A Publisher's Weekly egy hosszabb cikkben elemzi, milyen változáson ment keresztül az elmúlt években az ifjúsági irodalom, és mivel ebben a cikkben szó esik az Éhezők Viadaláról, lefordítok belőle néhány részletet:
Nevezhetjük mágiának vagy valamiféle kozmikus váltásnak is - bármi is történt, valami nagyon megváltozott az elmúlt években a fiataloknak szóló könyvek kiadása kapcsán. Talán a közösségi média fejlődésének hatását érezzük, és azt, hogy a fiatal (és nem is olyan fiatal) közönség történet-vezérelt könyvekre éhezik. Ahogyan azt egy Justin Chanda nevű újságíró nemrégiben egy 'Ifjúsági szuperslágerek' című kerekasztal beszélgetés során kifejtette, az 1990-es évek közepén, amikor ő belépett erre a területre, még nem is létezett a fiataloknak szóló nagysikerű könyvek fogalma. Az olyan sorozatok, mint a Harry Potter és az Alkonyat - amelyeket kultúrjelenségeknek titulált - változtatták meg a szakmát, és bizonyos tekintetben ezen sikerkönyvek felfedezése, kiadása és marketingje még jelenleg is zajlik.
[...]
Rosemary Stimola, Suzanne Collins ügynöke számára az Éhezők Viadala kevésbé volt afféle szerencsés véletlen felfedezés [mint az előzőekben taglalt Alkonyat, amelynek szerzője, Stephenie Meyer egy háromgyerekes otthonülő anyuka volt, mindenféle irodalmi ambíció nélkül], hiszen Collins egyik ügyfele volt. Stimola elismerte, hogyha bárki más kereste volna meg egy olyan könyv ötletével, amelyben egy disztópikus társadalomban gyerekek vívnak élet-halál harcot "talán tétovázott volna". Mivel azonban már a The Underland Chronicles című, kiskamaszoknak szóló sorozaton együtt dolgozott Colins-szal, Stimola tisztában volt azzal, hogy Collinsnak megvan a képessége, hogy egy teljes világot teremtsen a történet köré, olyan karakterekkel, amelyek nem egyszerűen fehérek vagy feketék, jók vagy rosszak. Első aggályaik között volt, hogy hogyan érjék el, hogy Katniss szimpatikus maradjon az őt ért durvaságok és nélkülözés ellenére is. Stimola azt is elárulta, hogy az Éhezők Viadalát Collins négy oldalas javaslata után adták el a Scholastic kiadónak.
Különböző származásuk ellenére egy közös dolog mégis volt az Alkonyat és az Éhezők Viadala között: házon [kiadón] belül azonnal nagy kedvencekké váltak, amely megkönnyítette a kiadásuk előtti kampányt.
[...]
Természetesen egy író élete gyökeresen megváltozik, ha könyve sikeres lesz. Suzanne Collins például nagyrészt reflektorfényen kívül tudott maradni, bár állandó segítséget nyújt az Éhezők Viadala filmek elkészítéséhez, és Gary Ross-szal közvetlenül együtt is dolgozott a film forgatókönyvének elkészítésén. Ugyanakkor saját írói nyugalmát is őrizte, ragaszkodott például ahhoz, hogy még azelőtt befejezhesse a Kiválasztott megírását, hogy bármilyen filmes munka elkezdődne, hogy a könyv megírását nehogy bármilyen külső hatás befolyásolhassa.
[...]
Rosemary Stimola, Suzanne Collins ügynöke számára az Éhezők Viadala kevésbé volt afféle szerencsés véletlen felfedezés [mint az előzőekben taglalt Alkonyat, amelynek szerzője, Stephenie Meyer egy háromgyerekes otthonülő anyuka volt, mindenféle irodalmi ambíció nélkül], hiszen Collins egyik ügyfele volt. Stimola elismerte, hogyha bárki más kereste volna meg egy olyan könyv ötletével, amelyben egy disztópikus társadalomban gyerekek vívnak élet-halál harcot "talán tétovázott volna". Mivel azonban már a The Underland Chronicles című, kiskamaszoknak szóló sorozaton együtt dolgozott Colins-szal, Stimola tisztában volt azzal, hogy Collinsnak megvan a képessége, hogy egy teljes világot teremtsen a történet köré, olyan karakterekkel, amelyek nem egyszerűen fehérek vagy feketék, jók vagy rosszak. Első aggályaik között volt, hogy hogyan érjék el, hogy Katniss szimpatikus maradjon az őt ért durvaságok és nélkülözés ellenére is. Stimola azt is elárulta, hogy az Éhezők Viadalát Collins négy oldalas javaslata után adták el a Scholastic kiadónak.
Különböző származásuk ellenére egy közös dolog mégis volt az Alkonyat és az Éhezők Viadala között: házon [kiadón] belül azonnal nagy kedvencekké váltak, amely megkönnyítette a kiadásuk előtti kampányt.
[...]
Természetesen egy író élete gyökeresen megváltozik, ha könyve sikeres lesz. Suzanne Collins például nagyrészt reflektorfényen kívül tudott maradni, bár állandó segítséget nyújt az Éhezők Viadala filmek elkészítéséhez, és Gary Ross-szal közvetlenül együtt is dolgozott a film forgatókönyvének elkészítésén. Ugyanakkor saját írói nyugalmát is őrizte, ragaszkodott például ahhoz, hogy még azelőtt befejezhesse a Kiválasztott megírását, hogy bármilyen filmes munka elkezdődne, hogy a könyv megírását nehogy bármilyen külső hatás befolyásolhassa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése