A Buzzfeed cikke igazából a CapitolCouture reklámokra utal, és bár a CC kampánynak magának nem vagyok a híve, azért a mögötte rejlő dolgok érdekesek lehetnek. Ráadásul nagyon sok ponton megindokolja, megfogalmazza, miért is idegenkedem én ettől a vonaltól:
Az elmúlt hetekben New York és Los Angeles lakói észrevehettek néhány óriásplakátot, amelyek egy Capitol Couture nevű céget reklámoznak. Az egyiken egy férfit láthatunk egy barna-kockás testhezálló szerelésben, amely egybefolyik a háttérrel és egy aranyszínű napszemüveg is van rajta. A másikon egy nő van, absztrakt stilizált kalapban, és egy napellenző mögül néz vissza egy üveg CINNA feliratú parfümre, amelynek a L’Essence D’un Champion szlogen szerepel.
Egyik termék sem létező, ám ha igazi Éhezők Viadala rajongó vagy, erre már biztosan rájöttél. Ezek a hirdetések valójában a Lionsgate rendkívül jól jövedelmező sorozata második filmje, az Éhezők Viadala: Futótűz folyamatban lévő marketing kampányának részei. Ahelyett azonban, hogy Jennifer Lawrence és Josh Hutcherson főszereplésével egyszerű posztereket és előzeteseket mutatnának, a Capitol Couture kampány részletes elmélyülést kínál a teljesen fiktív Panem országának fővárosa csúcsdivatának, gazdagságának és hivalkodásának világába.
A Capitol Couture-t valójában tavaly indították útjára, hogy az Éhezők Viadala 2012. márciusi mozis bemutatójára egy még átgondoltabb erőfeszítést tegyenek. A Lionsgate házon belüli digitális csapata azonban jelentősen kibővítette a kampány terjedelmét és tartalmát azáltal és az anyagok bemutatásának összetettségét azáltal, hogy átalakította Tumblr oldalát, hogy ezzel elérje, hogy úgy érezzük, mintha mi is a Kapitólium lakói lennénk, akik a 75. Éhezők Viadala legmenőbb divatját akarnánk követni töretlen lelkesedéssel. Ez az egyik legkülönlegesebb és legbonyolultabb médián átívelő kampány, amelyet valamikor is sikeres filmsorozathoz készítettek, és több további eleme is várható a Futótűz november 22-i megjelenése előtt. Íme mit kell tudnod arról, ami a háttérben folyik.
1. A rajongóknak szól, nem a kívülállóknak.
Ne várd, hogy ebben a kampányban a szádba rágják a lényeget. Ahhoz, hogy megértsd és méltányolni tudd, jól kell ismerned Suzanne Collins fiatal felnőtteknek szóló trilógiájának világát, vagy legalábbis a sorozat első könyve alapján készült 2012-es kasszasiker filmet.
És épp ez a lényeg, magyarázza Steve Coulson, a Campfire transzmédiás reklámcégének kreatív igazgatója, aki már a Trónok harca, az Amerikai Horror Story és a Discovery csatorna Shark Week című műsora számára is készített már különleges reklámkampányokat (a Capitol Couture-hoz azonban nincsen köze). Ezeket az összetett, a film világát idéző kampányokat, mondja Coulson, kifejezetten azért készítik, hogy a legelvakultabb rajongók is még izgatottabbak legyenek. "Sokkal kisebb a valószínűsége, hogy ez a fajta médium új közönséget szerezzen, mint annak, hogy a már meglévő rajongók még elvakultabbá váljanak." Minél izgatottabb ugyanis az ember egy film miatt, annál inkább beszélni fog róla a barátainak, akik talán nem szeretik olyan szenvedélyesen a jelenséget.
2. Gyakran elmosódik a valóság és a képzelet határa
Az oldalon a való életből ismert divattervezőket és márkákat mutatnak be úgy, mintha ők is benne lennének a filmekben. "Vess egy pillantást Effie Trinketre, a 12. körzet kísérőjére, aki emelte a tétet - és még jobban néz ki, mint valaha gondolni mertük volta - ebben az Alexander McQueen által tervezett királypillangókból készült díszes ruhájában." - írja az egyik cikk Elizabeth Banks túlbuzgó, divatkövető kapitóliumi karakteréről.
Egy másik cikkében, a Cat Power Jean Paul Gaultier a való életben, Párizsban látott divatshowján bemutatott leopárd mintás hajú nőt láthatjuk, egyfajta kitekintésként Collins utolsó, A Kiválasztott című regényében szereplő egyik karakterre.
A hatás kicsit összezavarhatja az embert - és a maga módján kicsit provokatív is, mivel azt sugallja, hogy a Collins regényeiben kifigurázott Kapitólium extrém gazdagsága és könnyelműsége sokkal közelebb áll saját világunkhoz, mint azt mi gondolni akarnánk.
