezek a zenék csak a film végén lesznek... a cikk brutál hosszú volt, de megérte elolvasni, köszi Ancsi
Vivi