Az Entertainment Weekly írása következik, amiből sokan választ kaphatnak a címben megfogalmazott kérdésükre.
Az Oscar díjra való jelölés során majdnem minden évben teljesen figyelmen kívül hagynak néhány igazán ragyogó filmet. Az idén sorra vesszük azokat a filmeket, amelyek túl kicsik, túl elvontak vagy esetleg túl jól sikerültek az Akadémia Díjához. Ezek azok, amelyeket nem jelöltek.
Image Credit: Murray Close
A film: Az Éhezők Viadala. Ez a tinédzser-csalogató akció-kalandfilm az azonos című könyvtrilógián alapszik, amely egy Panem nevű poszt-apokaliptikus országban játszódik, egy olyan disztópiában, amelyben 12 [pontosabban 24] szerencsétlen gyereket arra kényszerítenek, hogy részt vegyenek egy Éhezők Viadala nevű, évente megrendezésre kerülő, életre-halálra vívott versengésben. Ez a hosszú vetélkedés azonban felpörög kissé, amikor a tűzről pattant Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) belép az Arénába, és tetteivel lázadást szít. Ó, és még szerelmi háromszög is van a történetben.
Miért nem jelölték: A fiatal felnőtteknek szóló könyvadaptációknak soha nem volt sikerük az Oscar kapcsán. (Idén három könyvadaptáció van versenyben a Legjobb film díjáért: a Nyomorultak, a Napos oldal és a Pi élete. Az Argonak és a Lincolnnak is vannak könyves alapjai, de azokat inkább megtörtént eseményeken alapuló filmeknek tekintik, nem közvetlen könyvadaptációknak.) A legtöbbet idézett példa arra, hogy a Filmakadémia mennyire semmibe veszi a fiatalokra nagy hatással lévő fantasztikus filmeket, a Harry Potter sorozat, amely egyetlen nem-technikai kategóriában sem szerzett soha még csak jelölést sem, és a megszerzett jelöléseket sem tudta soha díjra váltani. Ezeknek a megdöbbentő statisztikáknak ellentmondanak a film bevételi rekordjai és a rengetek kritikusi dicséret a film történetének évtizede során.
Így aztán hiába vannak az Éhezők Viadalában felnőtt témák is - kormányzati propaganda, halál - ifjúsági regény eredete miatt a filmet csak egyszerű tinifilmnek tekintik. Ha pedig a Potter-filmek példáját precedensként tekintjük, szinte biztosak lehetünk benne, hogy a Viadalnak soha nem is lesz Oscar esélye.
De mi a helyzet a színészi alakításokra vonatkozó kategóriákkal? Az, hogy az Akadémia nem ismeri fel, hogy a filmnek milyen tehetséges szereplőgárdája van, több, mint zavarba ejtő, tekintve mondjuk Woody Harrelsont, aki az alkoholista mentor, Haymitch szerepét alakítja, és aki kétszeres Oscar-jelölt, vagy a főszereplő Jennifer Lawrence-t, akit nem csak korábban jelöltek Oscarra (2010-ben a Hallgatás törvényében alakított előadásáért), hanem idén is jelölt a Napos oldallal. De lehet ennek is az az oka, hogy maga az anyag fiataloknak szól. Ha így van, az szomorú.
A történelem miért inkább erre fog emlékezni, és nem a Szerelemre? Egyszerűen azért, mert ennek még lesz legalább két (de valószínűleg három) nagy várakozás övezte része a sorozatban. Visszagondolva az első rész brutális bevételi adataira, a sorozat jó úton halad afelé, hogy a valaha létezett legtöbb bevételt hozó sorozattá váljon.
A sorozat sikerének szekerét a Viadal-rajongók kultusza hajtja előre. A Harry Potterhez, az Alkonyathoz, a Gyűrűk Urához és természetesen a Csillagok háborújához hasonlóan, ezúttal is a rajongók azok, - akik imádják Katnisst, ugyanakkor irigylik, amiért szemet gyönyörködtető fickók tömkelege veszi körül - és akiknek köszönhetően egyszerű filmből világjelenség válik.
Sőt, ami azt illeti, nehéz figyelmen kívül hagyni, a sorozat élén egy olyan színésznő áll, akinek szakmai elismertsége évről évre egyre jelentősebbé válik. A hollywoodi szabványoknak megfelelően Jennifer Lawrence a Szent Grál - hisz olyan színésznő, aki mind a kritikusok elismerését képes megszerezni, mind pedig nagy mozis bevételt is hoz a filmeknek. Így aztán Oscar ide vagy oda, Lawrence fényének ragyogása - akárcsak az Éhezők Viadala-láz - nem mutatja jelét, hogy egyhamar halványulni kezdene.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése