2015. szeptember 4., péntek

Nina Jacobson interjú a FILMINK-ből

Végre egy újabb interjú, frissen, ropogósan, máris fordítva. Ezúttal a sorozat producerével, Nina Jacobsonnal, akinek sokat köszönhetünk.


Nina Jacobson szerepelt a Forbes "100 Legerőteljesebb Nő"-je listáján 2005-ben, és ez még azelőtt történt, hogy a hozzáértő producer asszony saját céget alapított volna és segített volna útjára bocsátani Az Éhezők Viadalát. Jacobson karrierjét azzal kezdte, hogy kisebb munkákat végzett a Universal Pictures-nél és a Dreamworks-nél, mielőtt 1988-ban elhelyezkedett a Walt Disney-nél, ahol olyan filmek megjelenése idején volt stúdióvezető, mint a Karib Tenger Kalózai és az első Narnia Krónikái film. Ennek ellenére Jacobson áldozatául esett a cég 2006-os átszervezésének, amikoris el kellett hagynia a stúdiót. A Disney-től való elbocsátása azonban arra ösztönözte Jacobsont, hogy saját produkciós céget hozzon létre: így alakult meg 2007-ben a Color Force. A cég megszerezte Jeff Kinney Egy ropi naplója könyveinek megfilmesítési jogait, amiből aztán sikeres filmsorozat lett. A következő könyvsorozattal azonban még nagyobb sikerre tett szert. Ez a sorozat Az Éhezők Viadala, amely november a végéhez ér, Jacobson pedig ennek kapcsán beszélt a produkció részleteiről, a női főhősökről és arról, hogy igenis érdemes tenni a változásért.

Jó befektetést csinált...
Valóban jónak bizonyult.

Honnan jött ez?
Egyszerűen úgy éreztem, ez egy olyan könyv, amit ha egyszer elkezdtem olvasni, nem voltam képes letenni. Folyamatosan az eszemben volt. Nagyon erőteljesnek, helytállónak éreztem. És úgy éreztem, segítene, hogy provokatívak legyünk, hogy beszéljünk az erőszakról, a szórakoztatásról, az elit 1%-a és az emberek 99%-a közötti szakadékról, és mindezt egy olyan karakter szemszögéből tehettük, akivel az ember mélyen együtt tud érezni. Ez egyszerűen egy olyan téma, ami korábban még nem került elő, olyasvalami, amit szívesen láttam volna a mozivásznon, ráadásul a főszereplője is felejthetetlen.

Hogyan változott Jennifer, Liam és Josh a filmek forgatása során?
Számomra a legörömtelibb az volt, hogy láthattam, hogyan kerülnek egyre közelebb ők hárman egymáshoz. Az ismertség gyakran megosztja az embereket és arra készteti az egyéneket, hogy versengjenek egymással. Velük ilyen soha nem fordult elő. Egy családdá váltak, hihetetlenül közel kerültek egymáshoz, együtt váltak felnőtté. Mások ebben a korban egyetemre járnak, nekik ez az élmény adatott meg helyette. Természetesen a szabad mozgásterük eközben beszűkült, de nagyon jó példa állt előttük például Woody személyében. Bárhová is megy, felismerik az emberek, ő mégis nagyon szívélyes marad, nagyon nagyra becsüli mindezt. Persze nem azért hálás, hogy megzavarják a vacsoránál, hanem azért a sikerért, amit ő nem vesz készpénznek. Jen, Josh és Liam mindhárman jó családból származnak, nagyon racionálisak, jó emberek vannak körülöttük, nem Bólogató Jánosok.

Ami a sorozatot és velejáróit illeti, fellángol majd újra Az Éhezők Viadala mánia?
Nem tudom. Jelenleg nagyon nehéz elképzelnem ezt. Most úgy érzem, így alkot egészet. Ha Suzanne Collins esetleg érezne egy kis motivációt, akkor talán, de jelen pillanatban nem tudom, hogyan valósítanánk ezt meg.

Karrierje során nagyon sok mindenen ment keresztül. Szívesen visszatérne a stúdióvezetéshez vagy élvezi azt a függetlenséget, amely most megadatik?
Jelenleg nagyon élvezem, hogy olyan emberek egyike lehetek, akik nagy dolgokat visznek véghez. Hogy egyszerre tartozhatok egy csapathoz és lehetek egy ügy támogatója. Ebben a pillanatban nehéz volna elképzelni számomra, hogy visszatérjek a stúdióvezetéshez. Szerettem vezető lenni és soha nem gondoltam volna, hogy egyszer majd producerkedni szeretnék, de most élvezem a produceri munkát és nehezemre esik elképzelni, hogy ismét visszavegyem a munkakosztümömet. De soha ne mondd, hogy soha.

