2016. április 26., kedd

Leáldozik a Young Adult filmadaptációk csillaga?

Kár lenne érte, de sajnos a jelenség, amelyről a cikkben szó van, valóban érzékelhető. A The Minaret Online cikkét olvashatjátok:


Amikor J. K Rowling első Harry Potter könyve 1996-ban megjelent, a sorozat további kötetei és persze a filmek is egy olyan franchise elemeivé váltak, amely a young adult [~ ifjúsági] műfaja fellendülésének kezdetét jelentette. Miután ezek a filmek nagyszerű bevételre tettek szert, a produkciós cégek csak úgy ontani kezdték az ifjúsági könyvadaptációkat. Az elsőre nagyszerűnek tűnő Éhező Viadalával folytatódott a jelenség [mondjuk szerintem itt csúnya dolog tudomást sem venni az Alkonyatról - annál annak komolyabb filmtörténeti jelentősége van, mert igenis sokan nézték és szerették, ami mellett csúnya dolog szó nélkül elmenni.], amely 40,8 millió dolláros bevételre tett szert. 


A sors iróniája, hogy éppen Az Éhezők Viadala az, ahol a műfaj bukása elkezdődött. A Kiválasztottnak, amely a legtöbbet dicsért könyv, már az első része is csak 33,7 millió dollár bevételt ért el, a második rész pedig 28,1 milliót és csak 70%-os a tetszésindexe a RottenTomatoes-on. 
[Amúgy nem tudom, honnan vannak a cikk adatai, mert a BoxofficeMojo tanúsága szerint mindegyik filmre vonatkozólag, már az első napi bevételek nagyobbak az itt közölt adatoknál, persze az arányok nagyjából stimmelnek. Ha már a RottenTomatoes-t megemlítette a cikk, az egyes filmek tetszésindexei a megjelenés sorrendjében: 84%, 89%, 65%, 70%.] 


Ez drámai esés, különösképpen, ha azt tekintjük, eközben a sorozat rajongótábora folyamatosan csak nőtt minden egyes filmmel. Mégis, amikor 2012-ben az első film megjelent, Suzanne Collins trilógiájából 27,7 millió példányt adtak el, ami háromszorosa az előző évi eladási számnak. A film bukása véletlennek is tűnhetne, ha nem tudnánk, hogy közben más ifjúsági sorozatok népszerűsége is csökken.


A Beavatott sorozat adatai még fájdalmasabbak. A Hűséges mozis bevételi adatai 44%-kal alacsonyabbak, mint a Lázadó premierének bevételei, és 46%-kal alacsonyabbak, mint a Beavatott 54,6 millió dolláros bevétele. Az igazán csalódást okozó a Hűségesben, hogy a Rotten Tomatoes-on a tetszésindexe mindössze 11%-os. Ez igazán sokkoló lehet a Lionsgate számára, akik a Hűségest két részre bontották és még hátra van számukra az Ascendent című utolsó résznek nem csupán a bemutatója, de a forgatása is. Látva azonban, hogy a Lionsgate részvényeinek értéke is csökkent 3%-kal, sejthetjük, hogy a film bemutatása immáron nem igazán érdekük.


Az Útvesztő sorozat, amely a tervek szerint Az Éhezők Viadalát és a Beavatottat követte volna a posztapokaliptikus sikersorozatok sorában, szintén nehézségekkel kell, hogy szembenézzen. A Tűzpróba kevesebb bevételt hozott, mint a várakozásoknak megfelelő 35 millió dollár vagy akár a 32,5 millió dolláros bevételre szert tett első része, Az Útvesztő és tetszésindexe is alig 48%-os a RottenTomatoes-on. És mivel Dylan O’Brien megsérült a Halálkúra forgatásán, ez a forgatás csúszását jelenti, aminek köszönhetően pedig a közönség elveszítheti érdeklődését. 

Akkor mi történt, hogy ezen filmek népszerűsége ennyire csökkenni kezdett? Először is ezek mind hasonlóak, egy disztópikus társadalomról szólnak, ahol a főszereplő lázadást szít az aktuális kormányzat ellen. Miután ez az alapötlet elárasztotta a piacot, lehetséges, hogy az emberek egyszerűen elveszítették érdeklődésüket.

Ami a Kiválasztottat és a Hűségest illeti, itt egyértelműen arról van szó, hogy ezeket az utolsó köteteket két filmre szedték szét, amikor egy is több, mint elég lett volna. A kritikusok megjegyezték, hogy A Kiválasztottal az volt a fő probléma, hogy így, hogy két filmben mutatták be a könyvet, a két film akcióit megtörték a lassú pillanatok, amelyek megölték a filmek sodró lendületét. 

A Hűséges vége dühítő, ezáltal még nehezebb képernyőre adaptálni a könyvet, ám az, hogy ráadásul két filmben is akarták bemutatni, egyáltalán nem kedvezett a sorozatot gyártó Lionsgate-nek. Egész egyszerűen nem történik annyi minden a Hűségesben, ami indokolttá tenné a két filmben való bemutatást, szóval nyilvánvaló, hogy a filmstúdió pusztán a haszon reményében döntött a könyv szétvágása mellett. Úgy tűnik, az egész sorozatot Az Éhezők Viadala pótlásaként kezelték.

Az Útvesztő szintén Az Éhezők Viadala pótlékát jelenthette a Lionsgate számára [de hisz azt a Fox készíti :O], ahelyett, hogy ténylegesen önmagáért készítették volna el. Ami pedig még rosszabb, a történet jelentősen eltért a könyvváltozatétól, azt pedig egyetlen Percy Jackson rajongó sem felejti el, hogy ez holtbiztos módja, hogy megöljünk egy könyvadaptációt. Továbbá a Tűzpróba igazából akciójelenetek laza láncolata lett, anélkül, hogy akár a karakterek fejlődnének, akár a történet haladna előre.


Még ha nem csak a disztópikus filmadaptációkat tekintjük, akkor is csökken ezen filmek népszerűsége a rajongói elvárásoknak való meg nem felelés miatt. A Percy Jackson kiváló példa a megbukott ifjúsági adaptációkra. A Villámtolvaj 2010-es megjelenésének idején mindazok a rajongók, akik együtt nőttek fel a könyvsorozattal, középiskolások, esetleg egyetemisták voltak. A film bejelentését hatalmas várakozás övezte, amelyet annak megjelenésekor csalódottság váltott fel, hogy szúrhatták el így a producerek. Ugyanis mind a Villámtolvaj, mind pedig folytatása, a Szörnyek Tengerének története durván eltért a könyv alapsztorijától. A negatív kritikák láttán a produkciós cégek hamarosan törölték a harmadik film, a Titán Átka megfilmesítésének tervét.


Hogy kielégítsék a rajongók igényeit, néhány sorozat más utat választott történetének képernyőre adaptálására. 2011-ben az HBO lett az első tévécsatorna, amely sikeresen adaptált sorozattá könyves franchise-t. A Trónok Harca világszerte a rajongók kedvencévé vált, akár olvasták korábban a könyveket, akár nem. Minden egyes könyvet egy (esetleg két) évadban mutattak be, így a lehető legtöbb részlet bemutatásra kerülhetett. Szerencsére George R.R. Martin nagyon részletesen írta le a cselekményt és együttműködik a sorozat készítőivel is.

A Trónok Harca sikerén felbuzdulva egy másik könyves siker kapcsán is az a döntés született, hogy sorozat formájában mutassák azt be, ezúttal Cassandra Clare Végzet Ereklyéi sorozat indult el Shadowhunters címen. Miután a filmsorozat készítésére vonatkozó próbálkozása csúnya bukással ért véget, a tévésorozat tűnt a helyes iránynak. Valóban, sok rajongó örült a hírnek, amikor az ABC bejelentette azt 2015 márciusában.


Ám mielőtt még az első rész lemehetett volna az ABC Family Freeform nevű csatornáján, kiderült, hogy valami ezúttal is félresiklott a sorozat kapcsán. Nem egyszerűen arról volt szó, hogy ez a változat sem felelt meg a rajongói elvárásoknak, hanem úgy tűnik, mintha a producerek csak felületes pillantást vetettek volna a történet alapjául szolgáló könyvekre. A könyv fő történetszálán túl minden egyes részletet megváltoztattak, alig ismerhető fel általa az eredeti történet. Az ember azt hihetné, hogy a sorozat készítői legalább konzultáltak Clare-rel, de az írónőnek láthatóan nem volt beleszólása a forgatókönyvbe.

A sorozat népszerűsége szinte azonnal csökkenni kezdett, tetszésindexe végül 46%-on állt meg a Rotten Tomatoes-on. Még azok a nézők is, akik nem olvasták a könyveket, úgy nyilatkoztak, hogy a történet unalmas és túlságosan szövevényes. Pedig még új szereplők is vannak a tévés változatban a könyveshez képest, hogy még több dráma legyen a sorozatban. Aki olvasta a könyveket, azonnal látja, hogy mindez miért szükségtelen. Ha ez így folytatódik, a sorozat nem szerez elég pozitív visszajelzést ahhoz, hogy a elindulhasson a második évad is, nem beszélve az egész, hatkötetes sorozat megfilmesítéséről (amiben az előzményfilmek és a folytatások még benne sincsenek). A film és a sorozat mögött álló filmstúdió, a Constantin film határozottan elrontott valamit.

Mivel ezek a rosszul sikerült adaptációk ilyen kis népszerűségnek örvendenek, elérkezhet az idő, hogy a Young Adult könyvadaptációk végérvényesen kihalnak. Mégpedig nagyon hamar. Minden egyes új megjelenés egyre kisebb és kisebb népszerűségű. Ha a franchise-ok szeretnék, ha lenne még filmek jövőjük, gyorsan össze kell kapniuk magukat. Talán meg kellene fogadniuk a rajongók tanácsát és felbérelni valakit, aki pofán csapja a filmek készítőit, akárhányszor csak túlságosan el szeretnének távolodni az eredeti történettől. Persze kétséges, hogy hosszú, tömött sorokban jelentkeznének az emberek ezért az állásért.
Forrás: The Minaret Online

Ti amúgy mit gondoltok? Valóban ennyire fenyegető a jelenség, mint a cikk írja? Vagy ez csak átmeneti állapot? Vagy csak a nem megfelelő adaptációk buknak?
Ti merre látjátok a jövőt? Mi váltja majd fel az Éhezők Viadalát? Erre tényleg kíváncsi vagyok, Ti hogy látjátok, mert egyelőre én még nem találtam meg ezen sorozat követőjét.
Azt is megírhatjátok, Ti melyik kedvenc Young Adult könyveteknek néznétek meg a filmadaptációját? És hogy rögtön lecsapjam és válaszoljak is saját kérdésemre, egy Párválasztós sorozatnak (mozis!!) nagyon örülnék, de akár a Részlegesek sorozatban is lehetne némi fantázia - már ha a posztapokaliptikus sorozatoknak van még bármi halovány jövője.

6 megjegyzés:

  1. Nagyon remek cikk, jó gondolatokat felvet és megannyi kérdést vet fel amire tényleg kíváncsi az ember.

    A löketet tényleg a Harry Potter adta meg anno,illetve egy kicsit a Narni,de tudjuk az jóval alulmaradt,habár bevételileg nem volt rossz,sőt.
    Az éhezők viadala jókor jelent meg és időben lecsaptak rá. Tudum, ez egy kicsit csúnyán hangzik,de szerintem így van. És volt lehetőség amit kilehet aknázni a történetből,voltka szerethető karakterek ésa többi:) Lette egy jelkép,az emberek tudták valamihez kötni:)

    Ez annyira nem mondható el a Beavatottról,ami számomra semmi érdekfeszítőt nem jelent. Bár terveztem anno,hogy elolvasom,de látva és hallva a kritikákat,kihagytam.
    Az útvesztő ha lehet így mondani kis ekdvencem. Nagyon szerettem az első könyvet, a második is klassz volt,bár nem volt teljesen hibátlan*(3dikat nem olvastam) Viszont nem tudom,annyira nem lányos,se nem fiús,ez kicsit más is,mint az előző kettő , részben ezért nem övezi akkora felhajtás vagy érdeklődés. Tudom,sokan szeretik,köztük én. És egyetértek, dylan balesete kimondottan rosszat tesz.

    Elgondolkoztam,hogy valóban vége lenne ? Mert végülismég egy beavatott ,meg Halálkúra és passz.

    Úgy tudom,hogy az Endgame-végjátékból készül könyv ? Bár nem tudom hányan ismerik? Én Ancsi rajtad keresztül ismertem meg. Tetszett,újra kéne olvasnom viszont. Neked mi a véleményed,nagyon érdekel és mindenkié is

    Marci

    VálaszTörlés
  2. Érdekes kérdéseket vet fel a cikk, amik engem is foglalkoztattak már régóta.

    A Harry Potter rendkívül erős alapot biztosított a YA-kategóriának, ez tagadhatatlan. Nem csoda, hogy olyan sok új történet bukott el, mert nem ütötte meg a mércét. (Ennek eredményeként furcsának is tartom, hogy a fiatal főszereplőket nem igazán láthattuk viszont nagyobb filmekben azóta sem, kivéve talán Emma Watson-t).

    Ugyan sosem voltam Alkonyat rajongó (igazán csak a legutolsó film tetszett), de elismerem, hogy mérföldkőnek számított a kategóriájában. (Itt mondjuk sosem tudom hogy is van, de sokat hallani, hogy a Vámpírnaplók könyvváltozata adott ihletet az Alkonyat írónőjének). Ki tudja mi az igazság..

    Szerintem a fő gond ezekkel a 2010 környéke táján/után startoló filmekkel, hogy nagyon hanonló az alapjuk. Ahogy a szövegben is áll, a főhős/nő az adott kormány elleni lázadás vezetőjévé válik.
    Ez az Éhezők Viadalában ugyan még újat tudott mutatni, de a Beavatottban nekem már nagyon elcsépeltnek tűnt. Nem is kedveltem meg azóta sem azt a sorozatot, de talán ebben az is közrejátszik, hogy a szereplők sem szimpatikusak túlzottan.
    Az Útvesztő ugyan másra tereli a hangsúlyt, de az alap történetszál szintén ezen a témán fut. Viszont ezt a sorozatot kedvelem.

    Nekem személy szerint nagyon tetszett Az 5. hullám könyvváltozata. Sokáig azt hittem, talán az majd Az Éhezők Viadala helyébe léphet. Tudtam, hogy készül film is, tetszett a színészválasztás is. De maga a film annyira nem nyert meg mégsem. A 2. könyv cseppet sem eseménydús, nem is tudtam, hogy lehetne ebből filmet csinálni. De közbe úgy értesültem, hogy el is vetették a további kötetek megfilmesítését.

    Nem tudom mi lesz a továbbiakban, én nagyon szeretem a YA-kategóriát, kár lenne érte ha kihalna. Mindig is a többrészes filmeket szerettem, amikhez az ember szíve hozzá tud nőni az évek során.
    De sajnos nagyon úgy látom, hogy az értelmetlen és semmitmondó akciófilmek és vígjátékok kezdenek előtérbe kerülni. A színvonalon mindenesetre meglátszik, szomorú.

    VálaszTörlés
  3. Egyetértek azzal, hogy kár lenne, ha véget érne az ifjúsági filmadaptációk kora, mondjuk én talán annyira nem érzem vészesnek a helyzetet, mint a cikk. Én úgy érzem, kicsit olyan ez, mint a természetes szelekció, mindig kialakul valami. Talán jó is ez a mélypont, mert ebben a leszálló ágban könnyebben felcsillanhat valami, ami felfrissíti az eddigieket és valami többet, nagyobb élményt nyújt. De most eljött a váltás kora. Ahogyan az Alkonyat után is telítődött a piac a vámpíros/vérfakasos történettel, most is ez történt disztópia terén, amelyek közül én még a Részlegesek sorozatot is kedveltem, de filmen valszeg már az sem állná meg a helyét.

    Amúgy én még a Szemfényvesztőkre tudok nagyon rákattanni (imádtam az első filmet, most 2 és fél évvel az első film után beszereztem a DVD-jét is és nagyon várom a folytatást, de annyi anyagot nem látok belőle, ami lekötné az érdeklődésemet. Vagyis innen egyenes út vezethetne a blognyitáshoz, de már nagyon közel a 2. film is, addig pont nincs időm/erőm rá, aztán meg ki tudja, lesz-e harmadik.

    VálaszTörlés
  4. Ancsi, az 337, illetve 281 millió, és csak az észak-amerikai bevétel. Egy tizedesvesszővel elnézte a cikk írója.
    A YA filmek pedig nem fognak kihalni, ebben biztos vagyok. Hamarosan jön az újabb világszenzáció, csak meg kell találni.

    VálaszTörlés
  5. Én úgy gondolom, hogy ezeknek a kevésbé népszerű filmadaptációk legfőbb problémája maga a megvalósításukban bukott el. Most sorra sorolhatnám a filmeket és melléjük (véleményem szerint) a hibájukat. Magamtól eltekintve szerintem a legtöbb rajongó egy filmben a könyvhűséget és maga a könyv hangulatát keresi. A cikkel annyiban másként gondolom, hogy nincs vége a YA-nak, inkább egy szünetnek fognám ezt fel. Egyszer úgyis fog majd jönni egy olyan film/könyv a kategóriában ami újra visszahozza a régi lelkesedést, de addig csúnyán fogalmazva gyengébb sztorikkal kell kibírnunk. Ámbár nem kizárt, hogy a nézők a 3 legsikeresebb sorozat után(HP, Alkonyat, THG) kissé megunták az ilyesfajta történeteket, amiben meg tudom érteni őket, mégis úgy gondolom, hogy ez nem elég ok a jelenleg aktuális sorozatok népszerűségének csökkenésére.
    Személy szerint az újakat azért nem szeretem mert (számomra) nincs üzenetük, vagy mert gyengén lett adaptálva. A sorozatokat pedig azért nem támogatom mert nekem az valahogy nagyon lightos, kevésbé igényesebb munkával készültek(tisztelet a kivételnek) stb...
    Nincs más dolgunk csak várni a nagy áttörésre, ami visszahozza majd a régi színvonalat és közben Sose hagyjon el bennünket a remény! :)
    (Megjegyezném, hogy a THG-t egy filmnek sincs esélye túlszárnyalni, csakis holtverseny lehetséges ebben biztos vagyok)

    VálaszTörlés
  6. Szerintem a YA könyveknek az a titka, hogy nem csak a célközönség olvassa. Ennek egyik oka az, hogy az idősebb korosztály idejében az ifjúsági könyvek nem voltak ennyire pörgőek, vagy sokkal specifikusabbak voltak.
    ASD Kami egy kalap alá vette a HP, Alkonyat, THG sorozatokat. Úgy értetted hogy YA, mert teljesen mások. Az Alkonyatot úgy ahogy van kihagytam, mert maga a történet nem érdekel, de pl nagyon sajnálom, hogy S.M Burok című könyve végül nem kapott folytatást, mert az tetszett.

    Szerintem sincs vég, csak változás és egy kis szerencsével felismerik, hogy ez a bontsuk minél több részre, hiba. Egyetértek a cikkel, gyakorlatilag kinyírták a THG 3. könyvét, ami szerintem a legjobb volt egyébként.
    Úgy látom, hogy a könyves feldolgozások továbbra is hódítanak, talán jobban is, mint valaha, csak egy más, egykötetes vonalon és gyakorlatilag szóról szóra.
    A magam részéről úgy vagyok ezzel, hogy persze jó dolog egy kedvenc könyvet filmen is látni, de benne van a csalódás lehetőssége is.

    VálaszTörlés