2015. július 21., kedd

Túl messzire megy a Kiválasztott 2. része?

A fenti kérdést firtatja a Moviepilot cikke, amely szintén a Lionsgate egyedülálló marketingstratégiáját veszi górcső alá - végre egy kicsit reálisabban és kritikusabban, mint a korábbiak!

Ha a San Diego-i Comic Con mást nem is bizonyított, azt mindenképp, hogy az Éhezők Viadala marketingstábja érti a dolgát. Miután megjelentettek egy új (kissé fura) videóüzenetet a 13. körzetből, a rajongók vethettek egy pillantást új weblapjukra, amelynek témája a Forradalom. Tetszetős megjelenésével és számos interaktív elemével az oldal teljesen beszippantja az embert Panem világába.

"Fordítsátok fegyvereiteket a Kapitólium ellen!"


De nem ugyanezt a marketingstratégiát alkalmazza a Lionsgate már filmek óta? Az egész önmagára utal vissza: Az Éhezők Viadala: A Kiválasztott 1. részben láthattuk, amint Katniss belekeveredik a forradalom propaganda kampányába. Ahelyett, hogy az arénákban zajló látványos akciókat látnánk, a Kiválasztott 1. része leginkább a lázadás marketing oldalával foglalkozik, lángra lobbantva a reményt arra ösztönzi az embereket, hogy harcoljanak (és haljanak meg) Katniss nevében. A szimbolizmus elengedhetetlen, a jelkép pedig még inkább. Súlyosbította a helyzetet, hogy nézőként végig kellett nézni, hogy Katniss maga válik jelképpé, különösképp, hogy ő egy igazán szerény, gyakorlatias ember. Ez a filmek egyik legokosabb dobása: ahelyett, hogy Katniss vezetővé vagy harcossá válna, a Forradalom két lábon járó plakátja lesz. Egészen Az Éhezők Viadala: A Kiválasztott, 2. részig, persze.

Ez az elképzelés beszivárgott a valós életbe is. A Lionsgate a saját reklámkampányába is beépítette a propagandát, posztereket kaptunk a Kapitóliumból vagy üzeneteket a lázadóktól, amelyben minket is harcra hívnak. Ezek szó szerint szerepjátékos stílusúak lettek, ami fantasztikus.




Ennek gyökerei egészen Az Éhezők Viadala: Futótűzig nyúlnak vissza, amikor a Lionsgate Capitol Couture néven sminktermékeket dobott a piacra. Az Éhezők Viadala: A Kiválasztott 1. része előtt a Kapitólium saját weboldalt indított, posztereket láthattunk, amelyek a körzetek előtt tisztelegnek, és videókat is, amely a Youtube nézőit is bevonta ebbe a szerepjátékba. Mindezek eredményeképpen a közösségi média teljesen felbolydult, a kampány pedig vírusszerűen terjedt. Elértünk egy pontra, amikor úgy érezzük, igazi világunk csak az Éhezők Viadala univerzumának egy apró része. Kicsit már azt várom, hogy felkérnek, hogy én magam is csatlakozzak a forradalomhoz! A Lionsgate azonban nem ment túl messzire ezzel a kampánnyal? Nem lett az Éhezők Viadala önmaga paródiája?

A Kapitólium és Hollywood: egy és ugyanaz

Ha megnézzük, Suzanne Collins milyen céllal írta meg az Éhezők Viadala regényeket, teljesen ellentmond annak, amilyen hollywood-i adaptációja lett. [Ezt mondom én is!] A történet a média körüli felhajtást kritizálja, a Hollywood-féle szenzációhajhászás Collins regényében a Kapitóliumnak felel meg. A látványosságok az elnyomás eszközei, az Éhezők Viadala résztvevői pedig saját celebkultúránk rémisztő túlzásának eredményei.

Egy kis költségvetésű független filmadaptáció nem lett volna alkalmasabb arra, hogy tükröt tartson Hollywood elé, ahogyan az Collins szándékában állt? Vagy az Éhezők Viadala ezen marketingstratégiája és médiareakciója csak még világosabbá teszi Collins üzenetét?


Mivel persze Az Éhezők Viadala (franchise) hollywood-i termék, Collins néhány eszméjét máris fel kellett áldozni. Vegyük Katniss szerepének kiosztását: bár a könyvek szerint olívaszínű bőre van (és erős utalások vannak arra vonatkozólag, hogy indián származású), csak fehérbőrű színésznőket hallgattak meg a szerepre. Aztán ott van a fogyatékos karakterek eltüntetése. Az Avoxok szerepét - akiknek kivágták a nyelvét, hogy engedelmeskedjenek a Kapitóliumnak - lecsökkentették és csak háttérdíszek szerepét játszották a filmekben (pedig a következő részben komolyabb jelentőségük lesz). És bár a könyvekben Katniss és Peeta is sérült az Arénában (Katniss részben megsüketült, Peeta pedig elveszette egyik lábát), a filmekben épen és egészségesen jönnek ki onnan.

Aztán ott vannak a filmekre adott médiareakciók, amelyek leginkább a Katniss, Peeta és Gale között fennálló szerelmi háromszögre vonatkoznak. Míg a történet valódi, fontos üzenetei mellett (mint például a médiafelhajtás kritizálása és a módszeres elnyomás részletes ábrázolása) nagyrészt szó nélkül elmennek. "Team Peeta vagy Team Gale vagy?" kérdezik a színészeket folyamatosan. Személy szerint én szívesebben hallgatnám, mint mond Jennifer Lawrence a Viadalok zavarba ejtő természetéről és azzal kapcsolatban, hogy az emberek milyen sok valóságshow-t és erőszakot néznek. De nem ez a lényeg.

Csatlakozz a Forradalomhoz!

De minden elemzést félretéve is láthatjuk, hogy azáltal, hogy az Éhezők Viadala marketingstratégiája során a fenti módszereket alkalmazták, a Lionsgate egy közepes filmstúdióból Hollywood legnagyobbjai közé nőtte ki magát. Mi már teljesen elmerültünk Panem világába, de ettől nem érezzük magunkat kellemetlenül? Ironikus, hogy épp az a közeg terjeszti Collins üzenetét, amit ő a legjobban kritizál. De ettől csak még jobban várjuk a Kiválasztott 2. részét!
Forrás: MoviePilot

9 megjegyzés:

  1. Igen ám, de a regény önmagában is világjelenség lett, erről nem a filmek tehetnek. Nyilván nem úgy ült le írni Collins, hogy ebből 100 milliós nagyságrendben fognak majd eladni. Ettől függetlenül megvan az a kettősség, amire a cikk is utal, de a legtöbbekhez csak így fog eljutni az üzenet, akkor pedig már megérte. Lehetett volna kis költségvetésű művészfilm, de akkor a kutya se nézi meg.

    Ha Katniss apja indián, az anyja akkor is fehér és szőke, valamennyire hasonlítania is kell Primre is, több szempontot kellett figyelembe venni. Itt ugye visszaérkezünk az előző ponthoz, egy ilyen franchise főszerepét nem kaphatja meg akárki, (viszonylag) tapasztaltnak/ismertnek kell lennie, jó benyomást kell tennie egy csomó emberre, köztük a rendezőre, eladhatónak kell lennie, stb. A fekete Nick Furyra mindenki emlékszik, nem igaz? Ott is sírtak egy csomóan, de kit érdekel, ha S. L. Jackson tökéletesen hozza a figurát? Kis túlzással lehetett volna akár kínai Katniss is, ha elég jól játszik (na jó, ez inkább nagy túlzás, de a lényeg, hogy nem minden a külső).

    A cikk többi részével nagyjából egyetértek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó, hogy Katniss indián-jellegű származású-e, annak - számomra - nincsen jelentősége. (ugyanúgy, mint annak sem, hogy Ruta sötétbőrű lett a filmben)

      A cikk többi részével kapcsolatban vegyes érzéseim vannak.
      Mert hát tök jogos, hogy Collins a médiafelhajtás ellen szól a könyvben, mi meg bólogatunk bőszen, közben meg élvezzük ugyanazt. Itt ülünk a gépnél és élőblogolunk, meg chat-elünk, amikor Comic Con meg premier van, amire a mi szórakoztatásunk végett kell elmennie Jennek, ahelyett, hogy a kanapéján nézné a Született feleségeket egy tál chips-szel az ölében. Szóval nem akarok álszent lenni - ha egy noname független filmsorozat lett volna ebből az egészből, én akkor is szeretném, de nem lenne ugyanez. Szóval kell a felhajtás - nekünk is.

      A promó kapcsán imádom, hogy rengeteg innovatív elemet beletesznek, szeretem, hogy használják a közösségi médiát (ráadásul az nem is kerül semmibe - eltekintve a humán erőforrástól persze, aki elkészíti, kiteszi a képet, de arányaiban olcsóbb, mint egy óriásplakát és többekhez el is jut), jó, hogy nagyon sok elemű a promó: előzetesek, teaserek, propaganda-anyagok, TV spotok, jelenetek, poszterek, karakterposzterek és ezek rendre több alkalommal filmenként, szóval összességében nem panaszkodnék.
      DE. Attól én már húzódoztam, amikor Capitol Couture poszterek voltak szerte az USÁ-ban, nekem nem tetszettek a Körzetek Hősei Poszterek (ezek is kinn voltak USA-szerte, és még mindig nem értem, miért lett csonka a sorozat, miért azok maradtak ki, amelyek), nem szerettem, amikor a stúdió úgy szólított meg minket, mintha kapitóliumi lakosok volnánk. A 13. körzetből érkező üzenet kapcsán pedig többen egyetértettünk abban, hogy mű, nem jellemző Katniss stílusára, arra, ahogyan ő megérinti és összefogja az embereket. De persze, tök jó, hogy kaptunk valamit a Comic Con alkalmával mi is, jó a zenéje, látványos, dögös, csak épp nem azt az üzenetet közvetíti, amire (én legalábbis) számítottam.

      Meg a stúdiónak ez a "húzzunk le minél több bőrt a rajongókról" hozzáállása nem túl korrekt, de oké, nem engem húznak le irreálisan, szóval sebaj. Én "csak" a könyveket vettem meg, a filmeket nézem (oké, 2× mindegyiket, moziban, tök legálisan :) és a DVD-ket (hja, megjelenés másnapján kb, amikor a legdrágább), de ennyi. De nem szeretnék egy amerikai/brit rajongótárs helyében lenni, akik kb. 20.000 Ft-nak megfelelő összeget kiadtak Tim Palen fotós könyvéért, amiben még frankón nincsenek benne a 2. rész képei, szóval ezért kiadnak majd egy újabb kiadványt novemberben. És akkor a Kiállításról, Vidámparkról, Színpadi változatról még nem beszéltünk.

      Szóval nekem ezektől vannak felemás érzéseim az Éhezők Viadala promója kapcsán, de ugyanakkor meg tényleg olyan sokoldalú, hogy a klassz részek is dögivel vannak. És igen, én is várom ezt a holnaputáni előzetest. Meg vagyunk véve, ennyi :)

      Törlés
    2. Jesszus, Nick Fury a képregényekben is fekete pasi! -.-

      Törlés
  2. Van igazság benne, a történet valós eszményevel is lehetne promózni, kissé átestek a ló túlsó oldalára

    VálaszTörlés
  3. Katniss indián....huh ez megse fordult a fejemben. Először a filmet láttam valószínűleg ezért siklottam el felette

    VálaszTörlés
  4. Én rengetegszer elolvastam a könyvet,de az indián feeling nekem sem jött át...(hol van erre utalás???A kreol bőrből erre még nem lehet következtetni)A a cikk többi rèszével,viszonylag egyet tudok érteni...

    VálaszTörlés
  5. Hát igen, nem hülyeség, amit írnak...
    Szerintem a szereplők külseje a legkevesebb, nem fontosak ezek az apróságok, amíg hitelesen tudják alakítani a karaktert. Na, jó ez nem teljesen igaz, mondjuk én se örültem volna egy kopasz, kövér Finnicknek.
    Az Avoxokat szerintem nem szándékosan azért hagyták ki, mert fogyatékosak, csak egész egyszerűen túl sok idő lett volna még egy plusz elem a történetben, ami lényegesen nem is befolyásolja a cselekményt. Egyébként pedig A kiválasztott 1. részében Cressida egy mondatban elmagyarázza kik ők.
    A szerelmi háromszög-dolog. Akinek a Team Peeta/Team Gale jut eszébe Az éhezők viadaláról, az várjon valamennyi időt, majd olvassa el/nézze meg újra, amikor már jobban meg tudja érteni, hogy miről is szól valójában. Sajnos elég sok ilyen ember van.
    Az nekem is tetszik, hogy a promó nagyon sokszínű és van, hogy tényleg Panem világában érezzük magunkat. De, és most gondolok a mostanában megjelent anyagokra, szerintem már kicsit sok a propaganda. Mert tényleg szépek, látványosak, ötletesek, de mint ahogy már szó volt róla, ennek a sorozatnak pont nem ez a lényege. Mintha nem is az igazi háborúról, a szabadságért való harcról szólna, hanem, arról ahogy az kinéz, nem feltétlenül csak vizuálisan. (Meg hát ugye a propaganda alapból nem egy tiszta műfaj, mert valamilyen szinten az emberek manipulálásáról szól, és sokszor nem az igazságot közvetíti, gondoljunk csak a világháborúkra.) És amit szintén többen említettetek már, Katnisshez sem illik ez az egész. Ő is inkább megy saját maga harcolni, mint hogy jelmezben és sminkben, betanított koreográfiával és beszéddel hirdesse a forradalmat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt elfelejtettem, hogy a Revolution.pn csak nekem nem működik? Többször próbáltam már, de csak tiszta szürke az egész. Mondjuk valószínűleg én vagyok béna.

      Törlés
  6. Szerintem a legelső rész készítésekor még senki sem gondolta, hogy ebből a történetből ekkora szenzáció lesz. Jó, az addig eladott könyvek számából nyílván lehetett következtetéseket levonni, hiszen ha nincs felé érdeklődés, valószínű, hogy filmváltozat sem készül. Én mindig is úgy gondoltam az első filmre, hogy átlagos színvonalú, de a mondanivalója átlagon felüli, és ez az, ami megragadja az emberek figyelmét. Ezzel nem szídni akarom az első filmet, de ha összehasonlítom a Futótűzzel, akkor azért na. :) Továbbá, ha azt nézzük, 2010-2011-es viszonylaton, Donald Sutherland-et és Woody Harrelson-t kivéve, nem túl ismert színészeket választottak ki. Persze láthattuk őket is korábban már a filmvásznon, de ég és föld van Jennifer Lawrence nevének kiejtése között ma és 2011-ben. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy lehet nekik sem az volt a céljuk, hogy ez a film ilyen módon váljon híressé, de ami figyelemreméltó, az nem kerülheti el az emberek érdeklődését. Szóval meglehet, hogy Hollywood "áldozatává" vált, de ez csakis az őt övező hatalmas figyelem és érdeklődés miatt.

    VálaszTörlés