2012. április 14., szombat

Érvek és ellenérvek Gary Ross távozásával kapcsolatban

Próbálok összeszedni pár cikket a hétről, amelyek a Gary Ross témát tárgyalják. Már csak, hogy még nkább képben legyünk.

Nem egész egy hónap telt el azóta, hogy Gary Ross azt nyilatkozta, szándékában áll megrendezni a Futótűzt. Hogy mi állhat a háttérben, persze nem tudhatjuk pontosan, a Vulture cikke azonban annak járt utána, milyen  érvek szólnak egy új rendező mellett és ellene. Ebből szemezgetek először:

Mellette:

Kevesebb kamera rángatás?
Ross természetes módon építette be ezt az újszerű vizuális elemet ennek a születő világjelenségnek a filmadaptációjába, gondosan komponált felvételek helyett idegesen rángatózó kézikamerás felvételeket is láthattunk a filmben. Nos, morcosak lennénk, ha a Futótűz forgatásakor vágre megtalálnák azt a kameraállványt?? A Vulture kommentelői pontosan ugyanúgy számoltak be kézikamerás élményeikről, mint mi, magyar mozinézők: zavarónak érezték a hatást, többen szédültek, rosszul lettek tőle. Nos, reméljük, a következő rendező nem követi Garynek ezt az újítását.

Az új rendező talán az akciójelenetek forgatásában is jobban otthon érzi majd magát.
Az Éhezők Viadala legizgalmasabb jelenetei az Arénában zajlanak. De míg az intim, érzelmeken alapuló jeleneteket nagyon jól megcsinálja Ross, az akciók forgatásával gondban van. Katniss például sokszor mászik fára, de ezekből gyakorlatilag csak közeli képeket kapunk. Látjuk valamikoris, milyen magasra mászik? Nem nagyon, mivel Ross egész egyszerűen ilyenkor nem mutat távoli felvételeket/"nagytotált". Ugyanez igaz az akciójelenetekre. Még ott is nehezen mondjuk meg, mi zajlik a vásznon, amikor a karakterek kapcsolatban vannak egymással. Ti magatok is panaszkodtatok a mutánsokkal bővített végső harcjelenettel kapcsolatban, hogy teljesen követhetetlen. Hátha a Lionsgate ráakad valaki olyanra, aki sokkal profibban kezelné az akciójelenetek vászonra adaptálását. A cikk szerzői Robert Zemeckist említik [én pedig David Slade-et is örömmel látnám viszont].

Talán kevésbé kellene [görcsösen] ragaszkodni a könyvhűséghez
Mivel Gary Ross a könyv szerzőjével, Suzanne Collins-szal együtt dolgozott, így nagyon ragaszkodtak a könyvhűséghez. Ezzel persze sok-sok elvakult Éhezők Viadala rajongónak okoztak örömet, ám a cikk szerzői olvasták az előző változatot, amelyet még Billy Ray írt, és állítólag abban voltak ötletes elemek, és állítólag lényegesen jobb is az a forgatókönyv: Billy verziója ugyanis több szabadságot engedett meg magának, például rövid prológusként egy évvel korábbi eseményekkel indította volna a filmet, amely akcióval kezdődhetett volna, és kicsit meglepőbb módon mutatta volna be Katnisst - ugyanakkor arra is lehetőséget biztosított volna, hogy jobban kezeljen pár olyan dolgot, amely Ross-nál elég zavarosan alakult (pl. a Katniss-Peeta románc ábrázolása).
Míg Gary Az Éhezők Viadalával bíbelődött, a Lionsgate Simon Beaufoyt kérte fel a Futótűz forgatókönyvének megírására, aki remélhetőleg friss szemmel nézi majd a történetet.
[Mondjuk részemről a könyvhűséggel volt a legkevesebb gondom. Az nekem kb jó volt így. Sőt sokatoknak még így sem volt elég könyvhű a film]



És akkor nézzük az ellenérveket is:

Magukra hagyták a színészeket.
Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth és Elizabeth Banks kedvelték Rosst, és az, hogy alig pár héttel az Éhezők Viadala megjelenése után lecserélik őt, az szétzilálhatja a szereplőgárdát, amely lelkesen várta, hogy újra együtt dolgozzanak Ross-szal. Mert bár Ross vizuális megoldásai elég megosztóak, de azt meg kell hagyni, hogy a szereplőválogatás során jól végezte a dolgát. Vajon a színészgárda képes lesz-e együtt dolgozni egy gyorsan leszerződtetett rendezővel, vagy neheztelni fognak ezért a stúdióra?
[Hát, halljátok-e, ez baromság. Az embernek szerintem a filmszakmában is azzal kell végeznie a dolgát, aki jön. Másrészről pedig más sorozatoknál sem okozott -akkora- gondot a rendezőváltás. Ez lesz a legkevesebb, én azért szurkolok, hogy olyasvalakit találjanak, aki tényleg sajátjának fogja érezni a feladatot. Ahogyan Ross az első rész esetében.]

Nagyon rövid idő áll rendelkezésre az új rendező megtalálására
Az egyik oka Ross visszalépésének az volt, hogy nagyon rövid idő áll rendelkezésre a film előkészületeire, hiszen a forgatást el kell kezdeni ősszel, hogy Jennifer Lawrence januárban az X-Men folytatásának kamerái elé tudjon állni. Az az idő pedig, amelyet a stúdió az új rendező keresésével tölt, máris lejön az előkészületekből, vagyis praktikusan: minél tovább húzzák az új rendező személyének megnevezését, az illetőnek annál kevesebb ideje lesz az előkészületekre. Vagyis a stúdiónak nagyon hamar be kell jelentenie az új rendezőt, ha nem akarnak megcsúszni a határidőkkel. [Na, ennyit arról, hogy nem lehetne-e, hogy hamarabb jelenjen meg a film, mint jövő november? Látjátok, nem. Sőt. Bennem van pici para amiatt, nem lesz-e csúszás. Nyilván azt a stúdió sem szeretné.] Egyébiránt még az új rendező is bekavarhat, hiszen előfordulhat, hogy másik operatőrrel vagy látványtervezővel kíván majd együttműködni. Szóval tennivaló bőven akad, vesztegetni való idő viszont nincs.

A Summit a hírneve miatt aggódhat
Egy olyan korszakban, amelyben egyes rendezők, pl. Christopher Nolan [Sötét Lovag] és Michael Bay [Tranformers] rendszeresen vállalják saját nagy kaliberű sorozataik folytatásának rendezését is, az a látszat alakulhat ki, hogy a Summit nem képes megtartani rendezőit. Miután az Alkonyat rendezőjének Catherine Hardwicke-nak fel sem ajánlották a lehetőséget a folytatás megrendezésére, most Gary Rossnak (jó, őt a Lionsgate szerződtette le, amely közben egyesült a Summittal) is vége. Rövidtávon működhet, hogy Rosst lecserélik - hiszen a vizuális megoldások átgondolása javára válhat a sorozatnak - hosszú távon azonban a tehetséges rendezők jogosan aggódnak majd, ha a Summit/Lionsgate stúdiójában dolgoznak valami értékes filmen, nehogy lapátra kerülve találják magukat. Reméljük, hogy amikor a stúdió megpróbál rendezőt találni a filmnek, nem fél majd egy tehetségesebbet választani.

4 megjegyzés:

  1. A felsorolt ellenérvek közül nekem a legnagyobb félelmem a határidő. Jó lenne, ha elkészítenék a beígért határidőre, de fenn áll annak a veszélye, hogy a sok kapkodás miatt nem kapunk jó filmet. Ezért egy kisebb csúszást is el tudnék viselni, ha tudnám, hogy cserébe minőségi munkát kapunk.
    Az tényleg baromság, hogy a színészeket magukra hagyták. Meg szerintem fontosabb az, hogy a színészek között legyen meg inkább az összhang, ami úgy látom itt megvan.
    Az új operatőrt támogatom, de szerintem nem csak én.
    Ancsi, David Slade-t támogatom és asszem nem kell megmagyaráznom, hogy miért ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amúgy David Slade nyilván kicsit saját számíze szerinti rendező, de olvastam - akárcsak Kellan nevét a sorozattal kapcsolatban :) - itt is alternatív lehetőségként, pl. ebben a cikkben: http://screenrant.com/catching-fire-movie-directors-gary-ross-johnh-163637/

      Amúgy rendezők kapcsán sem fogom hozni az összes olyan cikket, hogy ki lehet, mert én már legalább 15 nevet olvastam. Ha nem többet... Majd kiderül, és akkor írom úgyis, mi a helyzet!

      Törlés
    2. David Slade-nek én is örülnék, hisz a 30 nap sötétség óta imádom, de ő biztos nem tudja elvállalni, mert több sorozat projektben benne van, és egynek állandó rendezője is.

      Törlés
  2. Én is félek, hogy a határidő miatt csak kapkodni fognak, nem fogják rendesen kidolgozni a filmet és végül nem azt kapjuk, mint amit szeretnénk. Bár nekem az az érv, hogy talán a rendező nem fogja olyan nagyon figyelembe vinni a könyvet inkább ellenérv lenne. A rajongók azért ülnek be a moziba hogy láthassák a könyvet életre-kelni. Annyi elrugaszkodás amennyi az első részben volt, az pont elég is volt. Nem örülnék, ha nagyon eltérnének a második részben. Rendezőt így konrkrétan nem tudok mondani, akinek örülnék. A lényeg, hogy rajongója legyen a könyvnek és ezek alapján próbálja meg minél jobban megrendezni.

    VálaszTörlés