2012. május 14., hétfő

Olvassuk újra a Futótűzt! - 3. fejezet

Bár keddet néztem ki az Újraolvasás rovat napjának, mégis most annyira nincsen hír, hogy inkább hozom ma, nehogy holnap azon bosszankodjak, hogy túl sok minden torlódik össze. Meg amúgy is egy ilyen borús, esős napon jó dolog olvasni! :)

Más kérdés, hogy ha a könyv fanfiction lenne, akkor a szerzője úgy vezette volna be ezt a fejezetet, hogy "átvezeteő fejezet" lesz. Mert tudniillik semmi nem történik a fejezetben. Itt érezhető igazán, amiről már többször szó volt, hogy a második kötet lassan indul. A fejezet nagy része ugyanis arról szól, hogy Katniss agyal. Megijed Snow elnöktől, és azon gondolkodik, mit és hogyan tegyen, hogy azzal megvédje szeretteit. Kinek beszéljen erről a látogatásról és kitől kérjen tanácsot. Haymitch-re esik a választása.

Elkezdődnek a Győzelmi Körút előkészületei, megérkezik az előkészítő csapat és Cinna is. Arra viszont jó ez a fejezet, hogy megtudjunk egy-két dolgot a továbbiakról. Itt merül fel először a Nagy Mészárlás fogalma is: "Az úgynevezett Nagy Mészárlásokra huszonöt évente kerül sor. Ilyenkor a szokásosnál is nagyobb ünnepségekkel emlékeznek a körzetek vereségének évfordulójára, és persze a Viadal résztvevőinek is tartogatnak néhány meglepetést." 
Számomra döbbenet belegondolni, hogyan terrorizálja a körzeteket a kapitólium vezetése. Mind az, hogy az első ilyen alkalommal a körzeteknek maguknak kellett kiválasztani a résztvevő gyerekeket, mind pedig a második alkalom, amikor kétszer annyi gyerek halt meg, elszomorító. Felháborító. Szinte csodálkozok, miért csak most kezdenek el lázongani a körzetek. 

Haymitch neve is előkerül, ekkor tudjuk meg, hogy épp a Második Nagy Mészárlás győztese ő, nem "csupán" egy egyszerű Viadalé, kétszer annyi ellenséget kellett legyőznie, túlélnie, majd évről-évre visszatérni, és végignézni, amint meghalnak mentoráltjai. 


Az előkészületek során ismét magunk előtt láthatjuk az előkészítő csapat kicsit sekélyes, ámde lelkes csapatát, és szimpatikussá válnak, amikor Katniss anyukája megmutatja nekik, hogyan szokta befonni Katniss haját.
Aztán Cinnán a sor, aki azon kívül, hogy remek szerelést kölcsönös a lánynak, kiderül, hogy még másban is segítségére van Katniss-nek. Újabb definíció következik ugyanis: "A Viadal győzteseinek választani kell valami talentumot. A talentum az a tevékenység, amivel az ember a győzelem után foglalkozni kezd, mivel nem kell iskolába járnia vagy a körzet valamelyik ipari központjában güriznie. A talentum gyakorlatilag bármi lehet, amiről aztán riportot tudnak készíteni."
Peeta talentuma a festés, Katniss viszont nem talál magának való foglalatosságot, ezért a háttérben Cinna készít pár ruhát a nevében. Bevallom, számomra ettől nem lesz szimpatikusabb Katniss. Egyrészről kiábrándító, hogy nincsen kreativitása ahhoz, hogy találjon valami érdekességet, másrészről kicsit úgy érzem, ezzel ugyanazt folytatja, amit az Arénában is, egy olyan képet mutat magáról, amilyen valójában nem is. És itt igazából abban sem vagyok biztos, hogy Katniss ilyen ötlettelen, vagy inkább az írónő, Collins.

Végre azonban elkezdődik a Körút, megjelenik Effie Trinket is - ezúttal narancssárga parókában láthatjuk majd pompázni, Peeta és Katniss eljátsszák a Győzelmi Körút előtti Naaagy Találkozást. Itt azért megérint, ahogyan Katniss megfogalmazza, milyen igaz ember is Peeta: "És megértem, hogy nem vagyok egyedül. Hiába bántottam meg, nem fog  leleplezni a kamerák előtt. Nem fog elárulni egy színlelt csókkal. Peeta továbbra is meg akar védeni. Ahogyan az arénában tette. A sírás fojtogat, ahogy belegondolok ebbe."


A 12. körzet győztes csapata elindul a Győzelmi Körútra: Effie, Haymitch, Peeta és Katniss újra a vonaton, amely először a 11. körzet felé röpíti majd őket. Katniss megtalálja a pillanatot, hogy beszéljen Haymitch-csel, és elmond neki mindent. A férfi gyorsan átlátja a helyzetet, amelyet Snow elnök teremtett Katniss  számára: a lány csak úgy győzheti meg az elnököt, ha előbb-utóbb hozzámegy Peetához feleségül. Katnisst pedig, aki nem szerelmes a fiúba, ez mélyen megdöbbenti. Én pedig nem tudom nem megérteni.

7 megjegyzés:

  1. Én nem éreztem lassúnak a második kötetet, a harmadikat már annál jobban. Ez a Nagy mészárlás akkor engem is ledöbbentett. Hogy van a "sima" viadaltól is rosszabb? Borzalom. A talentum választása számomra semmire se volt érdemes. Most, hogy így írtad, az eszmefutattásom alapján lehet Collins ezzel is csak azt mutatta, hogy Katniss továbbra is a kamerának játszik.

    VálaszTörlés
  2. Igen, én is valahol itt ábrándultam ki egy kicsit az eddig kedvenc hősnőmnek tartott Katnissből. (Meg az első végén, amikor csúnyán megbántotta Peetát. Oké, hogy nem szereti, de szerintem ő maga is tudathatta volna Peetával a helyzetet.)
    Borzasztó idegesített, hogy micsoda lustaság ez a csaj, hogy még egy normális talentumot sem képes magának találni. Talán emiatt és a Peeta-mániám miatt nem tudtam sajnálni a házasság miatt. Én annyira, de annyira irigy voltam rá Peeta miatt, ő meg tessék, elkeseredik :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :))

      Én nem lustaságnak találtam, mert igazából én sem tudnék talanetumot felmutatni, de hát én nem vagyok hős. Valamit kitalálhattak volna az íjászkodással kapcsolatban. Még ha mesét is, de jobban hozzáillő lett volna, mint ez az átlátszó bénázás a ruhatervezéssel, amit Cinna csinál a háttérben :)

      Törlés
    2. Szerintem is találhattak volna hozzáillőbb talentumot, én mondjuk fel tudtam volna mutatni, bár nem tudom, hogy ki hogy van ezzel. Ebben a fejezetben Katniss még nem tudta, hogy szerelmes Peeta. Érezni érzett valamit iránta, csak nem jött rá, hogy szereti őt. Legalábbis nekem ez esett le a könyvből.

      Törlés
    3. Szerintem én biztos nem találtam volna normális talentumot. Tényleg nem értek semmihez, de azért Katniss igen.

      Törlés
  3. Abby!
    Én mindvégig úgy éreztem (érzem a mai napig is), hogy Katniss egyfajta bajtársi-testvéri kötődéssel kötődik Peetához. De hogy ez szerelem volna, arról engem Collins nem tudott meggyőzni.
    Ezt már hangoztattam párszor, biztos fogom is még :) De nem akarok meggyőzni senkit :)
    Egyébiránt pedig a múltkori rajongói novella jobban átadta azt a bizonyos szerelem-érzést, ami Collins-nak nem sikerült. Szóval lehetett volna. Én Gale-t választanám ;)

    VálaszTörlés
  4. Én egy picit pszichológiai oldalról szemlélem: Véleményem szerint Katniss megtört (lelkileg), amikor meghalt az Apja. Igazi szeretetet csakis a Húga iránt tudott érezni/mutatni. A többi emberi kapcsolata vagy felületes, vagy kényszeres volt. Tehát inkább meg akart felelni az embereknek (pár alkalmat leszámítva). Gale segítőkészségét, Peeta önfeláldozását, Cinna bátorságát soha nem tudta igazán viszonozni. És talán pont ezért volt annyira különleges mindenki számára...mert érzelmileg elérhetetlen volt szinte mindig is.

    És ugyanezt gondolom a talentumról is. Annyira megtört (ismét) az Arénában, hogy nem találta önmagát...és aki depressziós az hiába szeret íjászkodni, sportolni, "kreatívkodni"...az idő nagy részében nem csinál semmit. Hasztalan és tétlen. Nem beszélve a rémálmokról... amik élete végéig kísértik. Borzasztóan rossz érzés úgy feküdni, hogy tudod, reggel nem leszel kipihent mert az álmaid felemésztenek.
    Habár nem értem át ennyi szörnyűséget, ettől függetlenül maximálisan megértem ezt az ürességet, önmarcangoló melankóliát ami Katniss eluralja.
    (Team Peeta :D)

    VálaszTörlés