2014. január 18., szombat

Phil Messina az Éhezők Viadala sorozat díszleteiről

Az Éhezők Viadala díszlettervezőjével, Philip Messinával készült egy hosszabb interjú Flickering MYTH oldalán, ezt hoztam most el Nektek. Igaz, hogy hosszú, de sok kulisszák mögötti érdekességet elárul a fickó, szóval cserében legalább izgalmas a cikk :)


- Korábbról ismertem Gary Rosst, többször ellátogatott ugyanis a Traffic forgatására, ahol Steven Soderbergh-gel dolgoztam együtt, majd barátok lettünk. - kezdi a történetet Phil Messina arról, hogyan lett ő az Éhezők Viadala díszlettervezője. - Mindig arról beszélgettünk, hogy egyszer majd együtt dolgozunk. Egy háborús film előkészületein dolgoztunk korábban, ami azért remélem, egy nap még megvalósul. Épp Dél-Afrikában dolgoztam, amikor Gary egy éjszaka kellős közepén felhívott, és mondta, hogy az Éhezők Viadala forgatásán dolgozik majd hamarosan. Soha nem hallottam róla. Gary volt a leglelkesebb rendező, akit valaha láttam és még aznap éjjel elküldte nekem a film forgatókönyvét. Másnap reggel ugyan dolgoznom kellett, de egész éjszaka olvastam. - A forgatókönyvet a könyv szerzője és a film rendezője közösen készítették. - Suzanne végig része volt a folyamatnak, így nem voltak eltérések a forgatókönyv és a film között. Ha a munkánk során bármi kérdés felmerült, hogy hogyan szervezzük a dolgokat, vagy hogy minek hogy kellene kinéznie, gyakran fellapoztuk a könyvet. Sőt, gyakorlatilag mostanában is megtesszük. Jelenleg a Kiválasztott 1. (2014) és 2. (2015) részén dolgozom, és ha végeztünk, elmondhatom, hogy én készítettem el mind a négy Éhezők Viadala filmet [díszleteit]. Már mindhárom könyvem csupa szamárfül az irodámban, mert folyamatosan visszautalunk dolgokra, hogy egyenesben tartsunk mindent.


- Amikor megtudtam, hogy Gary rendezi a második filmet, ő volt az, aki megkért, hogy folytassam vele a munkát. - idézi fel Phil Messina. - Amikor aztán úgy döntött, hogy mégsem vállalja a film rendezését, az a furcsa helyzet állt elő, hogy Nina Jacobson producer heteken keresztül győzködött, [hogy maradjak] mondván, "Azt szeretnénk, ha megmaradna a folytonosság, mert egy teljesen új elem kerül a történetbe ezen a ponton." Akkor még nem szerződtették le az új rendezőt. Nagyon meg voltam döbbenve, ők [a producerek] pedig azonnal léptek. Nem dolgoztam azelőtt Francis Lawrence-szel, semmilyen kapcsolatunk nem volt korábban. Úgy fogtam fel az első találkozásunkat, mintha állásinterjúra mentem volna hozzá. Ha Francis más irányba akart volna elindulni, vagy ha úgy éreztem volna, hogy nem fogunk tudni együtt dolgozni, kiszálltam volna. De nagyon hamar megtaláltuk a közös hangot és azóta jó barátokká váltunk. - A két rendező megközelítésének közötti különbsége kapcsán Messina megjegyzi: - Érdekes lesz látni, hogy tetszik majd az embereknek a Futótűz, mert senki nem tudhatja, hogy csinálta volna meg Gary Ross, vagy hogy milyen lett volna az Éhezők Viadala Francis Lawrence irányítása alatt. Ezek olyan fejezetei a trilógiának, amikor grafikusan változik a tér és az irány, szóval van ugyan folytonosság, mégis mindegyikben egy rengeteg új körülmény is felmerül. A Kiválasztottban jelenik meg a 13. körzet, amit a Futótűzben jó, ha kétszer megemlítenek. Vannak összefonódások, amelyek összefüggenek a Gary által készített első filmmel és természetesen a Futótűzzel, de most lemegyünk majd a Kapitólium utcáira, ahol korábban nem jártunk még. Polgárháború folyik ugyanis a Kapitóliumban. Ez nem olyan, mint amikor ugyanazt csináltuk meg más emberekkel.

Ahogyan a film készítésének vezetője változott, ugyanez történt a fő forgatási helyszínnel is. - Adókedvezmények világában élünk, szóval itt találtuk magunkat Atlantában, ami nagyszerű. - jegyzi meg Phil Messina. - Újra kellett ugyan alkotni néhány dolgot, amit Észak-Karolinában már megcsináltunk, de mivel ugye új rendezőnk is volt és a történet is változott, néhány dolgot újratervezhettünk. - folytatja Messina. - Atlanta nagyobb város, mint Charlotte. És kicsit történelmibb hangulatú is. A Kapitólium építészetét kezdettől fogva az 1960-70-es évek brutalista építészetére alapoztam, és Atlantában történetesen sok épület épült a hetvenes években. Szóval a Kapitólium szempontjából mindenképp a legjobb helyen voltunk. Ahol Charlotte-ban forgattunk, az pedig épp alkalmas volt arra, amit azelőtt forgattunk. Örülök, hogy Atlantában dolgozhatok, ha el kell jönnöm Los Angelesből, mert rengeteg olyan építészeti lehetőség van, amely a történetünkhöz alkalmas. A filmipar nem arról szól, mi hol kedvező. Az ember nem kesereghet olyasmi után, ami nincs. Akkor új megoldást keres. - [A film díszleteire] európai és ázsiai hatások is befolyással voltak. A római birodalomtól a náci Németországig és a szocialista Oroszországtól a kommunista Kínáig egy sor hatalom alapú építészetből és szimbolizmusból merítettek. - Suzanne az egyik eredeti forráshoz nyúlt vissza. Mindent lerajzoltam ebből és és megpróbáltunk mindent magunk elkészíteni. Milyen lenne, ha mindezt az amerikai divat hatását figyelembe véve készítenénk el? Ez az, ami a történetünkben egyedülálló.


- Az ember sokféleképpen elindulhat. - magarázza Phil Messina. - Ott van a Star Trek, a Csillagok háborúja, a Feledés, amelyek high-tech futurisztikus stílusúak, és nagyon jól néznek ki. A mi esetünkben azonban fontos volt, hogy közel érezzük magunkhoz, hogy el tudjuk képzelni, hogy ez egy olyan világ, amely valóban létrejöhet a nem olyan távoli jövőben. Suzanne úgy ábrázolta ezt a világot, hogy abban nincsenek műholdak és nincs internet. Nem annyira egy futurisztikus, inkább egy párhuzamos világ ez, amely más körülmények között alakult ki. Ez az, amit én olyan érdekesnek találok ebben a világban. Hogyan alakultak volna a dolgok, ha ez meg az történik? Vannak dolgok, amikkel nap mint nap meg kell küzdenünk. - Az egyik legnagyobb kreatív kihívást a városi infrastruktúra felépítése jelentette. - Mindent megnéztem a Római Birodalomtól Németországig, illetve hogy milyen lett volna Németország hitleri jövőképe és Oroszországnak mit képzelt el Sztálin. Mindent az ipari forradalomtól Párizs modern várossá való átszervezésééig, olyan modern városokat, mint Peking és Dubai. Megpróbáltunk mindent megismerni és beemelni, amit lehet. A városok nem egy helyből kiindulva épülnek fel. Amire törekedtünk az az volt, hogy egy egyedi ötletből táplálozó vizuális harmóniát hozzunk létre, bizonyos dolgok más-más időben jöttek létre. Nem ugyanabban az öt és tíz évben, hanem egy bizonyos idő alatt. A Futótűzben már többet mutatunk a Kapitóliumból, mint az Éhezők Viadalában, a Kiválasztottban pedig, különösen a második filmben lemegyünk a Kapitólium utcáira is. Ezekhez európai helyszíneken forgatunk majd, leginkább Párizsban és Berlinben. Megpróbáltunk olyan helyszíneket használni, amelyek építészetileg illeszkednek a mi filmjeinkhez és valóságosnak is tűnnek. Egy dolog volt, amihez Francis ragaszkodott, hogy valódi utcákon forgassunk; nem akart elhagyatott terepen mű épületek között forgatni, szóval valódi helyszíneken dolgozunk, amit nagyon izgalmasnak találok.


