2015. október 15., csütörtök

Amikor az Éhezők Viadala a tananyag

Egy kinti rajongó írta meg élményeit már pár héttel ezelőtt egy Éhezők Viadala témájú óráról, amilyenen biztosan nagyon sokan vennénk még részt szívesen. :)



Már vagy fél éve csak erre vártam. 
Mielőtt elutaztam volna a nyári szünetre a főiskoláról, még feliratkoztam egy Ifjúsági Irodalom kurzusra az őszi szemeszterre. A cím pont elég volt, hogy megfogjon. És hogy mi tette még izgalmasabbá? A könyvlista, amelyet el kellett hozzá olvasni.
És hogy mi volt a negyedik könyv a listán? Az Éhezők Viadala!

Elérkezett az óra napja. Alig tudtam nyugton maradni, amikor betettem az Éhezők Viadalás fülbevalómat a fülembe. Befontam a hajamat (legalábbis igyekeztem kihozni a maximumot papírvékony szálú, alig vállig érő hajamból). Felkaptam a táskámat és beledobtam egy füzetet és egy működő tollat. 

Amikor az egyetemre értem, több ember mellett elmentem. Észrevettem, hogy a szokásosnál kicsit hosszabban pillantanak rám. Az ő szemükben az csillogott, hogy "Vajon ki hívta meg Katniss Everdeent?", az enyémben pedig a büszkeség. 
Én értem először a terembe. Kipakoltam a cuccaimat és vártam a barátomat, aki először megmutatta a regényeket. Hamarosan megjelent és félig rosszallóan rázta a fejét túlzott lelkesedésem láttán, félig pedig neki is bejött a dolog. Ahogy a többiek elkezdtek beszállingózni, alig lehetett levakarni a vigyort az arcomról. Akik kicsit jobban ismertek, megkérdezték, hogy "Fogadjunk, már rég vársz erre?!

Hamarosan megérkezdett a tanár, aki beindította a számítógépét és az éppen-éppen működő projektort. Végre nagyobb történt valami!!
- Szóval - kezdte a tanár - Az Éhezők Viadala. - várt egy kicsit. - Na, szeretjük, nem szeretjük? Is-is?
Mindenki feltartotta a hüvelykujját, majd hamarosan a háromujjas tisztelgés kezdett elterjedni helyette és egy fecsegőposzáta füttyjel törte meg a csendet valahol mögülem.
Jól indult a dolog!

Úgy kezdtük, hogy a tanár elmondott néhány általános információt, amit ő keresett a sorozatról. Aztán csoportokra oszlottunk és olyan témákat kerestünk, amiről beszélgetni lehetett, majd később újra összegyűltünk és a felírt témákról mélyebben elbeszélgettünk.

Nem szoktam [önként] jelentkezni (óóó, ezek a szójátékok) iskolai órán. Ezúttal azonban a tanárt és a csoportot is plusz információkkal láthattam el a könyvsorozat történéseivel, Suzanne Collins írónővel és az ő inspirációival, a filmsorozattal és a készülő vidámparkkal kapcsolatban (bizony, még az is lesz!). 
Az itt eltöltött nagyjából két és fél óra a főiskolán töltött időm egyik legjobbika volt. Érezhettem, mennyire a többiek közé tartozok. A sorozat iránti lelkesedésem pedig csak még erősebb lett az óra végeztével.

Mivel Ti nem lehetettek ott velem, megosztom veletek az órán készült jegyzeteimet. Először az általános információkat, amelyeket a tanár ajánlott figyelmünkbe. Aztán a vitatémákat.
Te miről beszélgetnél/hallanál szívesen egy ilyen órán, ahol kizárólag Az Éhezők Viadala a téma?

Általános információk:
  • Mitől vonzó a könyv? Katniss hősnő. A könyv különböző tudományterületeket ölel fel (angol nyelv, történelem, tudományok). A történet menete. Valami olyan, amihez hasonlót korábban még nem írtak.
  •  A könyv tükrözi a háború, a játékok és a valóságshow-k iránti megszállottságunkat.
  • A karakterek neve sokszor növény név (Katniss, Ruta, Primrose). A Katniss növény levele nyílhegyhez hasonlít (komolyan, Collins mire nem gondolt?) Ezek a nevek pár éve népszerűek voltak kultúránkban. 
  • A regény becsült ideje napjainkhoz képest 3-400 évvel később van.
  • Panem térképe alapján úgy tűnik, az Egyesült Államokhoz képest az áradás okozza a különbséget és meg is kapjuk Panemet. Elvesztjük a partvidéki területeket.
  • Az ország neve "Panem" egy olyan szóból ered, amely azt jelenti, hogy "hozz össze mindent". A Pan szó kenyeret is jelet és ugye a görög mitológiában ismert volt a "Panem et circuses" vagyis "Cirkuszt és kenyeret" mondás.
  • Thészeusz mondájában Thészeusz azért tudott megmenekülni a Minotaurusz labirintusából, mert a szerelme (Ariadné) adott neki egy fonalat. Hasonlóképp Katniss is segít Peetának a megmenekülésben.
  • Katniss karaktere Artemiszre, a vadászat istennőjére való utalás. Artemisz a képeken szintén íjjal és nyílvesszővel van ábrázolva.
  • A Harry Potterhez hasonlóan Az Éhezők Viadalában is van egy tanulási időszak, mielőtt a szereplőket kiengedik a "való életbe".
  • Az "Arena" latin szó homokot jelent. Sok latin szó van, amely különböző fajta homokot jelent. Ezt a fajta homokot a Vatikán hegyeinek mélyéről bányásszák. Ez az egyik legalkalmasabb a vér felszívására.
  • Napjaink sportjában labda helyett rakéták vannak (??) A sport egyfajta rituális hadviselés. Hosszú ideig a sport helyettesítette a háborút. Az ókorban az Olimpiák idejére felfüggesztették a háborút. Sőt, az Olimpiát azért találták ki, hogy békét teremtsenek - akárcsak néhány hétre is.
  • A "Soha ne hagyjon el a remény" gyakorlatilag a "Sok szerencsét!" szinonimája. Semmit nem tehetünk, hogy valaki szerencsés legyen. Ami megtörtént, az megtörtént. Csak reménykedhetünk, hogy a dolgok jól alakulnak az illető számára.
  • Az Éhezők Viadala célja az emberek feletti kontroll. Az emberek nem akarják, hogy gyermekeik szülessenek ebbe a világba, mert lehet, hogy ez lesz a sorsuk (Katniss is így gondolkodik). Továbbá a legtöbb körzetben a szerelem nem lehetőség, inkább teher. Sokan nem akarnak életben maradni, hisz így is csak szenvednek. Senkinek sem jó, ha még egy éhes szájat be kell tömnie.
  • Bár Katniss szereti családját, különösen Primet, ez nagy teher számára. Gondoljunk bele, mi mindent megtesz, miután édesapja meghal. Nem lenne mindez teher bárki számára?
  • Napjainkban a felsőbb osztályokat konzervatívnak látjuk. A Kapitóliumban szabadok, extravagánsak. Napjaink felsőbb osztálybeli tagjai kinevetnék, lenéznék őket.
  • Katnissnek a szó szoros értelmében nincs szüksége férfiakra, hogy megvalósítsa a könyvekben, amit tesz. Ott vannak ugyan az életében, de nem létfontosságúak.
  • A hatalom törékeny. Lásd Seneca, éjfürt, Snow.
  • Amikor a hírnévről van szó, a híres emberek valódi személyiségét kedveljük vagy csak egy látszatot? A "karaktert", amit magára ölt, ha úgy tetszik. Gondoljunk csak Katnissre és Cinnára, Katniss első interjúja előtt. Cinna azt mondja Katnissnek, legyen önmaga, Katniss mégsem lehet őszinte, mert akkor az emberek zsigerből utálnák. Ezért Cinna azt szeretné, ha Katniss egy álarcot venne magára.
  • A hírnév fokozatosan minden Kiválasztotthoz elér, különösen Katnisshez. Mi a helyzet Peetával? Ő már kezdettől fogva tudja, hogyan kell játszani ezt a játékot. A különbség a társadalmi helyzetükből adódik. Peeta családja kereskedő, míg Katniss csak egy szegény lány a Peremből. Végső soron a hírnév tartja majd életben az Everlark szerelmet a Viadal során. Ez a hírnév nagyon hasonló a napjainkban látható valóságshow-kban szerzett hírnévhez. Csak azért ismertek (legalábbis, amíg megnyerik a Viadalt), csak hogy ismertek lehessenek. Megjelenésük (Cinnának és Portiának köszönhetően) alapja ennek a hírnévnek. Ez már önmagában egyfajta személyiséget biztosít. Katniss képletesen és szó szerint is lángra lobbant lány.
  • Az Éhezők Viadala nem más mint egy hatalmas felhajtás az áldozat előtt. A Kiválasztottak a bűnbakok mindazért, ami a Sötét Napokban történt. A bűnbak szó egy zsidó szertartásra utal, amikor egy megölt bárány vérét (mint az emberek bűneit) egy kecskére öntötték és azt kikergették az erdőbe. Ezáltal megszabadultak a bűntől. Ugyanezt teszik a Kapitóliumban, de a saját gonosztetteiket nem ismerik fel.
  • A sorozatban egyáltalán nem említik Istent és a vallást. A vallás szintén egy módja annak, hogy tömegek figyelmét vonja el és igézze meg. Az Éhezők Viadalában a vallás szerepét is a Kapitólium vesz át. Ők a nyers erő. 
  • Fecsegőposzáta kitűző - szimbólum és a Kapitólium elleni harc jelképe is egyben. A Fecsegőposzáták létezése nem volt betervezve. Érezzük, hogy ez egy irónia?
Felmerülő beszélgetés témák:
Disztópiák, család, szatíra, kormányzat, lázadás, önfeláldozás/áldozat, emberi jogok, háború/hatalom, mitől lesz valaki/valami közelálló hozzánk?, túlélés/életben maradás, hírnév, esélyek, karakterfejlődés, Katniss pszichológiája, a Fecsegőposzáta kitűző.
Forrás: Panempropaganda