A női karakterek és főszereplők szempontjából mennyire volt fontos Az Éhezők Viadala?
Szerintem Az Éhezők Viadala egy sokkal nagyobb történet része, amelyben szerencsére már elég sok más nagy név is szerepelt ahhoz, hogy ne lógjon ki a sorból. Gondoljunk csak a Jégvarázsra, az Agymanókra, a Koszorúslányokra, A kémre vagy a Női Szervekre... Ezek mind nagyszerű, szórakoztató, sikeres filmek, amelyeket nők készítettek és nagyszerű színésznők szerepelnek bennük. Vagy arra, hogy a legújabb Szellemirtók film sem történhetett volna így öt vagy tíz évvel ezelőtt, most viszont teljesen természetes. Ez tehát egy sokkal nagyobb történet része, amelyek során megtesznek ilyen lépéseket, míg a nyilvánvaló kétségtelenné válik: mégpedig, hogy a lakosság 50%-a nő, hogy a fogyasztói döntések valószínűleg több, mint 50%-át nők hozzák, ami azt jelenti, hogy mi nők is képesek vagyunk létrehozni és főszereplője lenni sikeres filmeknek. Szerintem ez a folyamat már régóta zajlik, csak az emberekben ez nem tudatosul. Gondolok itt arra, hogy a Titanic főszereplője is Kate Winslet volt, a női közönség pedig újra és újra megnézte a filmet. Az emberek figyelmét azonban még mindig fel kell hívni arra, ami nyilvánvaló.

Mit gondol arról, hogy ezeket a nagy filmeket viszont nagyon ritkán rendezik női rendezők?
Ez egy lassú folyamat, mert ha valakiben meg is van a vágy, mint bennem, hogy női írókat, rendezőket szerződtessek, amikor az ember döntést hoz, a jelöltek korábbi munkáira alapoz. Vagyis, ha a jelöltjeid 80%-a férfi, akkor 80% a valószínűsége, hogy férfi fogja megkapni a munkát. Ennek köszönhetően azonban ez a változás lassan következik majd be. Amikor azonban egy olyasvalaki, mint Elizabeth Banks, a producerkedés és a színészet világából a rendezés felé fordul, egy új név kerül a listára, így a folyamat képes előre haladni. De mint mondtam, ez lassú folyamat, hiszen az illető jövőbeli munkáit a múltban végzett munkái határozzák meg, és hiába akarja az ember, hogy gyorsabban változzanak a dolgok, nem fognak.

És az változni fog, hogy a nők is ugyanakkora bért kapjanak, mint a férfiak?
Szerintem igen, de ez is időbe telik. Az embereknek ki kell állniuk magukért, a női színészek mostanában gyakran gondolják, hogy "Vajon ez a fickó miért keres többet, mint én, ha nem dolgozik jobban, mint én?" Szerintem ezekről a dolgokról folyamatosan kell beszélnünk. Szerintem az gátolja ezt a folyamatot, hogy a lehetőség lehetőséget szül. El kell érni egy bizonyos kritikus tömeget. Szerintem jó irányba haladunk, de amíg nem érünk el odáig, hogy egy munkára jelentkező írónők és női rendezők száma fele legyen az összesnek, mert ide kell elérnünk, addig a folyamat lassan halad csak előre.

És kik azok a nők, akik az Ön listájának élén állnak?
Én nagyon szerettem Jennifer Kent-től a The Babadook-ot, szerintem ő például egy nagyon érdekes filmes. Szeretem Kathryn Bigelow munkáit is. A The Obvious Child volt ezek közül az egyik kedvencem. És nagyon tetszik, amit Liz Banks csinált a Tökéletes Hanggal, izgatottan figyelem karrierje kibontakozását. 

Jennifer Lawrence-nek is van produkciós cége. Nem volt szó Önök között erről?
De igen, beszéltünk már róla egy kicsit. Nagyon büszke vagyok rá és izgatottan várom, hogy megtegye a következő lépését. Ezzel kapcsolatban a legszebb dolgot mondta nekem, amit valaha bárki is mondott ennek kapcsán, hogy egy forgatáson én soha nem beszélek sokat, de amit mégis mondok, az őt mindig nagyon érdekli. Nekem az az elvem, hogy egy olyan környezetet teremtsek, ahol mindenki kihozhatja magából a maximumot, és csak akkor mondok valamit, ha az nagyon fontos és ezt nem azért, hogy bizonyítsam, hogy én vagyok a producer. Hagyom, hogy mások hallassák a hangjukat, ne nyomjam el őket.
Forrás: FILMINK

1 megjegyzés: