2014. augusztus 3., vasárnap

Exkluzív részletek a Futótűz forgatókönyvéből

Amikor a hét elején előkerült a Futótűz forgatókönyve, nem is voltam annyira lelkes tőle. Részben azért, mert fordítottam már forgatókönyvet, és tudom, micsoda meló, másrészt pedig hát valljuk be, mindenki kívülről keni-vágja a filmet.


Aztán tegnap reggelre jött a gondolat, hogy volt egy képünk, amit nem csak a filmben nem láttunk, de a törölt jelenetek között sem. Ennek kapcsán jött az ötlet, hogy kimazsolázom a forgatókönyvből a soha be nem mutatott vagy megváltoztatott részleteket. Mert azért az izgalmas lehet :)) Amúgy az is az, amennyire hűen megcsinálták a forgatókönyvet. A sorokat olvasva szinte megelevenednek az ember előtt a filmben látott képsorok DVD nélkül is. A kisebb változtatások kapcsán csak néhány gondolatot emelnék ki, majd az ugrás után néhány jelenetet részletesebben is lefordítok:
  • A Győzelmi Körút második állomása, amit mutatnak - a forgatókönyv szerint - a hatodik körzet.
  • A Katnissnek virágot átadó kislány, aki mondja, hogy egy nap majd Katnisshez hasonlóan ő is önként jelentkezik a Viadalra, a 4. körzetben van, nem a 2.-ban, ahogy gondoltam/tuk.
  • Effie Kapitóliumi Party előtt mondott monológja nem volt benne a forgatókönyvben. Illetve csak nagyon érintőlegesen és kicsit sem így.
  • Továbbá nem szerepeltek Johanna kőkemény szitkai sem a Viadal előtti interjúkban. Ott Seeder és Chaff próbálják ehelyett meggyőzni a közönséget arról, hogy az elnöknek lenne hatalma a Nagy Mészárlás leállításában, de nem akarja.
  • Ja, Finnick szerelmes üzenete sem szerepel a forgatókönyvben, illetve az ő interjújából semmi.



Plutarch és Katniss táncol - Fecsegőposzáta órával kibővített jelenet

Plutarch: Nos, hogy tetszik a party?
Katniss: Egy kicsit nyomasztó.
P: Kicsit? Kérlek. Egyenesen borzalmas. Bár, ha az ember félreteszi erkölcsi értékítéletét, akár még szórakoztató is lehet.

Katniss rámered. Még senkit nem hallott, aki ilyet mondott volna.


K: Akkor ön most jól szórakozik?
P: Én vagyok a Fő Játékmester. A szórakoztatás a munkám.
K: Ez történt Seneca Crane-nel is? Túl jól szórakozott?
P: Seneca úgy döntött, véget vet életének.
K: Úgy döntött?
P: Vagy az, vagy a mérgezett bogyók.

Katniss elsápad. Plutarch élvezi a lány zavarát.

P: Ne érezze olyan rosszul magát. Fő Játékmesternek lenni nem egy életbiztosítás.
K: Akkor Ön miért vállalta el?
P: Azért, amiért Te is. Önként jelentkeztem.
K: Miért?
P: Ambícióból. Hogy tényleges célja legyen a Viadalnak.
K: Azt hittem, az a céljuk, hogy félelemben tartsanak minket.
P: Számomra a Viadal művészet. Lehetőség, hogy valami szépet alkossak.
K: Hisz emberek ölik egymást.
P: Láttál már műalkotásokat? (néhány pillanattal később) Te voltál a másik, aki ösztönzött.

Plutarch Katnissre néz. Katniss azon tűnődik, a férfi komolyan beszél-e.

P: Mondd csak, van bármi, aki tetszik Neked itt a Kapitóliumban?
K: Nem. Köszönöm.
P: Semmi szórakoztatót nem találsz a mi kis hedonisztikus egérlyukunkban?
K: Semmi nincs, amire én innen vágynék.

Plutarch megáll a táncban és furcsa szomorúsággal tekint a lányra.
P: Csak óvatosan, drágám. A hitelesség olyan ritka mifelénk, amilyen veszélyes.

Hirtelen elhallgat a zene. Kigyúlnak a fények. Harsona harsan. Elkezdődik a Himnusz. Plutarch megfordul. A rezidencia falára bimbózó fehér rózsákat vetítenek.

P: Á, az elnöki üdvözlet.

Elővesz egy zsebórát. Kinyitja. Elmosolyodik.

P: Mint minden jó dolog...

Az órán egy fecsegőposzáta képe villan fel.Katniss elbizonytalanodik, látott-e egyáltalán valamit.

P: ... ez is pont éjfélkor kezdőik.

Snow meg akarja ölni Katnisst - kibővített jelenet

Snow elnök ebédlője. Éjszaka.
Későn. A Party után. Plutarch lép be az elnök után.


Snow: Ő nem az, akinek gondolják.
Nem a vezérük. Csak a saját bőrét akarja menteni. Ez ilyen egyszerű.
Plutarch: És mióta fontosabb a valóság, mint az, hogy mások mit gondolnak?

Snow nem válaszol, csak a képernyőt nézi [amin ugyanazokat a jeleneteket is látja a lázadásról, amelyeket Katniss véletlenül meglátott hazaúton a vonaton].

S: Valami lassú méreggel kellene.
P: Hogy mondja, uram?
S: Nevezhetjük egyfajta ráknak is. A Kapitólium heroikus lépéseket tesz majd, hogy megmentse a lányt. Katniss Everdeen azonban minden erőfeszítéseink ellenére belehal a betegségébe. Tragédia. Férje pedig mellette zokog majd.
P: Ezt senki nem venné be. Egyetlen néző sem.
(aztán)
Egyetértek azzal, hogy meg kell halnia, de a megfelelő helyen... és a megfelelő időben.
S: Tudta, mit várok tőle. És világossá tettem előtte, mik lesznek a következményei, ha nem jár sikerrel. Az én elnökségem pedig nem osztogat üres fenyegetéseket.
P: Uram, engem a politika nem érdekel. Ezek a dolgok engem a végletekig untatnak. (aztán)
Hatás, ellenhatás. Nekem ez az életem. A szemszögek. A befelé és a kifelé vezető út. A Viadal. Hogy hogy kell megnyerni egy Viadalt. Ha bármihez is értek az az, hogy hogyan kell győzni.

Snow továbbra is egyhelyben ül.
Plutarch nézi a monitoron, amint egy fiatal nő a magasba emeli a fecsegőposzáta jelkép rajzát.

S: Akkor mit ajánl?
P: Kezdjük azzal, hogy egy kissé megfélemlítjük.
S: De attól még a körzetekkel is kemény kézzel kell bánnunk.
P: Bánjunk. Zárassuk be a fekete piacokat. Vegyük el tőlük azt a keveset is, amijük van. Duplázzuk meg a korbácsolások és a kivégzések számát. Mutassuk be mindezt a TV-ben. Lassacskán ültessük csak el bennük a félelmet.
S: Mindegy, mennyire félnek, amíg a lány reményt ébreszt bennük.
P: Katniss Everdeen egy jelkép. Az emberek azt hiszik, közülük való. Meg kell mutatnunk nekik, hogy immár ő is egy közülünk. Nem őt kell elpusztítanunk, csak a róla alkotott képet. Aztán az emberek megoldják a többit.
Eljegyezték egymást. Mutassunk meg minden ezzel kapcsolatos eseményt az embereknek. Milyen ruhát fog felvenni? Milyen lesz az esküvői tortája? Milyen vendégek lesznek jelen? Szerepeljen ez a címlapokon. Nyomjuk az emberek arcába. Mutassuk meg nekik, hogy immár ő is közénk tartozik. Hagyjuk, hadd kajtassanak utána.
Ha eléggé megutálják, még az is lehet, hogy ők maguk ölik meg Önnek.

Katniss-Prim beszélgetés - kibővített jelenet

Katniss: Szia!
Prim: Hogy van a szemed?
K: Az aggaszt legkevésbé. Hogy élhetünk így? Hogy élhet így bárki is?
P: Ez nem élet. De a legutóbbi Viadal óta valami megváltozott. Érzem.
K: Mit érzel?
P: Reményt.
K: Tudnod kell, hogy bármit is teszek, az hatással lehet rád és anyára. Nem akarom, hogy bármi bántódásotok essen.


Prim elmélyül a pillanatban, majd így szól:

P: Megmentetted az életemet. Ez jelent valamit. Esélyt adtál nekem.
K: Igen. Hogy élj.
P: Nem. Hogy tegyek is valamit. Ha te szembeszállsz velük, én is melletted állok.
K: Gyerek vagy még.
P: Ezt te csak így gondolod. Amikor elmentél, én gondoskodtam a mamáról. Én gondoskodtam a betegekről, amikor ő nem volt rá képes.

Katniss bólint.
K: Neked is olyan jó érzéked van ehhez, mint neki.
P: Én jobb vagyok.

Katniss ránéz. Prim halál komolyan gondolja, amit mond.
P: Tudom, mit akarok.
Nem kell megvédened. És anyát se. Melletted állunk.


Jelenetek a Kiképzőközpontból - kibővített/törölt jelenetek

Miután az 5. körzetből származó férfi lehányja a vívópástot, Katniss félrenéz.
Peeta: Nem ugyanolyan a lelkesedés, mint legutóbb.
Katniss: Nem vagyok elragadtatva az eddigi kínálattól.
Peeta: Szerintem egyelőre csak arra jöjjünk rá, kiben bízhatunk meg a legkevésbé, ki lenne az, aki csak hátráltatna.

Peeta a lándzsahajító állomás felé indul, ahol Chaff és Brutus edz. Katniss nézi őket. Brutus elhajít egy lándzsát, vadul felmordul közben. A lándzsa egy egy ember alakú hologram figurába csapódik, letépi a figura fejét, majd a mögötte álló figura karját is. Peeta megfordul, Katnissre néz. Ez gáz.

A következő állomáson Johanna forgatja vadul a baltáját. Katnissre néz és a feje fölé emeli a baltát. Úgy tűnik, hogy azonnal hozzávágja azt Katnisshez. Ám a matracba vágja a fejszét és elmosolyodik.

J: Beszállsz?

Katniss fejével int a férfiaknak, akik őt nézik. 

K: Úgy tűnik, ezek már tényleg egy hullámhosszon vannak. 

Johanna megrántja a vállát, majd Glosshoz és az edzőkhöz fordul. 
J: Na, srácok? Hagyom, hogy nyerjetek.

***

Peetát a morflingfüggők festik be. 
Egy sovány, láthatóan mentálisan sérült nő az egyik, aki idegesen vihorászik, miközben sárral és bogyókkal festi tele Peeta arcát. 
Katniss nézi őket. Hirtelen egy másik morflingfüggő jelenik meg a képben, az állomás falából "kerül elő". Katniss villant egy mosolyt, majd tovább megy.

Na, ez már leforgatva sem pont úgy lett, ahogy megírták.


Katniss-Peeta beszélgetés a Játékmesterek előtt történt bemutatók után - törölt jelenet

A nap épp lemenőben van, miközben a háttérben a Kapitólium látképét látjuk. Katniss és Peeta a tetőteraszon ülnek, feszültek és aggódóak, nem néznek egymásra.

Igen, ez az Éhezők Viadalából van még, de mivel ebből a jelenetből semmit nem láttunk, nem tudok hitelesebb képet betenni.

Peeta: Oké, valószínűleg nem ez volt életünk legjobb ötlete.
Katniss: Örülök, hogy megtettem. És hogy te is.
P: Snow nem lesz tőle elragadtatva.
K: Nem érdekel, hogy Snow, vagy bárki más a Kapitóliumban mit gondol. Nem leszek a játékszerük.

Elcsöndesednek. Katniss a távolba néz...
K: Hé. Nézd csak. A kedvenc színed. A narancs. "Mint a naplemente."

Peeta Katnissre nevet, jól esik neki, hogy a lány emlékszik erre.
P: Mint a naplemente. 

Finnick el akar menni Anniért a 4. körzetbe - megváltoztatott jelenet

Légpárnás belseje, nappal

Katniss a folyosón oson, tőrként tartja kezében az injekciós fecskendőt. Egy nyitott ajtón keresztül hangokat hall. Amikor közelebb ér, összezavarodva, elborzadva jön rá, ki az a három ember, akik hangját hallja. És ő még megbízott bennük.


Plutarch: Nem mehetünk el a 4-es körzetbe.
Finnick: Meg kell próbálnunk.
Haymitch: Késő. Mindannyiunkat megölnének.
Finnick: El kell mennünk. Megígértem Annie-nek, hogy visszamegyek érte. Meg fogják ölni! Kérlek!

A képernyőképekért köszönet misafecónak!

9 megjegyzés:

  1. Köszi a cikket! :) Azért érdekelne a jelenetek bővített verziója, kár, hogy nem láthatjuk.. :/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen! Bár mondjuk Neked tán pont nem mondtam újat, mert Te elolvastad eredeti nyelven :)
      Remélem, nem hagytam ki semmi fontosat.

      Törlés
  2. Igen engem is érdekelnének a kibővített jelenetek, csak kár, hogy soha nem láthatjuk őket. ( Ancsi már elmagyarázta őket :D :)
    Köszi a cikket.
    Egyébként simán kinéztem volna Finnickből, hogy visszamegy Annie-ért :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én meg kifejezetten morcos tudok lenni, amikor még a törtölt jelenetek között is eltitkolnak előlünk dolgokat.
      Plusz, amikor 2 és fél órás egy film, nem hinném, hogy 5 percnyi anyag az, ami megtörné a film lendületét, de nem vagyok filmes szakértő, csak telhetetlen rajongó :)

      Törlés
    2. Igen, csak tudnánk, hogy mire jó nekik, hogy nem adják ki " azokat a törölt jeleneteket " is ? :/ Értem, hogy nem mutattak jól ( attól függ ki nézi xD ) a filmben, de egy rajongónak sokat számít. Ilyenkor Francis Lawrence elbújhat nagyon -.- :D

      Törlés
  3. Úúú, Ancsi köszönjük szépen, ez fantasztikus volt, nagyon jó anyag !!! :)
    Annyira rossz, hogy csak olyan kevés kivágott jelenet került fel a Futótűz extrái közé, Az Éhezők Viadalára meg semmi.. :( Régebben még A Gyűrűk Ura esetében adtak ki majd egy 4 órás kibővített filmet, kivégott ill. törölt jelenetekkel. Na egy mit megtennék Az Éhezők Viadala esetében is !! :)
    ~ Dominik

    VálaszTörlés
  4. Ezek közül talán a Fecsegőposzátás óra és a Finnick el akar menni Annie-ért, ami a történet szempontjából lényeges. A többi csak egyébként is meglévő jelenetek bővítése, jobban kifejtése. Az órát mondjuk igazán megmutathatták volna, az csak pár másodperc lenne. Annie-val pedig talán elég. A kiválasztottban foglalkozni, amikor összeszedik, hogy kik vannak foga tartva a Kapitóliumban. Összességében szerintem kiváló a forgatókönyv, átlapoztam én is.

    VálaszTörlés
  5. Az óráért nagyon kár, nem nagy időtöbblet és azért adott volna hozzá. Én két olyan emberrel is megnéztem, akik nem olvasták a könyveket és utána ki kellett bővítenem, hogy értsék a kis apróságokat is :)
    Na majd én is elolvasom. Az sem lenne rossz, ha kiadnák bekötve.

    VálaszTörlés
  6. Az órát nem értem,miért hagyták ki,az azért jelzésértékű jelenet lett volna!!!

    VálaszTörlés