- Mindegyik körzetnek van egy sajátossága, mindegyik valami mással szolgálja ki a Kapitóliumot. - mondja Phil Messina. - Katniss a bányászattal foglalkozó körzetből származik, amelyről Suzanne Collins úgy ír, mintha az Appalache-hegységben lenne, ezért természetes volt, hogy a nyugat-virginiai szénbányász telepeket vesszük ehhez alapul. Kezdetektől fogva az 1800-as évektől az 1920-as évek válságidőszakáig terjedő korba próbáltuk belehelyezni a 12. körzetet. Különösen a Futótűzben láthatunk ebből nagyon sokat. Omladozó viskók, feketepiac. De vannak modern elemek is benne. Nem akartunk egy korszakra jellemző filmet készíteni. Az eredmény különböző korok egyesítéseként alakul ki. Voltak olyan technológiák, amiket a körzeteknek nem mutattak meg. Visszatartotta azokat a Kapitólium. Itt teljesen mások a körülmények, mint egy adott korszakot feldolgozó filmben. De nyilvánvalóan láthatunk utalásokat különböző korszakokra. - A díszlettervező saját gyerekkorából is merített. - A textilgyártás körzetének ábrázolásához abból a Lawrence nevű [Massachusetts-ben található] városkából merítettem, amely a múlt század fordulójáig a világ textilgyártásának központja volt. A Futótűzben, amikor egy rövid jelenet kedvéért meg kellett alkotnom a textilgyártás körzetét, tudtam, honnan induljak el. Szállítani/utaztatni sok mindennel lehet, de már megvoltak ezek a klassz légpárnások, ezeket betettük egy repülőgép hangárba, ahol olyan volt, mintha be lennének építve oda. A bányász körzet egyértelműen a nyugat-virginiai bányatelepek alapján adódott. Merítettünk a történelemből, de leginkább az Egyesült Államok történelméből, nem akartunk túl sok európai behatást. Azt akartuk, hogy amerikai érzete legyen. A fakitermelés és fűrészáru tipikusan az Észak-Nyugati Csendes-óceáni térségre jellemző. Suzanne bejelölte Panem térképén, hogy mi honnan származik és ez hogyan alapszik az amerikai történelmen. Ez megkönnyítette a következő lépést és hogy elkezdjük megalkotni ezek megjelenését.

- A viadalon látható fegyverek legfőbb célja a show, ezért nagyobb szabadságunk volt ezek megtervezésekor. - állítja Phil Messina. - A Kapitólium fegyvereinek a lényege az üzlet, és leginkább napjaink géppuskáira emlékeztetnek kisebb simításokkal. A fegyverek elkészítéséhez nem voltak konkrét mintáink. Abból indultunk ki, hogy milyen céllal készülnek és hogy több mindenre lehessen azokat alkalmazni. Katniss első filmben látható íja olyasmi, amit még az apukájával készített, szóval van egy határozott hangulata és kinézete. A Viadalra készült fegyverek a szórakoztatás kedvéért készültek, szóval ezeken több volt az extra. A Kapitóliumból származó fegyverek a nyers erőt sugározzák, és illeniük kell a Békeőrök jelmezeihez. - A vezérlőtermet is megújították. - A megjelenése és az alap elrendezése hasonló maradt, azonban a vezérlőtermet átalakítottuk, de azért még emlékeztet az első filmben látottakra. - A Futótűz arénája trópusi helyszínen játszódik. - A történetben egy hatalmas pusztaságot hoztak létre és mindenféle technológiák segítségével elérték, hogy a dzsungel dzsungelnek látszódjon. Hawaii-on forgattunk. [A könyvben a játékmestereknek] 5-10 évig tart minden egyes Aréna megépítése, szóval mindig épül már előre a következő 4-5 Aréna is egy időben, hogy minden apró részlet meglegyen, mire kell. De ami a lényeg, hogy mi a dzsungelben forgattunk. Felturbóztuk és kicsinosítottuk, de felhasználtuk a technológiát ahhoz, hogy valósághű legyen, szóval közvetlenül a valóságos részére mentünk rá. Az első film Arénáját Asheville-ben forgattuk, Észak-Karolinában, amely egy csodálatos erdő volt. A másodikban Katniss a dzsungelben van. Ez sokkal bonyolultabb volt, mert itt a dzsungelt különböző darabokból kellett összeállítani. Építettünk egy hatalmas víztartályt, ahol a Viadal középpontja volt. Ohau partjainak és dzsungelének különböző részein forgattunk, de vagy 4-5 különböző helyen. Ha már a világok felépítésénél tartunk, ezúttal különböző helyszíneket és díszleteket kellett összeraknunk egy néhány perces jelenetsor elkészítésekor. 


- A modern filmgyártásnak ezen a szintjén már sok vizuális effektet használunk. - mondja Phil Messina. - Amikor elkezdem a munkát, a főbb elemeket egy illusztrátor csapattal megrajzoltatom. Az előkészületek során arra törekszem, hogy mindenki számára biztosítsak egyfajta irányvonalat arról, hogyan is fog majd a film kinézni. Aztán az ember megtervezi a díszleteket az illusztrációk alapján, ám ez a rendezővel, a vizuális effektek felügyelőjével és az operatőrrel egyeztetve történik. A rendezők, akikkel eddig együtt dolgoztam, mind azt akarták, hogy a díszletek olyan életszerűek legyenek, amennyire az csak lehetséges, és minimálisra akarták csökkenteni a vizuális effektek arányát; és a Futótűzben ezt végül kimondottan jól sikerült megcsinálni. Minél több valós elemet használhatnak a színészek a színészkedéshez, annál valósághűbb hatást lehet elérni. Az ember mindig megpróbálja elérni, hogy valós díszletek között és a zöld háttér előtt felvett jelenetek aránya a lehető legnagyobb legyen. Egy színésznek nagyon nehéz zöld háttér előtt dolgozni, mert akkor a szó szoros értelmében nincs semmi, amire reagálhatna. Mondjuk napjainkban a legtöbb színész zöld háttér előtt dolgozik, majd utólag kerülnek be mögé a számítógép által generált elemek.


- Mire végeztünk a dzsungelben, úgy éreztem, soha többé nem forgatok hasonló körülmények között. - jegyzi meg Phil Messina. - Fizikailag és logisztikailag is nagyon nehéz volt. Ez a munka mókás része. Remélhetőleg mindegyik film olyan nehézségeket és akkora kihívást jelent majd, mint az előző. Szerencsére ezen sorozat mindegyik része lehetővé tette számomra, hogy ugyanabból valami teljesen mást csináljak, ami nagyszerű volt. - A szekeres felvonulás nagy meglepetést jelentett számára. - Legutóbb úgy döntöttünk, éjszakai jelenetet forgatunk, ezúttal pedig nappal forgattuk ugyanazt, ami papíron nagyon hasonlónak tűnhet, de aztán rájöttünk, hogy nagyon más lett. Francis a maga elképzeléseit akarta megvalósítani, ezért teljesen mások lettek a felvételek. Csodálatosan néz ki az egész és nagyon valóságosnak tűnik. Jól lettek kiválasztva a felvételek, amelyek nagyszerűen elmesélik a történetet. - Messina még hozzáteszi: - Büszke vagyok arra a munkára, amit Gary-vel csináltunk az első film során és büszke vagyok arra is, amit Francis-szel hoztunk létre a Futótűz alkalmával. Láttam már párszor a Futótüzet és szerintem fantasztikus. Örülök, hogy részese lehetek ennek a sorozatnak.
Forrás: FlickeringMyth

7 megjegyzés:

  1. Köszönöm, hogy felkutatsz ilyen cikkeket, mert nagyon érdekesek.

    Lehet tudni arról valamit, hogy miért volt rendezőváltás? Engem elkerült ez az információ.
    Már nem emlékszem, hogy olvastam, vagy láttam egy riportban, de Lawrence azt mondta nagyon más kamerahasználatot alkalmaz. Később újranéztem az első részt és rájöttem miről beszélt. Addig fel sem tűnt, de onnantól kezdve, hogy rámutattak, sokszor indokolatlannak éreztem és kicsit idegesített a sok szabadkézi felvétel. Ez mondjuk nem gátol meg benne, hogy újranézzem. Annak ellenére, hogy azt állítják könyv hű, én pont azért olvastam el a trilógiát egy szuszra, mert nagyon idegesített, hogy a kenyeres utalás a filmben egy merő katyvasz volt és nem tudtam értelmezni. Szerencsére :D
    Persze nem vitatkozom tudom, hogy nem lehet egy az egyben filmre adaptálni a könyvet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A rendezőváltás körül nagy felhajtás volt, ha visszalapozol az archívumban, 2012. április-májusa környékén megtalálod erről a posztokat.

      Azt gondolom, a _valódi_ okot soha nem fogjuk megtudni, volt itt szó sok mindenről, de a hivatalos sajtóközlemény szerint Gary Ross úgy érezte, a stúdió által diktált határidők túl szűkek ahhoz, hogy igazán jó filmet csináljon. Nos, Francis Lawrencenek ez szerencsére nem okozott gondot :)

      Örülök, hogy tetszenek ezek a cikkek, mert sokszor nem vagyok biztos abban, hogy végigolvassa-e őket valaki. Persze valahol mindegy is, ha saját szórakoztatásomra úgyis lefordítom, de nyilván akkor igazi az öröm, ha mások is örömmel olvassák a cikkeket, az oldalt. :)

      Törlés
  2. Kedves Ancsi!

    Eddig minden bejegyzést elolvastam, és ezután is el fogom olvasni! :)
    Nagy respect azért, (a)hogy működteted ezt a blogot! Köszönet érte!

    Borka papája

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Óóó, köszönöm szépen :)
      Mindig meglep, hogy nem csak tizen- (max. huszon)évesek olvassák rendszeresen az oldalt, pedig még csak nem is vagy egyedül :))

      De örülök, hogy tetszik az oldal :)

      Törlés
  3. Megdöbbennél hányan vagyunk nem tizen- huszonévesek ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :)) Na, örülök neki, hogy akkor nem vagyok nagyon egyedül ;)

      Törlés
  4. Köszi a cikket Ancsi!! :D

    VálaszTörlés