3 megjegyzés:

  1. Na hát igen, egy ilyen órát szívesen elfogadnék :D Kár, hogy nálunk nincsen ilyen, vagyis ahol én lakom, ott nincsen, igazából annak is örülnék, ha egy olyan könyvről készíthetnék olvasónaplót, ami a kedvencem. :)

    VálaszTörlés
  2. Nekünk nyelvtan órán fogalmazást kellett írni filmekről. Én a 3 filmet és hogy kerek legyen a történet a 4 filmet is bemutattam a könyv alapján. Míg a többiek 1-2 oldalakat írtak én 8-at. ( Cseppet sem néztek hülyének) A tanárnak annyira megtetszett hogy megfogja nézni a filmeket. A fogalmazást bár még nem olvastam fel az osztálynak teljesen de már csak egy "fejezet" van vissza, mert olyan hosszú lett hogy túl sok időt venne el az órából. Annyira örültem ennek a feladatnak annyira nekem valónak éreztem. Ez lett életem legjobb fogalmazása!

    VálaszTörlés
  3. Hát, egy-egy egyetemi előadás helyett jó lenne! Csak én mondjuk tényleg nem laikusokkal, hanem rajongokkal beszélgetnék róla. Olyanokkal, akik tényleg értik, hogy valójában mi a sorozat üzenete. Biztos jó beszélgetés lenne!
    De nem baj! Kárpótol az, hogy itt az oldalon kommentben elég sok témát megvitattunk már az 'intelligens' rajongó-réteggel.:):)

    VálaszTörlés