3. Azt sugallja, mintha a film jelmeztervezői maguk is a Kapitóliumban dolgoznának
A valóság és képzelet határvonalai akkor is elhomályosulnak, amikor az Éhezők Viadala: Futótűz jelmeztervezőit mutatják be, akiket többé-kevésbé kapitóliumi polgárokként ábrázolnak.
- Épp akkor küldtek egy e-mailt, hogy szeretnék-e ennek részese lenni, mielőtt lefeküdtem volna szunyókálni - mondja a 21 éves divattervező, Daniel Vi Le, aki a film néhány bonyolultabb nyak- és fejdíszét készítette. - Felébredtem, és rohantam is a géphez. Ez olyan "csípjetek meg" pillanat volt.
Le azt mondja, neki nagyon tetszik az ötlet, hogy úgy tesznek, mintha a Kapitóliumban élne, különösképp, hogy ez olyan odafigyelést jelent számára, amit az ő korában másképp nemigen kapna meg.
- Szerintem ez egy nagyszerű lehetőség, ahogyan ők a feltörekvő divattervezőket bemutatják. - mondja. - Sokkal nagyobb esélyt ad számunkra, hogy megmutassuk magunkat, mint azt valaha is gondolni mertük volna.
Egy héten belül azután, hogy a bemutatása megjelent a Capitol Couture oldalán, máris feltűnt neki, hogy Tumblr és Twitter oldalai követőinek száma jelentősen megnövekedett.
4. Szakmai szempontokat felhasználva, ám a reklámszakember szemével íródtak
A Futótűz karaktereinek bemutatása azzal a választékos magabiztosság stílusával íródott, amit a nagy divatlapokban látni, amire jó példa ez a Jena Malone Johanna Mason-je által viselt ruha leírása is: "Művészien aprított és díszes sifonokból és rongyokból összeállított ruha a papír és a lágy szellő érzetét kelti." Azt is megtudhatjuk, hogy Johannáról azt is tudni, hogy azt dünnyögi, bárcsak ő kapta volna Katniss stílustanácsadóját, Cinnát, és hogy "arról híres, hogy gonoszkodik az előkészítő csapatával". Francis Lawrence rendező és Simon Beaufoy illetve Michael Arndt forgatókönyvírók bevonása nélkül ezek sokkal inkább promóciós semmint kreatív célokat szolgálnak.
- A legtöbb ilyen kampányt nem a történet írók - a rendező vagy még inkább az író - készítik - mondja Coulson. - Leginkább a marketing osztály finanszírozza őket. Így aztán annak ellenére, hogy elmélyülnek a történet világában, nagyon különleges programjuk van. És ez gyakran arról szól, hogy mindenféle emberek helyet kaphatnak benne.
5. Abban a reményben készül, hogy növelje az Éhezők Viadala elismertségét
Még a legodaadóbb Éhezők Viadala rajongóknak is el kell ismerniük, hogy az első filmben a Kapitólium ábrázolása kicsit olcsónak érződött. A Futótűz legutolsó előzetese azonban egyértelművé tette, hogy az új film nem fog szűkölködni a látványban. Azáltal azonban, hogy az elegáns csillogást és az élvonalbeli divattervezést felöleli - egészen a főoldal minden egyes eleméig - a Capitol Coutire kampánya még mélyebb benyomását kelti annak, hogy a Futótűzben várható értékek még jobban megfelelnek majd rajongók magas elvárásainak.
Az persze kérdés, hogy az Éhezők Viadala rajongótáborának mekkora része az, aki rendszeresen Vogue-ot, GQ-t és Vanity Fair-t olvas. Coulson azonban azt gondolja, hogy azáltal, hogy a főoldal a Tumblr-en van, automatikusan közelebb hozza a rajongókhoz a reklámkampányt, mint ami egy általános kampánynál elérhető.
- Lehet, hogy egy kicsit magasröptű gondolataim vannak azzal kapcsolatban, kiket is céloznak meg igazából - mondja. - De a Tumblr lenézi a fiatalabbakat. A rendszer azon alapszik, hogy az alapoktól kezdve terjeszkedjenek és megosszák ezt az anyagot. A legtöbb ember látni fogja ezeket a tartalmakat saját Tumblr üzenőfalán, ahelyett, hogy külön Tumblr oldalra kellene mennie. A középiskolás korosztály így használja a webet. Nem ők a célközönség. Ők a társadalmi közönség.
Forrás: Buzzfeed
1. A rajongóknak szól, nem a kívülállóknak.
Ne várd, hogy ebben a kampányban a szádba rágják a lényeget. Ahhoz, hogy megértsd és méltányolni tudd, jól kell ismerned Suzanne Collins fiatal felnőtteknek szóló trilógiájának világát, vagy legalábbis a sorozat első könyve alapján készült 2012-es kasszasiker filmet.
És épp ez a lényeg, magyarázza Steve Coulson, a Campfire transzmédiás reklámcégének kreatív igazgatója, aki már a Trónok harca, az Amerikai Horror Story és a Discovery csatorna Shark Week című műsora számára is készített már különleges reklámkampányokat (a Capitol Couture-hoz azonban nincsen köze). Ezeket az összetett, a film világát idéző kampányokat, mondja Coulson, kifejezetten azért készítik, hogy a legelvakultabb rajongók is még izgatottabbak legyenek. "Sokkal kisebb a valószínűsége, hogy ez a fajta médium új közönséget szerezzen, mint annak, hogy a már meglévő rajongók még elvakultabbá váljanak." Minél izgatottabb ugyanis az ember egy film miatt, annál inkább beszélni fog róla a barátainak, akik talán nem szeretik olyan szenvedélyesen a jelenséget.
2. Gyakran elmosódik a valóság és a képzelet határa
Az oldalon a való életből ismert divattervezőket és márkákat mutatnak be úgy, mintha ők is benne lennének a filmekben. "Vess egy pillantást Effie Trinketre, a 12. körzet kísérőjére, aki emelte a tétet - és még jobban néz ki, mint valaha gondolni mertük volta - ebben az Alexander McQueen által tervezett királypillangókból készült díszes ruhájában." - írja az egyik cikk Elizabeth Banks túlbuzgó, divatkövető kapitóliumi karakteréről.
Egy másik cikkében, a Cat Power Jean Paul Gaultier a való életben, Párizsban látott divatshowján bemutatott leopárd mintás hajú nőt láthatjuk, egyfajta kitekintésként Collins utolsó, A Kiválasztott című regényében szereplő egyik karakterre.
A hatás kicsit összezavarhatja az embert - és a maga módján kicsit provokatív is, mivel azt sugallja, hogy a Collins regényeiben kifigurázott Kapitólium extrém gazdagsága és könnyelműsége sokkal közelebb áll saját világunkhoz, mint azt mi gondolni akarnánk.
3. Azt sugallja, mintha a film jelmeztervezői maguk is a Kapitóliumban dolgoznának
A valóság és képzelet határvonalai akkor is elhomályosulnak, amikor az Éhezők Viadala: Futótűz jelmeztervezőit mutatják be, akiket többé-kevésbé kapitóliumi polgárokként ábrázolnak.
- Épp akkor küldtek egy e-mailt, hogy szeretnék-e ennek részese lenni, mielőtt lefeküdtem volna szunyókálni - mondja a 21 éves divattervező, Daniel Vi Le, aki a film néhány bonyolultabb nyak- és fejdíszét készítette. - Felébredtem, és rohantam is a géphez. Ez olyan "csípjetek meg" pillanat volt.
Le azt mondja, neki nagyon tetszik az ötlet, hogy úgy tesznek, mintha a Kapitóliumban élne, különösképp, hogy ez olyan odafigyelést jelent számára, amit az ő korában másképp nemigen kapna meg.
- Szerintem ez egy nagyszerű lehetőség, ahogyan ők a feltörekvő divattervezőket bemutatják. - mondja. - Sokkal nagyobb esélyt ad számunkra, hogy megmutassuk magunkat, mint azt valaha is gondolni mertük volna.
Egy héten belül azután, hogy a bemutatása megjelent a Capitol Couture oldalán, máris feltűnt neki, hogy Tumblr és Twitter oldalai követőinek száma jelentősen megnövekedett.
4. Szakmai szempontokat felhasználva, ám a reklámszakember szemével íródtak
A Futótűz karaktereinek bemutatása azzal a választékos magabiztosság stílusával íródott, amit a nagy divatlapokban látni, amire jó példa ez a Jena Malone Johanna Mason-je által viselt ruha leírása is: "Művészien aprított és díszes sifonokból és rongyokból összeállított ruha a papír és a lágy szellő érzetét kelti." Azt is megtudhatjuk, hogy Johannáról azt is tudni, hogy azt dünnyögi, bárcsak ő kapta volna Katniss stílustanácsadóját, Cinnát, és hogy "arról híres, hogy gonoszkodik az előkészítő csapatával". Francis Lawrence rendező és Simon Beaufoy illetve Michael Arndt forgatókönyvírók bevonása nélkül ezek sokkal inkább promóciós semmint kreatív célokat szolgálnak.
- A legtöbb ilyen kampányt nem a történet írók - a rendező vagy még inkább az író - készítik - mondja Coulson. - Leginkább a marketing osztály finanszírozza őket. Így aztán annak ellenére, hogy elmélyülnek a történet világában, nagyon különleges programjuk van. És ez gyakran arról szól, hogy mindenféle emberek helyet kaphatnak benne.
5. Abban a reményben készül, hogy növelje az Éhezők Viadala elismertségét
Még a legodaadóbb Éhezők Viadala rajongóknak is el kell ismerniük, hogy az első filmben a Kapitólium ábrázolása kicsit olcsónak érződött. A Futótűz legutolsó előzetese azonban egyértelművé tette, hogy az új film nem fog szűkölködni a látványban. Azáltal azonban, hogy az elegáns csillogást és az élvonalbeli divattervezést felöleli - egészen a főoldal minden egyes eleméig - a Capitol Coutire kampánya még mélyebb benyomását kelti annak, hogy a Futótűzben várható értékek még jobban megfelelnek majd rajongók magas elvárásainak.
Az persze kérdés, hogy az Éhezők Viadala rajongótáborának mekkora része az, aki rendszeresen Vogue-ot, GQ-t és Vanity Fair-t olvas. Coulson azonban azt gondolja, hogy azáltal, hogy a főoldal a Tumblr-en van, automatikusan közelebb hozza a rajongókhoz a reklámkampányt, mint ami egy általános kampánynál elérhető.
- Lehet, hogy egy kicsit magasröptű gondolataim vannak azzal kapcsolatban, kiket is céloznak meg igazából - mondja. - De a Tumblr lenézi a fiatalabbakat. A rendszer azon alapszik, hogy az alapoktól kezdve terjeszkedjenek és megosszák ezt az anyagot. A legtöbb ember látni fogja ezeket a tartalmakat saját Tumblr üzenőfalán, ahelyett, hogy külön Tumblr oldalra kellene mennie. A középiskolás korosztály így használja a webet. Nem ők a célközönség. Ők a társadalmi közönség.
Forrás: Buzzfeed
Érdekes belegondolni mi van a CC oladala mögött, ugyanakkor nekem kicsit bizarr ez az egész mossuk egybe a valósággal, tegyünk kamu-hirdetéseket az utcákra dolog. Persze van olyan, ami számomra is érdekes, de azért nem tudok mit kezdeni ezzel a jelenséggel.
VálaszTörlésHa belegondolunk, ez az egész Capitol Couture csak a pénz miatt van. Bár azt jó látni, hogy a könyvek, és azokból a filmek ekkora hatást tettek a világra. :)És az is király, hogy a Futótűz látványa ilyen profi lesz.
VálaszTörlésNekem pont az a gondom, ami amúgy frankón benne is van a cikkben, hogy sokszor úgy érzem, mintha azt akarnák sugallni, hogy mi vagyunk a Kapitólium.
VálaszTörlésDe bennem ez nem jó, hanem rossz érzéseket kelt.
Persze lehet állítani, hogy épp úgy várjuk a filmet, mint a Kapitóliumban a Viadalt, de istenem, ez egy film, nem pedig emberi életek kioltásával járó műsor. Azért nem lehet összehasonlítani.
A valóság és a képzelet/könyv-film világának összemosása pedig kezdetektől zavar, de eddig nem fogalmazódott meg bennem így, mint ahogy a cikkben megírták.
De nagyjából ezek miatt nem fogtok CapitolCouture cikket olvasni itt :) A képeket, meg a fontos dolgokat meg úgyis hozom.
Érdekesnek találtam a cikket. Engem nem zavar a művészi üzenete - ha lehet ilyenről egy reklámkampány kapcsán beszélni -, mert a Kapitólium igenis kritikája az elvakult-elbutult fogyasztói attitűdnek, ami ma sajnos azért jellemző bizonyos rétegekre, és az USA-ban valószínűleg szélesebb ez a réteg, mint nálunk. Az kifejezetten szimpatikus, hogy kicsit előtérbe helyezik a tervezőket, bár tehetnék ízlésesebb formában is. :D Engem ami miatt ez az egész hidegen hagy, az az, hogy sosem érdekelt a divat világa, a fent említett újságokból összesen valaha az ezen az oldalon feltüntetett szkennelt lapokat olvastam, és gyomorforgatóan kimódoltnak találom a "választékos magabiztosság stílusát", ahogy a cikk fogalmazott. :D
VálaszTörlésMindenesetre erősen kétséges számomra, hogy tényleg növeli-e ez a kezdeményezés a rajongókban az izgatottságot a film kapcsán.
Azt hiszem, az utolsó mondatodban van a lényeg elásva.
TörlésÉn legalábbis nem leszek fenemód izgatott tőle.
De például ez a visszaszámlálós győztes felfedés (pedig maguk a képek nem jelentenek fene nagy újdonságot), meg tweetekre kikristályosodó stillek izgalmasabbak.