2013. november 1., péntek

Variety cikközön, 2. rész: A Futótűz átfogó reklámkampányáról

No szerencsére rájöttem, hogy a maradék két Variety cikk igazából egy, vagyis az egyik a másik ajánlója. Ezért aztán most ezt a bizonyos másikat olvashatjátok. Ahogy a címből is láthatjátok, a cikk nagyon részletesen bemutatja és elemzi a Futótűz reklámkampányának egyes elemeit, ami több szempontból is izgalmas: egyrészt érdekes dolog általa végigkövetni az elmúlt év várakozásának fontosabb momentumait, másrészt izgalmas látni, mennyire nem szokványos elemeket alkalmaztak a kampány során. A cikk hosszú, de igyekeztem beletenni azokat a képeket, videókat, posztereket, amire a cikk utal, így remélem, lesznek még, akik végigrágják rajta magukat. Pedig még selejteztem is. :)

Csakúgy, ahogyan az Éhezők Viadala szerzője, aki egy olyan disztópikus világot hozott létre, amely olvasók és mozirajongók millióit bűvölte el, Tim Palen, a Lionsgate marketing igazgatója az Éhezők Viadala: Futótűz egy olyan részletesen kidolgozott reklámkampányát keltette életre, amely messze túlmutat a hagyományos poszterek, óriásplakátok, előzetesek és weboldalak világán.

Palen innovatív elképzelései - többek között a könyveket jelképező fecsegőposzáta jelkép lángokba borítása - nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a tervezett négy Éhezők Viadala film első darabja közel 700 millió dolláros jegybevételre tegyen szert nemzetközi szinten. A reklámkampányt és az annak kapcsán készült képi világot új szintre emelte abban a reményben, hogy szélesítse a november 22-én mozikba kerülő film közönségét, hogy azt ne csak a tizen- és huszonévesek, hanem családok tömegei, idősek és fiatalok is megnézzenek, korra, nemre és vallási meggyőződésre való tekintet nélkül.

A halk szavú Palen viselkedése ellentmond vad marketing elképzeléseinek, amelyeket kidolgozott tervekre alapoz, így a Futótűz segített szabadjára engedni az 51 éves férfi találékonyságát, aki megragadta az alkalmat, hogy egy még provokatívabb látványvilágot keltett életre, amellyel Collins elvakult rajongóit célozta meg. 
- Ez nagyon különbözik bármitől, amit az első film kapcsán csináltunk - mondja Palen. - Bátor dolog volt a film készítőitől, hogy egyetértettek abban, hogy most bevállalósnak kell lennünk.

Az egy éven át tartó kampány tavaly novemberben indult, és Palen odáig elment, hogy létrehozott egy képzeletbeli divatmagazint Capitol Couture néven a DuJour, Gotham és az Ocean Drive mintájára, amelyet Panem nagyon gazdag és divatrajongó fővárosa köré épített. A magazinban található cikkeket Monica Corcoran Harel jegyzi, a film karaktereiről készült képeket pedig maga Palen fotózta.

Azzal, hogy Palen gondjaira van bízva a reklámkampány, jól jár az Éhezők Viadala. A férfi épp annyira rajongója a sorozatnak, mint sok tizen- és huszonéves, és ő maga adja kölcsön családtagjainak és barátainak a könyveket. Collins is hű barátja a marketing szakembernek.
- Nagyon izgatott vagyok, amiért együtt dolgozhatok Tim Palennel és marketing csapatával a film reklámkampányán - írta Suzanne Collins e-mailben a Variety-nek. - Kellőképp zavarbaejtő és gondolatébresztő ahogyan promotálja a Futótűz filmváltozatát, miközben ezzel párhuzamosan reklámozza a Kapitólium büntetésként alkalmazott szórakoztatási formáit. A lenyűgöző a kép Katnissről, ahol az esküvői ruhájában van, amelyet arra használunk, hogy mozijegyeket adjunk el, pontosan olyan, ahogyan a Kapitólium próbálja feltüzelni a közönségét a Nagy Mészárlásra. Ez a kettős megközelítés kellőképp összhangban van a könyvekkel.

A második rész reklámkampányának szinte minden eleme merészebb, mint elődjéé. Míg az első rész inkább Collins sivár, elnyomott világának visszafogott külsejét sugározta, Palen és a szerző úgy érezték, itt a lehetőség, hogy felpörgessék a dolgokat.
- Ez a színek filmje és könyve - mondja, miután a kampány megtervezése előtt konzultált Collins-szal. - Ez az a pillanat, amikor egy kicsit szórakozhatunk, és végigvihetünk néhány olyan lehetőséget, amelyre később talán nem lesz módunk. - tette hozzá, utalva az Éhezők Viadala utolsó kötetére, amelyet a Lionsgate két filmben mutat be, Kiválasztott 1. rész és 2. rész címmel.

Márciusban Palen és csapata a Capitol Couture-t használták fel, hogy elkészítsenek egy sorozat úgynevezett Kapitóliumi portrét, amelyek drámai hatású felvételek voltak a második film 11 főbb karakteréről, akik alapvető szerepet játszanak a végső lázadásban a harmadik és negyedik film alkalmával is. Ez lehetőséget biztosított arra is, hogy megmutassák azt a vizuális érzékenységet is, amit a film rendezője, Francis Lawrence a filmben is alkalmaz. Az egyes Kapitóliumi portrékon a karakterek egy széken pózoltak, kivéve Jennifer Lawrence-t, akinek több, mint tíz kilós esküvői ruhája, amely Swarowski kristályokkal van kirakva, megnehezítette számára, hogy ülve fotózzák.
Más stúdiók is jelentetnek meg hasonló karakterposztereket, Palen azonban el akarta kerülni, hogy túl hétköznapi legyen, ezzel egyidőben ellenőrzése alatt akarta tartani az általa elmesélni kívánt történetet - miközben remek szórakozási lehetőséget is kínált.



A Lionsgate képes volt arra, hogy mindegyik portré megjelenéséből külön eseményt kreáljon úgy, hogy a képeket olyan online partnereinek küldte el, mint az MTV, IGN, Yahoo Movies, Empire, MSN és a Huffington Post. A képek iránt egy-egy üres székkel keltették fel az érdeklődést, amelyet saját Instagram oldalukon helyeztek el, amely már önmagában is egyfajta pörgést generált, és négy különböző karakter esetén is elérték, hogy a legtöbbet említett téma legyen Twitteren.
A médiapartnert minden egyes esetben megkérték, hogy Kapitóliumi portréként hivatkozzon a képre, és így mindent irányítani tudtak. A többi média ugyanis már ezzel a névvel vette át és reklámozta azokat.

Ugyanakkor a Capitol Couture teret adott arra is a Lionsgate-nek, hogy a stúdió együttműködési szerződést kössön a CoverGirl-lel, amelynek ezáltal megismerteti a termékeit a nagyközönséggel és kapcsolatba hozza azokat a filmmel.
Palen azt mondja, hogy ez a Kapitóliumi perspektíva segített abban, hogy a kampány ne tűnjön nyílt árukapcsolásnak, ami kiábrándítja a rajongókat, ehelyett elérte, hogy a rajongók úgy tegyenek, mintha ők maguk is a történet világában élnének.
- Mindig is az volt a célunk, hogy a kampány hiteles maradjon és ne legyen túl durva.

A Capitol Couture arra is tökéletes lehetőséget biztosított, hogy Palen egy sorozat erősen stilizált hirdetést készítsen nem létező termékekről, például parfümről, napszemüvegről, divatirányzatról, amely látszólag a Kapitóliumból származik. Ezek a hirdetések óriásplakátok formájában jelentek meg Los Angeles és New York utcáin.



Az első közös felvétel Jennifer Lawrence-ről és Josh Hutchersonról a Futótűz kapcsán szintén kapitóliumi hangulatú, amelyen a páros fehér alkalmi ruhában áll egy ezüstszínű égbe meredő szobor közelében [Győzelmi Körút poszter]. A kép Leni Riefenstahl 1930-as évekbeli propaganda képeire emlékeztet.
- Azok, akik olvasták a könyvet tudják, hogy a Futótűz egy Győzelmi Körúttal kezdődik, mi pedig szerettük volna megnyugtatni a rajongókat, hogy hűek maradunk a könyvhöz. A jelmezek és a második film látványvilága azonban új dimenziókat nyit meg. - mondja Palen.


Az Éhezők Viadala könyvek egy másik ikonikus képe a fecsegőposzáta kitűző, amely a szabadság jelképévé válik, ami módot ad rá, hogy felülemelkedjünk az állam elnyomásán, amelyben Panem sok lakosa érzi magát. Palen ezt a kampányt már az első film kapcsán elindította, majd a folytatásban is maradt, mindkét alkalommal lángokban.
A Futótűz alkalmával azonban a fecsegőposzátás logót átalakították. A rajta szereplő madár nagyobb lett, tollai sűrűbbek, a körülötte gomolygó lángok még élethűbbek. Ennek 3D-s verzióját az MTV Movie Awardson láthattuk, ahol Liam Hemsworth konferálta fel a film első előzetesét a műsor során.


Ami a terveket illeti, az élő logo ötletét Palen Collins könyveinek borítójáról vette, ahol minden egyes könyvön újfajta fecsegőposzáta látható, és ahogy a történet halad előre, a madár úgy kerül egyre közelebb a szabadsághoz, míg a végén szárnyakra kap. Így lesz ez majd a filmek alkalmával is, mondja Palen.
A Futótűz fecsegőposzátáját egyébiránt tavaly novemberben mutatták be egy mozgó poszter keretein belül, amit a nyomtatott verzió januárban követett. Ez volt a kampány első állomása, amelynek célja az volt, hogy emlékeztesse a rajongókat, mit szerettek legjobban az első filmben, és hogy ízelítőt adjon nekik, mire számíthatnak a másodikban.


A kampány második állomása a júliusi San Diego-i Comic Conon zajlott, aminek az volt a célja, hogy megmutassa a rajongóknak, hogy miben különbözik az első és a második filmben látható Viadal, hogyan növekszik a feszültség, és hogy még többet megmutassanak a karakterekből.

Szintén hasznos volt a kampány számára, hogy meghallgatták magukat a rajongókat is. Palen csapata nagyon ügyelt arra, hogy sose ábrázolja Lawrence-t, Hutchersont és Hemsworth-t közös poszteren, címlapon, de még csak közös eseményen se, miután az Éhezők Viadala hívei - különösen a fiúk - aggodalmukat fejezték ki aziránt, hogy a Lionsgate nehogy egy újabb Alkonyatot akarjon csinálni a szerelmi háromszögből.
- A szerelmi szál része a történetnek, de nem az a lényege. - mondja Palen. - Kezdettől fogva az volt a célunk, hogy hősként ábrázoljuk Katnisst.

A Lionsgate szerződést kötött a Microsofttal is, hogy még nagyobb figyelemmel követhesse a rajongói visszajelzéseket, így létrehozták a The Hunger Games Explorer weblapját, amely a szoftvercég webböngészőjét használja arra, hogy bemutassa a rajongók által Twitterre, Tumblr-re, Instagramra és egyéb oldalakra feltöltött tartalmainak szédítő folyamát.
Palen észrevette és felhasználta azt is, hogy a rajongók örömmel osztanak meg idézeteket a könyvekből a közösségi oldalakon, ezért később ő is felhasználta azokat poszterek jelmondataiként.
- A rajongók már előttünk ezt csinálták. Ez lehetőséget adott számunkra, hogy mi is úgy szóljunk hozzájuk, ahogyan ők szólnak egymáshoz.

Végsősoron minden egyes sikeres kampány egy kulcsfontosságú képen alapszik, és a Futótűz esetében Palen az Éhezők Viadala kampányának végső poszterére utal - amelyen Katniss határozott tekintettel egy láthatatlan célra céloz íjával. Ezúttal azonban a végső poszter korall árnyalatú, ami Lawrence barna hajára és arra utal, hogy a film egy része egy szigeten játszódik.
- Az, hogy immár nem fonatban van a haja, a karakter fejlődését jelképezi - mondja Palen. - Ő immáron nem egy kislány, aki őrült helyzetbe keveredett, hanem egy felnőtt nő. Sokkal jobban tudja, kicsoda is ő, és hogy mit csinál.

  

A Lionsgate immáron a reklámkampány harmadik fázisában jár - ez egy utolsó erőfeszítés, hogy becsalogassák a nézőket a moziba. Ennek részeként hat héttel a film előtt elkezdődött a jegyértékesítés, hogy még nagyobb bevételre tegyenek szert a nyitóhétvége alkalmával. De azt is jelentette, hogy meglepték külföldi filmforgalmazó partnereiket egy 60 másodperces utolsó előzetessel, amelyet október 27-én mutattak be a World Series során, amelyben megmutatták azokat a legizgalmasabb pillanatokat, amelyeket majd láthatnak a film nézői a mozikban. Az első film alkalmával nem láthattunk részleteket a Viadalról az előzetesekben.
- Ezen film és könyv alkalmával olyan lehetőségek voltak a kezünkben, amelyek nem lesznek még egyszer. - mondja Palen. - Ez a mi utolsó viadalunk. - utal arra, hogy a harmadik kötet a 13. körzetre és a Kapitólium elleni lázadásra összpontosít. Továbbá arra is, hogy a nézők most már tudják, mi az a viadal, látták az első filmben. - Marketing szempontból nem akartam semmilyen lehetőséget parlagon heverve hagyni. Korábban azzal vádoltak, hogy ez túl drága lesz és túlságosan is védelmezi a sorozatot, de ki akartam használni a pillanatot. Azt szeretném, ha ez a rész gigantikus méreteket öltene.
Forrás: Variety

5 megjegyzés:

  1. Hu állat cikk volt, köszi szépen :)
    Vivi

    VálaszTörlés
  2. Na, pedig én erre reagálni akartam. :)

    Merthogy én ennyire nem vagyok elszállva ettől a kampánytól, mint Palen és csapata vagy Collins.
    Ezt már beszéltük párszor, hogy egy átlag olvasó sokkal inkább Katniss és a körzetben élőkkel azonosul és nem a kapitóliumiakkal. Én személy szerint ezt a hozzáállást nem egyszerű elnézésnek, hanem súlyos hibának vélem, és amint tudjátok a Capitol Couture cikkeket igyekszem is mellőzni az oldalról, amennyire az csak lehetséges. Most is félre van téve egy Trish Summerville interjú a Capitol Couture kollekcióról és egy cikk a filmzenei album összeállításáról, de nagyon valószínű, hogy ez utóbbit olvashatjátok majd előbb.

    Ezzel együtt a kampánynak voltak jól sikerült elemei. Az előzetesek mindenképpen. Fokozatosan engedtek betekintést a film világába, láthattunk képeket a győzelmi körútról, a 12. körzetben uralkodó terrorról, a lázadásról, a Nagy Mészárlás előkészítéséről, a felvonulásról, interjúkról, kiképzésről, Arénáról.
    Mondjuk véleményem szerint hiba volt megmutatni nekünk az Arénát, és Katniss menyasszonyi ruháját, de azt aztán végképp, amint az fecsegőposzáta ruhává alakul. Értem én, hogy a rajongóknak szól a film, és azok ismerik a csavarokat, de akkor is szerettünk volna izgulni még és a moziban szembesülni ezekkel az elemekkel. És ha az is cél, hogy szélesítsék a sorozat közönségét, akkor a legnagyobb hiba lelőni a csavarokat.

    Ami a képi világot illeti, én szintén elégedetlen vagyok: a Győzelmi körút poszterek túl szürkék, az indiánlányos meg olyan giccses, hogy az botrányközeli. Én nem annyira szeretem a Kapitóliumi portrésorozatot, de oké, a mögötte álló festményes, portrés ötlet sajátos, ezt el kell ismerni. A Viadalos karakterposzterek viszont szintén szürkék lettek a nyáron. Egyedül az utolsó két poszterrel, a piros sorozattal és a végső poszterrel vagyok elégedett.

    A reklámkampánynak a várakozás felkeltése része viszont nagyon bejött. Sok olyan ötlet volt itt, ami felkeltette a várakozást: a logó felfedése tavaly év végén egyszerű volt, de látványos. A Kapitóliumi portrésorozatnál a székek és a találós kérdések, amely alapján ki lehetett találni, ki lesz a következő képen, felkeltette és egy héten keresztül folyamatosan fenn tartotta az érdeklődést. Szintén közel egy hétig készültünk az első előzetesre: előtte jelenetfotókat kaptunk, amelyek felbontása óráról órára lett egyre jobb. Ez is királyság volt. A győztes-banneren, hogy naponta egy-egy új győztes jelent meg, szintén jó ötlet volt. Alapvetően ez a TikTakos visszaszámlálás is tetszik, kár, hogy inkább a helyi rajongóknak szól, nem nekünk.

    Mondom, az előzetesekre nincs rossz szavam, és tetszett, hogy egyenletes volt az eloszlásuk az év során, mindet szinte pontosan 3 hónap 1 hét különbséggel kaptuk (ápr. 14., júl. 21., okt. 27.).

    Szóval nekem a CapitolCoutore már durva reklámkampány, szimpatikusabb lett volna, ha inkább tényleg Gyermekétkeztetési Alapítványok megsegítésébe fektetnek ekkora energiát (ilyenekre is van törekvés ugye a promókörúton), de lehet ez már súlyos naivitásnak számít :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen egyetértek veled! voltak kreatív ötletek, jó húzások, de nekem személy szerint ez már sok. Az a rengeteg különböző netes oldal, a kamu kampányfotók, a felszínes CApitol Couture cikkek...
      Viszont a fokozatosság, a folyamatos figyelem fenntartás abszolút jó dolog. Én a fecsegő ruha miatt sem vagyok annyira elkeseredve, az Aréna jelenetek meg ugye nem érintenek, de mondjuk az a rengeteg still egy kicsit zavart. Kb egy hete nem is nézem meg őket.

      Törlés
  3. Nekem is tetszett a cikk és engem kicsit lehangol ez a sok szürkeség, viszont a legjobban ezek az utolsó piros poszterek tetszenek. Egyébként meg bármennyire is örülök az új előzetesnek iszonyatosan haragszom amiért megmutatták az arénát és ugyanez vonatkozik arra is, hogy megmutatták Katniss esküvői ruháját, főleg meg, hogy azt is leleplezték hogy hogyan változik át fecsegőposzátává. Bár ez az én személyes véleményem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem ezzel a véleményeddel azért nem vagy nagyon egyedül ám :)

      Törlés