A számítógép által generált képek általánossá váltak a filmkészítésben, ám ez nem olyan nyilvánvaló, mint gondolnánk.
Néhány díszlet teljesen számítógép által generált |
Amikor a számítógép által generált hatásokat kreatívan használják fel a filmekben, annak eredménye vizuálisan meghökkentő tud lenni. A CGI alkalmazása azonban olyannyira gyakorivá vált mostanra, hogy meglepetést okozhat, ha megtudjuk, a képernyőn látható kép mekkora részét készítették el a kulisszák mögött.
Úgy érzem, a filmkészítés során eltúlozzák a vizuális hatások alkalmazását és ez sokszor elvonja a figyelmet a film más, sokkal fontosabb elemeiről, mint például a karakterfejlődés, a jó párbeszédek, ám magam is meglepődtem, amikor megtudtam, az Éhezők Viadalában milyen mennyiségben szerepeltek számítógép által generált felvételek. Gary Ross azt állította, hogy a film pontosan annyi CGI elemet tartalmaz, mint előző filmje, a Cincin lovag, ami teljesen számítógép animált volt.
Azon kívül, hogy egyértelmű, hogy a mutánsokat, a vadászdarazsakat és a Kapitóliumban található egyes gépeket CGI segítségével kellett, hogy elkészítsék, az Éhezők Viadalának szinte minden jelenetéhez adtak vizuális hatásokat, függetlenül attól, hogy ez magától értetődőnek tűnik-e vagy sem. Gary Ross a számítógépes hatásokat arra használta, hogy megváltoztassa a jelenetek alaphangulatát és az utómunkálatok során ezen módszerek segítségével érte el, hogy Panem környezete a regényben leírtaknak feleljen meg. Azt mondta, a vizuális effektek használatának általános célja az volt, hogy nyugtalanságot hozzon létre és a Kapitóliumban az erő, a hatalom és a gazdagság érzetét, a 12. körzetben pedig ezek hiányát érzékeltesse.
Arra, hogy egy jelenet hangulatát hogyan tudják befolyásolni az utómunkák során hozzáadott vizuális effektek, jó példa a 12. körzet erdeiben és az Arénában felvett erdős jelenetek összehasonlítása. Ezen jeleneteket ugyanazon helyszíneken forgatták, mégis az utómunkálatokban a fényviszonyok megváltoztatását, az erdő sűrűségének fokozását és azt, hogy a táj mekkora részét mutatják egy jelenetben használták arra, hogy úgy tűnjön, mintha az Arénát a Játékmesterek hozták volna létre. Anélkül, hogy a néző tudná, hogy ugyanazokon a helyszíneken forgattak, nem tudná megmondani, hogy a vizuális effektek hogyan befolyásolják azt, hogy milyennek látjuk a jelenetet és hogy a jelenet milyen fontosságú a filmben.
A forgatás előtt Ross a könyv leírásait használta arra, hogy kitalálja, a már meglévő fizikai környezeten kívül mit kell hozzáadnia, amit a színészek is felhasználnak majd. A film során a CGI-t változatosan alkalmazzák: ennek segítségével érik el, hogy Panemet óriásinak érezzük, amely egy olyan világ, ami nagyon távol van tőlünk, mégis kellett, hogy emlékeztessen a múltra is. Ezen a vizuális hatások segítségével az utómunkák során elérték, hogy érezzük az amerikai gyökereket, mégis futurisztikusnak érezzük a filmben szereplő helyszíneket.
Bár engem az is meglepett, milyen széles körben találhatóak vizuális hatások az Éhezők Viadalában, mégis megdöbbentem, amikor megtudtam, hogyan használták ezeket. A számítógép által generált felvételek jól megalapozták a Kapitólium látványvilágának megteremtését, és sikeresen alkalmazták arra is, hogy más területek esztétikáját és érzésvilágát megváltoztassák, különösen a 12. körzetét, amely sokkal inkább emlékeztet napjaink világára. A számítógép által generált képek és vizuális hatások alkalmazása nem minden esetben nyilvánvaló, tény azonban, hogy a végeredmény olyan realisztikus, hogy természetesnek tűnt, hogy Panem olyan, ami Suzanne Collins nagyszerű elképzelésének is megfelel.
Forrás: Yahoo Movies UK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése