A múltkori Alan Bell cikk kapcsán elég vegyes érzéseim voltak. Egyrészről nagyon izgatottan vártam, izgalmas kulisszatitkokat reméltem, aztán hosszú és száraz cikket kaptunk, amiben voltak ugyan érdekességek, de valahogy nem volt az igazi.
Ez az anyag kicsit rövidebb és konkrétabb is, én pedig még húzok belőle, mert szerintem az azzal kapcsolatos gyakorlati praktikák, hogy hogyan kell szerkeszteni az Avid Media Composerrel, minket, rajongókat talán kevésbé kötnek le. De ebben a cikkben tényleg lesznek izgalmas kulisszatitkok, szóval azoknak is érdemes egy esélyt adni neki, akik a múltkori cikket kicsit unalmasabbnak találták.
1. Ideiglenes effektek felhasználása az új számítógépes effektekhez
- Rengeteg olyan elem volt, amit felvettünk a Futótűzhöz és a Kiválasztott filmekhez - mondja Alan Bell - amelyeket bármikor elérhettünk később is. Az utolsó film végére el volt tárolva az összes általunk használt elem mind a négy Éhezők Viadala filmből, amit az Avid Isis szerkesztőprogram rendszeréből bármikor előkaphattunk, mégha ez némi kutatással is járt. De ez azt is jelentette, hogy minden korábbi ideiglenes effektet is elérhettem, hogy hivatkozzak rájuk vagy felhasználjam őket a későbbi filmekhez. Ha valami korábbi anyagra szükségem volt, megtaláltam a szerkesztőprogram adott könyvtárában, áttehettem a forrás könyvtárba, kitehettem az idővonalra és már használhattam is. Ha szükségem volt egy tűzgolyóra, akkor volt egy tűzgolyókat tartalmazó könyvtáram, ahonnan bármikor előkaphattam egyet, ha úgy hozta a szükség. Mert én úgy használtam a tényleges hatásokat, hogy felépítettem ezeket az ideigleneseket, és amikor ezt véglegesítettük, pontosan tudtam, milyen elemekből épül fel. Ha a nyers vágásban megtetszett egy tűzgolyó, akkor azt a film végső vágásában is felhasználhattuk.
2. A vizuális effektek csomóponti-szerkesztéssel készültek
- A Futótűzben, amikor meghaltak a Kiválasztottak, hallhattuk az ágyú hangját, majd láthattuk a játékosok képét kivetítve az égbolton. - magyarázza Bell. - A Kiválasztott 2. részében erre újra szükségünk volt. Ahelyett azonban, hogy az egészet elölről kezdtem volna, visszamehettem a Futótűznél használt ideiglenes állományaim közé és a szerkesztőprogram segítségével előhívhattam a korábban már elkészített hatásokat, és csak le kellett cserélnem a karakterek képeit, amikor Katniss és csapata elbújik a lerombolt épület egyik lakásában. De ezáltal nem csupán előhúzhattam a szükséges elemeket, de nagyon gyorsan képbe kerültem azzal kapcsolatban is, hogy pontosan mi történik a jelenetben, ami lerövidítette és felgyorsította a munkámat.
Ha mindezt egy olyan szerkesztőprogrammal akartam volna megcsinálni, ami rétegeket használ (mint az After Effects vagy a többek által használt Photoshop), az sokkal bonyolultabb lett volna. Ennek az az oka, hogy amikor az ember egy réteget szerkeszt, oda kell figyelnie arra is, hogy az egyes rétegek hogyan hatnak egymásra. Emiatt nagyon nehéz elkülöníteni egyetlen réteget és abban megcsinálni a változtatást. A csomóponti szerkesztő használatával ez sokkal egyszerűbb, és közben azt is könnyebben megérti az ember, mi is történik pontosan.
3. Fessünk le dolgokat, hogy benne maradhassunk az életkor besorolásban
- A Fusion szerkesztőprogram nagyon hasznosnak bizonyult, amikor a Médiatanács elé vittük a filmet véleményezésre. Sokat gondolkodtunk azon, hogyan maradhatnánk a 13-as életkor besorolás keretei között, anélkül, hogy átcsúsznánk a 18-as karikába. A Médiatanáccsal való tárgyalás rengeteg adok-kapokkal jár. Ők csak homályosan utalnak dolgokra, olyasmit mondanak, hogy "Ez túl komor." vagy "Túl sok benne a halott test, amelyek többsége gyermek.", amiről tudtuk, hogy meg kell majd küzdeni vele, hiszen erről szólnak a könyvek és a filmek is. Mégis nagy gondot fordítottunk arra, hogy a robbantás után csak felnőttek holttestét mutassuk. Ez egy tudatos döntés volt a filmkészítők részéről. Végül ehhez is a Fusiont használtam, lefessek embereket vagy kevésbé borzalmasnak ábrázoljam azokat, mint eredetileg. Eredetileg ezeket az átfestéseket nem a Fuisonban, hanem azon kívül például a Photoshopban oldom meg, de ez sokkal több időt igényel, ezért, hogy időt spóroljak, minden a filmszerkesztő programban készítettem el. És nagyon jól működött.
4. Mozgó festett effektet nem lehet Photoshopban elkészíteni
Bell azt mondja, hogy rengeteget kísérletezett a Fusion szerkesztőprogrammal, mind a munka során mind pedig még utána órákig, hogy még jobban megtanulja, mely funkciók segítik legjobban szerkesztői munkáját. Mivel a Fusionnal időalapon is lehet dolgozni, az ember mozgathatja az ecsetvonásokat, amit Photoshoppal nem tud megtenni.
5. Még a tökéletes alakítás is lehet még jobb
Ahogyan arra Alan Bell már a Futótűz vágásakor rájött, a szereplők előadásmódja, különösképpen Jennifer Lawrence-é igencsak kimagasló.
- Olyan volt, mintha egy láda aranyat találtam volna. - mondja. - Minden egyes felvétel nagyszerű volt és még akkor is fantasztikus filmet kaptunk volna, ha mindenből a legrosszabb változatot választom. Nem kérdéses, hogy Jennifer Lawrence legrosszabb felvételei is jobbak voltak, mint néhány színészé, akikkel korábban dolgoztam együtt. Ő egyszerűen nagyon jó. Mégis arra is felhasználtuk a Fusiont, hogy változtassunk az alakításon vagy módosítsuk az időzítést, ha Francis-szel együtt úgy éreztük, ez javára válna a történetnek. Van egy pillanat a Kiválasztott 1. részében, amikor a Fusiont használtam arra, hogy kivágjam Jennifer Lawrence egyik sorát, de nem azért, mert nem volt jó az alakítása. Katniss egy kráter alján áll a 13. körzet bombázása után és megkérik, hogy vegyen részt egy propaganda film elkészítésében. Azt mondja: "Én ezt nem tudom megcsinálni. Meg fogja ölni Peetát. Meg fogja ölni Peetát." Így vettük fel a jelenetet, Francis-szel azonban úgy éreztük, hogy sokkal erősebb volna, ha a döntést megelőzné annak indoka és közben láthatnánk Katniss arcát, ami elárulja, mi játszódik le a lányban. Ezért aztán megfordítottuk a sorrendet és azt mondattuk Katniss-szel, hogy "Meg fogja ölni Peetát. Meg fogja ölni Peetát. Én ezt nem tudom megcsinálni." Nem akartam elvenni a képet Katnissről, mert ez a pillanat róla szól és arról, hogy mit gondol. Ha egyszerűen csak kivágtuk volna a sort, azt megölte volna a jelenetet. Ezért lelassítottam a jelenetet és átalakítottam azt a részt, amikor azt mondja az elején, "Én ezt nem tudom megcsinálni". Ez egyébként is egy kézikamerás felvétel. A felvétel során végig őt [Jennifert/Katnisst] látjuk. Ha közelről megnézzük a filmben, azt látjuk, hogy nyel egyet és aztán mondja ezt a sort. De immáron ezt nem a kamerába mondja.
6. Hadd aludjon a kicsi - a Fusion majd megoldja a kérdést
- A Kiválasztott 2. részén látható baba valójában Jennifer unokaöccse. - mondja Bell. - Az idő nagy részében aludt, csak egyszer ébredt fel és nézett Jennifer szemébe, mielőtt újra visszaaludt volna. Ki kellett cserélnem a baba szemét és száját és egyéb dolgokat a teljes jelenet során. Az összes felvételt, amit Jennifer válla fölött vettek fel, teljesen le kellett cserélni, mert Jennifer kezében volt egy másik kisbaba és egy mű baba is. Egy adott ponton szerintem még [Jen] kezébe is bele kellett nyúlnom, mert a baba feje a felvétel egy része során túllógott. A végső verzióban nincs egyetlen felvétel sem, amit ne módosítottunk volna valamiképp, hogy a jelenet még belsőségesebbnek tűnjék.
Egy dolog tény: ha az ember benne van az Avid használatában, ért hozzá, akkor öröm vele a munka. Én imádom.
Forrás: Studiocanal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése