Igen-igen, ez most visszatekintős cikk, amelyben Judianna Makovskyval beszélgetett az MTV stábja, mégpedig a február 19-én megrendezésre kerülő Costume Designers Guild Awards kapcsán. A díjkiosztón a filmek jelmeztervezőit díjazzák, mégpedig különböző kategóriákban, amelyek közül az Excellence in Fantasy Film kategóriában jelölt Judianna Makowsky az Éhezők Viadala jelmezein végzett munkájával.
Photo: Murray Close
Amikor megtudta, hogy egy ilyen nagyszabású filmen dolgozhat, mint az Éhezők Viadala, hogy kezdett hozzá egyáltalán?
Több lépcsőfok volt. Általában a forgatókönyvvel kezdődik minden, és egy megbeszéléssel a rendezővel, hogy mik az elképzelései, mielőtt egyáltalán eljutnánk a ruhákhoz. Aztán beszélgetünk a karakterekről, és arról a világról, amelyet a rendező létre szeretne hozni, majd ezután lehet felkutatni a ruhákat.
Milyen volt ez a ruha felkutatási folyamat?
Ez magában foglalta a vázlatokat, más tervezők munkáinak felkutatását és rengeteg utánajárást. Az egyik dolog az volt, hogy Gary Ross nem egy általános futurisztikus világot akart megjeleníteni, amilyet már sok filmben láthattunk, szűk szerelésekkel, aszimmetrikus ruhákkal. Ehelyett sokkal inkább egyfajta század közepi, amerikai megjelenést szerettünk volna, valami nagyon retro beütéssel. A 30-as, 50-es évek divattervezőinek munkáit vizsgáltam meg, és megpróbáltam rájönni, hogyan érhetném el, hogy ezek a jelmezek egyediek legyenek, mégis annak az időszaknak a hangulatát sugározzák. Nagyon fontos, hogy a közönség képes legyen kötődni a karakterhez, és nehéz ezt elérni, ha egy ilyen másfajta világban él [az illető karakter].
Photo: Murray Close
Úgy vélem, az Aratásnapi jelmezek határozottan amerikai érzést keltettek.
Igen, és ez is volt a célunk. Rengeteget kutattunk amerikai bányászfalvakban, és valahogy úgy találtuk, hogy az amerikai munkás viselet nemigen változott az elmúlt 150 évben. Így aztán meg akartuk tartani ezt a kortalan érzést, sok-sok klasszikus, egyszerű ruhával, ugyanakkor egyértelművé akartuk tenni, hogy Panem lakossága a legszebb vasárnapi viseletét vette fel. Végtére is az Aratás fontos dolog.
És ott van Effie Trinket is, akinek pedig teljesen más a stílusa...
(Nevetve) Ez így van! Valami olyasmit akartunk, ami elég butuska, mégis nagyon csinos Effie-n. Igazából nem volt túl nagy a költségvetésünk és meg akartuk alkotni a saját megjelenésünket, ahelyett, hogy elmenjünk divattervezőkhöz, és tőlük szerezzünk ingyen ruhákat. Sok ihletet merítettünk Elsa Schiaparelli munkáiból, mert tetszettek nekünk a 30-as, 40-es években készült buggyos ujjú ruhái.
És mi a helyzet Effie színeivel?
Ez érdekes, mert az elején azt akartuk, hogy pasztell színek jellemezzék. De aztán később inkább a német expresszionizmus élénk, szemet bántó palettája felé mozdultunk, az olyan színekkel, mint a kisliba zöld, vagy a lila. Aztán később sok feketével egészítettük ki, hogy azért túl nevetséges se legyen.
Photo: Murray Close
És végül MUSZÁJ beszélni Katniss lángra lobbant ruhájáról.
Ez például egy olyan helyzet volt, ahol eltértem a könyvtől, mert ott úgy volt leírva, hogy drágakövek borítják. Én azonban aggódtam, hogy a drágakövek már túl sok lenne - szerettük volna fenntartani azt az érzetet, hogy Katnissből természetes, belső szépsége sugárzik, és nem a ruha teszi őt csinossá. Továbbá azt kellett feltételeznünk, hogy vannak olyan nézők, akik nem olvasták a könyvet, és nem akartuk lelőni, hogy a ruha lángra kap. Így aztán miután mindent végignéztünk a régi Ginger Rogers filmektől Alexander McQueen-ig, aztán úgy döntöttünk, hogy a vörös egy használható árnyalatát választjuk a ruha színének, és elérjük, hogy a ruha a legaljától kezdve kerüljön mozgásba.
Mi volt a legnagyobb kihívás a forgatás során?
Lehet furán hangzik, de az időjárás! Észak-Karolinában forgattunk, és nyomasztó volt a hőség. Nehéz volt elérni, hogy Jennifer, Josh és mindenki más is kényelmesen legyen felöltözve, tudjanak mozogni, ugyanakkor olyan bizonytalanok legyenek, ahogyan le vannak írva a könyvben.
Forrás: MTV Style
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése