2013. augusztus 28., szerda

Jobb-e a Beavatott, mint az Éhezők Viadala?

Kicsit rákattantam a Beavatott témájára is - leginkább Borka oldalának köszönhetően - és főleg azért, mert nagyon hasonló helyzetben van a sorozat, mint az Éhezők Viadala két éve, én meg valamiért imádom ezeket a párhuzamokat. Akkor mi is kaptunk egy 1 perces ízelítőt ugyanígy augusztus végén, és így történt ez a Beavatottal is. Most előkerült egy összehasonlítás, amelyben ugyan nem a két egy perces előzetest hasonlítják össze (mert nem lehet, a "miénk" ugye akkor egyfajta hangulatot sugárzott), hanem a Beavatott első mozgóképes anyagát az Éhezők Viadala első előzetesével hasonlítja össze. Azért is tetszik, mert a cikk nem foglal állást konkrétan az egyik vagy másik sorozat mellett, hanem szempontokat vizsgálgat, amelyek szerint hol az egyik, hol a másik másik erősebb, hol pedig hasonlóak egymáshoz. A képekből veszek ki kicsit, mert sok lenne szerintem:


A főszereplők
Éhezők Viadala: Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence)
Beavatott: Beatrice "Tris" Prior (Shailene Woodley)
Melyik jobb: Egál. Az egyik íjjal és nyíllal lő, a másik mozgó vonatokról ugrál le. Nehogy már választani kelljen.




A rendfenntartók
Éhezők Viadala: Valószínűleg fel vannak fegyverezve és Katniss kíséretében láthatóak.
Beavatott: Rengeteg fegyver, rengeteg katona
Melyik jobb: A Beavatott. Látszik, hogy tudják, hogy kell alakzatban masírozni!

Búcsú a családtól
Éhezők Viadala: Egy puszi a kis húg, Prim (Willow Shields) homlokára. 
Beavatott: Ölelés a szülőktől (Ashley Judd and Aaron Eckhart).
Melyik jobb: Az Éhezők Viadala. Míg Prim hisztérikusan zokog az előzetes elején, itt csak egy rövid pillantásra futja Tris szüleitől. Bár amennyire tudjuk, ez szokás a reggeli elindulás előtt is Prioréknál és lehet estére még hazatér Tris.

Fickók
Éhezők Viadala: Peeta (Josh Hutcherson) és Gale (Liam Hemsworth)
Beavatott: Négyes (Theo James)
Melyik jobb: Az Éhezők Viadala. Bocs, de itt mégis csak két pasit kapunk egyben.


Jelképek
Éhezők Viadala: Fecsegőposzáta kitűző.
Beavatott: Tetoválások a háton.
Melyik jobb: A Beavatott. A tetkók azért csak vagányabbak.

Annak vázolása, mi a franc is zajlik
Éhezők Viadala: "Elrendeltetett, hogy minden évben, Panem 12 körzete hódolata jeléül felajánl egy-egy 12 és 18 év közötti fiút és lányt, akik elsajátítják a túlélés művészetét és készek halálig küzdeni."
Beavatott: "Te más vagy. Nem illesz bele egyik kategóriába sem. Nem tudnak uralkodni feletted. Az ilyet elfajzottnak hívják. ... A rendszer eltávolítja azokat, akik túlságosan is önálló akarattal rendelkeznek. Az elfajzottak veszélyt jelentenek erre a rendszerre."
Melyik jobb: Az Éhezők Viadala. Fogalmunk sem lenne, miről is van szó, ha nem olvastuk volna el a Beavatottat. [Nem értek egyet. Nem olvastam a könyvet, de - azt gondolom legalábbis, hogy értem az alaptörténetet. Nálam egál. Bár valóban nem derül ki, hogy öt alapkategória van, és abba kellene beleilleszkedni a csajnak, de aki előzetest néz, az olvas előtte szinopszist is, nem? - Ancsi]

A mentorként feltűnő szőke női szereplő
Éhezők Viadala: Effie Trinket (Elizabeth Banks) - aki felolvassa a Kiválasztottak nevét.
Beavatott: Jeanine Matthews (Kate Winslet), aki mondja az elején a nagy csoportnak, hogy "A jövő azoké, akik tudják, hova tartoznak."
Melyik jobb: Az Éhezők Viadala. Azért ez a haj üti az egyszerű kék kosztümöt.

A drappba öltözött tömegek
Éhezők Viadala: A lehetséges Kiválasztottak, akik legszebb ruháikat viselik - amelyek elég tompa színárnyalatokkal rendelkeznek.
Beavatott: Tris az Önfeláldozók csoportjának tagja, akik leginkább túlméretezett szürke és barna ruhákban járnak. 
Melyik jobb: Egál. Úgy tűnik a jövőben lesznek ilyen divatjamúlt szerelések is.



Látkép a városról
Éhezők Viadala: A Kapitólium, amit a vonatról látni belőle
Beavatott: A jövőbeli Chicago. 
Melyik jobb: Az Éhezők Viadala. Chicago mintha nem is változna semmit. 

A főhősnő jellegzetes megszólalása
Éhezők Viadala: "Önkéntesnek jelentkezem!"
Beavatott: "Ne próbálj meghatározni"
Melyik jobb: Az Éhezők Viadala. Ez olyan sok helyzetben felhasználható.

Eldobott éles tárgyak
Éhezők Viadala: Egy lándzsát dobnak egy bábuba.
Beavatott: Egy kés - közvetlenül Tris feje mellé dobva.
Melyik jobb: A Beavatott. Itt még egy kis vér is folyik.


A kiképzések jelenetei
Éhezők Viadala: Futás, lándzsadobás bábuba, közelharc
Beavatott: Közelharc, birkózás
Melyik jobb: Egál. A gyors vágások miatt mindkét esetben nehéz átlátni a dolgokat.

A mentorok
Éhezők Viadala: Haymitch (Woody Harrelson), aki azt mondja Katnissnek: "Tégy róla, hogy emlékezzenek rád!"
Beavatott: Tori (Maggie Q), aki ezt tanácsolja Trisnek: "Nem hagyhatod, hogy rájöjjenek, ki is vagy!"
Melyik jobb: A Beavatott. Tori tanácsa kicsit jobban érzékelteti, hogy élet-halál kérdésről van szó.

A főhősnő veszélyben
Éhezők Viadala: Katniss egy átlátszó csőben emelkedik fel, hallja a visszaszámlálást, és fut, hogy megszerezzen egy hátizsákot.
Beavatott: Tris épület tetejéről illetve mozgó vonatról ugrál le, és úgy tűnik, el is rabolják.
Melyik jobb: A Beavatott. Katniss nem úgy tűnik, mintha nagy veszélyben lenne, egészen a végéig, miközben Tris láthatóan folyamatosan menekül valami katasztrófa vagy hasonló elöl.
Forrás: Wetpaint

22 megjegyzés:

  1. Jó kis cikk.:) Most felkeltette az érdeklődésemet ez a Beavatott..:D De az Éhezők Viadala marad az örök kedvenc.:33

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem meg nem is kell feltétlenül dönteni.
      Ki mondta, hogy nem lehet mindkettőt ugyanúgy kedvelni? ;) Én így voltam az Alkonyattal is. :)

      Törlés
    2. Én láttam tegnap a Beavatott c. filmet moziban, nagyon jó, nagyon jó, és NAGYON JÓ!!! Egy pár humoros, vicces jelenetet is beletettek, ajánlom, hogy megnézd, bár nekem még mindig az Éhezők Viadala a kedvenc :3

      Törlés
    3. Én láttam tegnap a moziban a Beavatott c. filmet. Nagyon jó, nagyon jó és NAGYON JÓ! Beletettek egy pár vicces, humoros jelenetet is amin lehetett jókat mosolyogni/röhögni, úgyhogy én ajánlom megnézésre, bár nekem még mindig az Éhezők Viadala a kedvenc. :3

      Törlés
    4. Megvolt a film. :)
      Szerintem klasszul sikerült.
      Nekem eleve a sztorival van egy olyan gondom, hogy nekem túl korán tör ki a háború, ami az Éhezők Viadalában igazán csak a harmadik filmre nyomja rá a bélyegét. De az első rész tetszik könyvben is, és a film is jó lett :))

      És tartom, hogy attól, hogy az ember kedvel egyvalamit, még kedvelhet mást is.

      Törlés
  2. Az utolsóval személy szerint nem értek egyet, mivel azt nem írták bele, hogy az életéért menekül. Viszont a "fickók" rész tetszik. Összességében tetszett a cikk. Köszi a fordítást.:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amint Toby is írta, itt az előzeteseket hasonlítja csak a cikk.
      De amúgy én sem értek vele egyet, mert az előzetesből elég erőteljesen kiderül, hogy ez a Viadal élet-halál kérdése Katnissnek is, de ugye ez épp a Viadalig tartó részt mutatja be, ahol még nagy veszélyekbe nem keveredik.

      Törlés
  3. Na most ami először feltűnt, hogy "Ne próbálj meghatározni!". Szóval ezek szerint nem "Don't try to find me!" hanem "Don't try to define me!" hangzik el az előzetesben. És így kiderül, hogy rossz irányban gondolkodtunk Borka oldalán. :P
    A második ami feltűnt, hogy ez az összehasonlítás eléggé (nagyon) felületes. Oké, tudom, csak az előzeteseket hasonlítja össze, de nem értem pl., hogy Jeanine-t miért veszi mentornak, holott mennyire nagyon nem az és szerintem az előzetesben sem tűnik annak. Na mindegy, azért érdekes volt, csak nekem picit eltúlzott.
    Mindenesetre köszi a fordítást, Ancsi. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így van, az "Don't try define me!" meg van még egy-egy hely, ahol pontatlan volt az eredeti fordítás, de a lényege megvolt így is. :)

      Amúgy igen, valóban csak az előzeteseket hasonlítja össze, és hát 1-2 percek alapján nagy mélységeket nem lehet érzékeltetni, a hasonlóságokat, párhuzamokat viszont igen, nekem ezért tetszett ez a cikk. Mert bár vannak hasonlóságok a két történetben, alapvetően mégis mások.

      A Jeanine-es részben pedig az eredeti cikk úgy fogalmaz, hogy "The blond lady who appears to be in charge" - szóval nem szó szerint van írva, hanem olyasvalakire utal, akinek a gondjaira van bízva a főhősnő.
      Én még a Beavatottat nem olvastam. Ma már majdnem meginogtam az Alexandrában és megvettem, de még van előtte valami, amibe belekezdtem, aztán talán.

      Törlés
    2. Igen, én is vettem észre pontatlanságot a fordításban, de hallás után történt, az meg az érettségiben sem sikerült fényesen... :D
      Amúgy, szerintem a cikk hibázik abban, hogy mentorként említi meg Jeanine-t, mert nem kell sokáig eljutni ahhoz a könyvben, hogy megtudjuk valójában ki is ő... :D

      Törlés
    3. Pontosan! ////Figyelem SPOILER veszély, szóval ha nem vagy rá kíváncsi ne olvasd el!
      Persze tudom hogy az előzeteseket hasonlítja, amiből ez nem derül ki értelemszerűen a SPOILER miatt!/////

      Jeanine a filmben sem mentor, hanem egy aljas, mindenre elszánt alattomos, gonosz nő aki csak felhasználja a terveihez Trist! Kétlem, hogy egy ilyen ember mentor lenne!

      Törlés
    4. Nem, persze, szerintem csak nem volt teljesen képben az eredeti cikk szerzője. Ha már valakihez hasonlítani kellene Jeanine-t, én Coin elnökhöz hasonlítanám.

      Törlés
  4. úúú Ez nagyon király cikk! :))
    Szerintem is tök jó hogy nem foglal állást a cikk mert igazából nem is lehet, legalábbis szerintem mindkét történet más miatt jó.
    Meg igazából, számomra legalábbis, nem is annyira hasonlít egymásra a két történet, kb annyi, hogy női főszereplő, disztópikus világ és háború, de teljesen más mondani valója van a könyveknek. És úú, nekem pasiknál sajnálom, de A Beavatott győzött. :)) Theo <4 (:D)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, Theo nekem is nagy felfedezése az előzetesnek. De nem leszek hűtlen Liamhez sem ;)

      Törlés
  5. Imádom!!! Eleve nagyon szeretem az összehasonlításos cikkeket de ez: Wow! Bár én nagyon elfogult vagyok az Éhezők Viadalával, azt hiszem egy hajszállal kedvenc trilógiánk első része nyert<3 (Plusz Ancsi: Nem tudod mikortól megy majd a Beavatott a mozikban?)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ugyan nem Ancsi vagyok, de március 21-én van a világpremier, viszont szerintem van rá esély hogy itthon előbb láthatjuk mert 21-e péntek (azért tudom ilyen jól mert akkor lesz a szülinapom :D), viszont itthon műsorváltás csütörtökönként van, szóval kitudja...

      Törlés
  6. Imádom! Eleve nagyon tetszenek az összehasonlításos cikkek de ez WOW!!! A Beavatott előzetese meg baromi hatásos!

    VálaszTörlés
  7. Hát nekem őszintén nem nagyon jön be ez a Beavatott sorozat valahogy túl sok átfedés van benne az Éhezők Viadalával, azt is furcsállom hogy létrejöhetett ez a cikk mert ez alapján még az előzetesbe is hasonló dolgokat raktak. Egyébként szerintem nem mindenki olvas szinopszist az előzetes előtt.

    VálaszTörlés
  8. Jó kis cikk lett és tetszik az összehasonlítás. Bár nálam Az éhezők viadala marad az első disztópia terén. A beavatott könyvet már olvastam, érdekes volt, de annyira nem lett a kedvencem, én átlagosnak mondanám, viszont az előzetes nagyon hatásos és izgalmas filmet ígér. A filmet mindenképp meg fogom nézni majd. :)

    VálaszTörlés
  9. A hétvégén làttam.a beavatott c. filmet és tetszett de közel sem lett olyan jò mint az éhezők viadala.Tetszik ez az összehasonlìtàs de a mentoros része felhàborìtott Haymitch mindent visz!!:)

    VálaszTörlés
  10. Nekem is nagy volt a hasonlóság a Beavatott és a Viadal között(első sorban könyvről írok, bár a filmeket is látta, tetszettek, de a könyv mindig jobb :P). A Beavatott 2. részének a végét úgy érzem nem kerekítették ki szépen, nem volt nagy a csattanó, míg az Éhezők viadalának írója úgy zárta le a történetet, ahogy megkezdte, és nem lehetett megkerülni a végzetet. Így most várom a Beavatott 3. részét, remélem kárpótol. Összefoglalva Viadal nyert nálam! :) Aki olvasna ajánlom figyelmükbe a Vámpírakadémiát, szintén ez a stílus.

    VálaszTörlés