A következő érdekes cikkben - amiből csak részleteket hozok, nehogy megunjátok ;) - a mai fiatalokról, vagyis rólatok(!) lesz szó. És hogy ennek mi köze az Éhezők Viadalához? Azonnal megtudjátok. :)
- Amikor nemrégiben egy műtétet hajtottak rajtam végre - meséli Sarah - amikor felébredtem, nem az volt az első szavam, hogy anyu vagy nővérke, hanem, hogy "Hol az iPhone-om"?
A 18 éves Sarah az okostelefon-nemzedék tagja, amelybe 14-21 év közötti fiatalok tartoznak, akik közvetlenül követik azt a 20-35 éves korosztályt, amelynek problémáit dolgozta fel az elmúlt két hétben a The Guardian.
Bár a technológia fontos az Y generáció tagjainak [ők az 1980-90-es években születettek], akik őket követik, mint például Sarah is, számukra ezen technológiai eszközök használata alapvető fontosságú, hiszen folyamatosan on-line-ak, egyszerre több képernyőn követik az eseményeket és egyszerre több dologgal foglalkoznak. Ezen csoportot inkább Z-generációnak nevezik, de én most K-generációként hivatkozok rájuk, Katniss Everdeen, Az Éhezők Viadala főhősnője után. Ők Katnisshez hasonlóan úgy érzik, a világ, amelyben élnek örökös harc színtere, disztópikus, igazságtalan és kegyetlen.
- Olyan nehéz az életünk. Igazi küzdelem. - mondja a 16 éves Jake. - Szerintem nehezebb, mint szüleinknek volt. De nem adhatjuk fel!
Jake szavai ugyan melodramatikusnak tűnhetnek, a WHO felmérése alapján azonban a brit fiatalok a világ egyik legzaklatottabbjai. A 42 országot érintő felmérés alapján már csak a macedón és a lengyel fiatalok elégedetlenebbek életükkel a brit fiataloknál. A kutatók azt mondják, őket megdöbbentette, milyen meredeken zuhan az élettel való elégedettség érzése 11-15 éves kor után.
És ez nem is csoda: a K-generáció tagjai gazdasági visszaesés, bizonytalan munkaerőpiac, növekvő egyenlőtlenségek és a pénzügyi optimizmus hiánya árnyékban lesznek nagykorúak. Amikor a brit fiataloktól megkérdezik, nehezebb lesz-e az életük, mint szüleiknek, a válaszuk egyértelmű igen: 79%-uk amiatt aggódik, lesz-e majd munkája, 72%-uk pedig az adósságok - és nem csupán a diákhitel miatt. Amikor megkérdezték őket, mit jelent számukra az adósság, börtöncellákat és láncokat említettek hasonlatként.
A pénzügyi bizonytalanság mellett a másik dolog, ami a K-generáció tagjait rettegésben tartja: a terrorizmus. Legtöbben nem is éltek a [2001.] szeptember 11-i terrortámadások előtt, nem is tudják igazán, milyen volt az élet azelőtt. És bár legtöbben soha az életben nem élnek majd át személyesen terrorcselekményeket, okostelefonjukon napi 24 órában áramlanak feléjük a lefejezésekről, bombázásokról és erőszakos gyilkosságokról szóló hírek.
Ez a nemzedék kifejezetten szorong. Az USÁ-ban a Népegészségügyi Hivatal mérései szerint a középiskolás fiatalok 17%-a gondolt már komolyan arra, hogy öngyilkos legyen. Nagy-Britanniában is háromszorosára nőtt ez a szám az elműt 10 év során.
Egy ilyen szorongó és bizalmatlan nemzedéket a nagyvállalatok és a kormányzat sem tud könnyedén elérni. A K-generáció tagjainak mindössze a 6%-a bízik meg a multicégekben, míg a felnőttek esetében ez az arány 60%. A fiatalok kormányzattal szembeni érzései hasonlóan negatívak. A nemzedék minden 10 tagjából csak 1 mondja azt, hogy szerinte a kormány által követett út helyes.
A szelfik nemzedéke azonban nem önző. Bernie Sanders [akit egyébiránt Josh Hucherson is támogat olykor kampánya során] azért népszerű a fiatalok között, mert voksát a társadalmi igazságosság mellett teszi le. A K-generáció tagjainak 92%-a gondolja úgy, hogy fontos dolog a másokon való segítség és éppúgy 70%-uk említi a főbb problémák között a társadalmi egyenlőtlenséget, mint a terrorizmust.
Ez a nemzedék nem hisz abban, hogy a tehetség és a munka elegendő ahhoz, hogy az ember előrelépjen. Ők úgy vélik, a társadalomnak igazságosnak kellene lennie, és mindenkinek egyenlő jogainak kellene lennie, ehhez képest úgy tapasztalják, hogy az ember jövőjét meghatározza, honnan származik, milyen bőrszíne és társadalmi pozíciója.
A K-generáció másik komoly problémája, hogy kétségbeesetten vágynak az emberi kapcsolatokra. Ezt jól jellemzi, hogy egy felmérés szerint köreikben egy svéd YouTube sztár, Felix Kjellberg a legnépszerűbb, holott se nem énekes, se nem színész, pusztán arról tölt fel videókat, hogy ül a számítógépe előtt és számítógépes játékokat játszik. Kjellberg így fogalmaz:
- Sokan barátként tekintenek rám, akinek társaságában naponta lazulhatnak 15 percet. A számítógépek előtti magányosság hoz össze minket.
Vagyis a K-generáció sokkal magányosabb, mint azt gondolnánk és vágyik az emberi kapcsolatokra, legyen az fizikai vagy akár csak virtuális. Meglepő módon annak ellenére töltenek több időt számítógépük, telefonjuk és alkalmazásaik előtt, hogy amikor megkérdezték őket, milyen tevékenységeket tartanak a legélvezetesebbnek, akkor tényleges fizikai cselekvéseket neveztek meg, úgymint koncertlátogatás, kirándulás, barátokkal való találkozás.
A K-generáció tagjai azonban a közös alkotást is értéknek tartják. Ezt ismerte fel a Starbucks, ami azt kínálta fel a kávét nem fogyasztó tizenéveseknek, hogy a Starbucks bármely ágának felhasználásával saját, "titkos menüt" hozzanak létre. Ez okos húzás volt tőlük, mert ezáltal az egyik leggyorsabban növekvő piacot teremtették meg.
A szelfizős, mégis önzetlen, a kapcsolatokra kereső, mégis magányos, a szorongó, mégis gyakorlatias, a kockázatkerülő, ugyanakkor mégis vállalkozó szellemű K-generáció tagjairól egyvalamit mégis biztosan el lehet mondani: nemzedékük minden korábbitól különbözik. Ezt pedig hamarosan be is bizonyíthatják.
Forrás: The Guardian
A pénzügyi bizonytalanság mellett a másik dolog, ami a K-generáció tagjait rettegésben tartja: a terrorizmus. Legtöbben nem is éltek a [2001.] szeptember 11-i terrortámadások előtt, nem is tudják igazán, milyen volt az élet azelőtt. És bár legtöbben soha az életben nem élnek majd át személyesen terrorcselekményeket, okostelefonjukon napi 24 órában áramlanak feléjük a lefejezésekről, bombázásokról és erőszakos gyilkosságokról szóló hírek.
Ez a nemzedék kifejezetten szorong. Az USÁ-ban a Népegészségügyi Hivatal mérései szerint a középiskolás fiatalok 17%-a gondolt már komolyan arra, hogy öngyilkos legyen. Nagy-Britanniában is háromszorosára nőtt ez a szám az elműt 10 év során.
Egy ilyen szorongó és bizalmatlan nemzedéket a nagyvállalatok és a kormányzat sem tud könnyedén elérni. A K-generáció tagjainak mindössze a 6%-a bízik meg a multicégekben, míg a felnőttek esetében ez az arány 60%. A fiatalok kormányzattal szembeni érzései hasonlóan negatívak. A nemzedék minden 10 tagjából csak 1 mondja azt, hogy szerinte a kormány által követett út helyes.
A szelfik nemzedéke azonban nem önző. Bernie Sanders [akit egyébiránt Josh Hucherson is támogat olykor kampánya során] azért népszerű a fiatalok között, mert voksát a társadalmi igazságosság mellett teszi le. A K-generáció tagjainak 92%-a gondolja úgy, hogy fontos dolog a másokon való segítség és éppúgy 70%-uk említi a főbb problémák között a társadalmi egyenlőtlenséget, mint a terrorizmust.
Ez a nemzedék nem hisz abban, hogy a tehetség és a munka elegendő ahhoz, hogy az ember előrelépjen. Ők úgy vélik, a társadalomnak igazságosnak kellene lennie, és mindenkinek egyenlő jogainak kellene lennie, ehhez képest úgy tapasztalják, hogy az ember jövőjét meghatározza, honnan származik, milyen bőrszíne és társadalmi pozíciója.
A K-generáció másik komoly problémája, hogy kétségbeesetten vágynak az emberi kapcsolatokra. Ezt jól jellemzi, hogy egy felmérés szerint köreikben egy svéd YouTube sztár, Felix Kjellberg a legnépszerűbb, holott se nem énekes, se nem színész, pusztán arról tölt fel videókat, hogy ül a számítógépe előtt és számítógépes játékokat játszik. Kjellberg így fogalmaz:
- Sokan barátként tekintenek rám, akinek társaságában naponta lazulhatnak 15 percet. A számítógépek előtti magányosság hoz össze minket.
Vagyis a K-generáció sokkal magányosabb, mint azt gondolnánk és vágyik az emberi kapcsolatokra, legyen az fizikai vagy akár csak virtuális. Meglepő módon annak ellenére töltenek több időt számítógépük, telefonjuk és alkalmazásaik előtt, hogy amikor megkérdezték őket, milyen tevékenységeket tartanak a legélvezetesebbnek, akkor tényleges fizikai cselekvéseket neveztek meg, úgymint koncertlátogatás, kirándulás, barátokkal való találkozás.
A K-generáció tagjai azonban a közös alkotást is értéknek tartják. Ezt ismerte fel a Starbucks, ami azt kínálta fel a kávét nem fogyasztó tizenéveseknek, hogy a Starbucks bármely ágának felhasználásával saját, "titkos menüt" hozzanak létre. Ez okos húzás volt tőlük, mert ezáltal az egyik leggyorsabban növekvő piacot teremtették meg.
A szelfizős, mégis önzetlen, a kapcsolatokra kereső, mégis magányos, a szorongó, mégis gyakorlatias, a kockázatkerülő, ugyanakkor mégis vállalkozó szellemű K-generáció tagjairól egyvalamit mégis biztosan el lehet mondani: nemzedékük minden korábbitól különbözik. Ezt pedig hamarosan be is bizonyíthatják.
Forrás: The Guardian
Hát ebben nem volt sok THG vonatkozás, de egy nagyon érdekes cikk volt. Köszönöm, hogy lefordítottad nekünk. ^^
VálaszTörlésSzámomra az volt az érdekes a cikkben, hogy egy teljesen gazdasági jellegű írásban is előjön az Éhezők Viadala.
TörlésKonkrét filmes vonatkozás nincs, de azért párhuzamokat fel lehet fedezni (kormányzattal szembeni bizalmatlanság, magányosság, félelem, bizonytalanság). És azért is tettem ki, mert sejtem, olvasóim többsége ez a korosztály...
De nyugi, nem sok hasonló cikk lesz az oldalon.
Bár lassan semmilyen se, szóval nem lesz ezzel gond :(
Jaaj nem nem, félreértesz. Egyáltalán nem bánom, hogy ezt kiraktad. A párhuzamok tényleg megvannak. Érdekes ez egyébként, azt gondolná az ember, hogy az előző generációnak volt nehezebb az élete, hiszen akkor még ott volt a világháború, a hidegháború, a diktatúrák.
TörlésNagyon hiányozni fog ez az oldal, amikor vége lesz a THG hullámnak. Úristen, most majdnem elsírtam magam. Ne haggy itt minket. :'(