2014. február 7., péntek

Az Éhezők Viadala jövőjéről: Miért volt Francis Lawrence leszerződtetése épp olyan nagy jelentőségű, mint Jennifer Lawrence-é?


Vajon melyik Lawrence volt jobb üzlet az Éhezők Viadalának?
Nem kérdéses, hogy az Oscar-díjas Jennifer Lawrence hatalmas főnyeremény a Lionsgate-nek Suzanne Collins népszerű trilógiájának adaptálása folyamán. A sokoldalú színésznő a megfelelő súlyú érzelmet és pátoszt adja a Katniss Everdeen szerepéhez, aki szabadságharcosként egy olyan háború közepette találja magát, amire soha nem vágyott, kénytelen feláldozni családját és barátait, hogy ő legyen a forradalmat kirobbantó szikra. Collins történetét Katniss belső monológjából ismerjük, Jennifer Lawrence azonban megtalálja a módját, hogy kifelé is kommunikálja a karakter belső vívódásait, ezzel is segítve, hogy a Futótűz kiemelkedjen a többi átlagos, üres kasszasiker film közül.

Vitatnám azonban, hogy a Futótűzre leszerződtetett Francis Lawrence-t semmibe lehetne venni, ha az Éhezők Viadala filmsorozat sikerét mérlegeljük. Lehet, hogy nem vonzza úgy a tekinteteket, mint a pop-kultúrában jártas JLaw, akit - jelen pillanatban - a média kedvencének tartanak, ám színfalak mögötti ténykedéseivel eléri, hogy szemeink gyönyörködhessenek abban, amit látnak... és hogy ez a sorozat előrehaladtával se változzon.


Francis Lawrence-t felkérték, hogy rendezze meg Collins Kiválasztottjának két részes filmadaptációját is. A harmadik és negyedik film 2014. és 2015. novemberében érkezik a mozikba. És mivel a rendező személye változatlan maradt, elég konkrét elképzeléseink vannak arról, mire számíthatunk.

Ez a bizalom hiányzott néhány nagy filmsorozat folytatásainak elkészítése alkalmával. A Harry Potter sorozat például három rendezőt fogyasztott el, mire a producerek David Yates kezébe adták a stafétát, aminek köszönhetően az utolsó négy filmnek végre egységes képi világa lett.

Hasonló problémákkal küzdött az Alkonyat is. Igen, tudom. Az a sorozat sokkal komolyabb gondokkal is küzdött... tudniillik, hogy Stephenie Meyer szirupos regényéből készült. Ám a történet első három filmjét három teljesen különböző hangulatot teremtő rendező álmodta filmvászonra, akik mind azt próbálták tálalni, amit ők maguk Meyer története lényegének tartottak. Catherine Hardwick tini szorongást akart ábrázolni. David Slade agresszív tini horrorra vágyott. Egész addig [nem lett egységes képe az Alkonyatnak], amíg Bill Condon meg nem piszkálta a felszínt és fel nem fedezte a sorozat igazi hangulatát, hogy aztán az Alkonyat a Hajnalhasadásban végre kivirágozhasson. Ekkorra azonban már elkésett azzal, hogy a sorozatból valami olyasmit csináljon, amelyre érdemes emlékezni.

Az Éhezők Viadalának nem lesz ilyen gondja. Az, hogy a rendezés jogát egy rendező kapta meg, akinek megvan a lehetősége, hogy elképzeléseit beteljesítse, bölcs döntés, olyan, amely biztosítja, hogy Lawrence a Kiválasztottban kiterjeszthesse a Futótűzben elkezdett dicséretes munkáját. Elméletileg a rendező a továbbiakban folytatja a színészekkel és a produkciós csapattal való értékes kapcsolatainak kiépítését, amely csak segítségére lehet, amikor szigorú menetrend szerint folytatják a Kiválasztott forgatását. Az, hogy a kapitány megmarad a fejlődőben lévő sorozat hajóján, általában kevesebb akadályt, konfliktus és színfalak mögötti csúszást jelent.

Sőt mi több, hogy Francis Lawrence leszerződtetése és megtartása azt is jelenti, hogy ez a minőség is továbbra is megmarad majd a vásznon... ami sokkal fontosabb Collins világának rajongói számára. A rendező - úgy vélem - hibátlanul keltette életre a Futótűzben a Kapitóliumot és az Arénát. Hamarosan láthatjuk majd a Kiválasztottban, milyen egyedi világot teremt majd a 8. és a 13. körzet számára és az, hogy Lawrence a fedélzeten maradt - látván, mit ért el a Futótűzben - olyan stabilitást jelent majd az Éhezők Viadala számára, amelyet szerintem nem szabad lebecsülni.

Valamit azonban meg kell jegyeznünk azonban, amikor hasonló forrásból különböző hangulatú filmek készülnek. Vajon kíváncsiak lennénk arra, más filmes hogyan mutatná be Katniss Everdeen történetét? Természetesen. A kreatív variációk izgalmasak lehetnek. A stúdió szempontjából azonban - értsd anyagi megfontolásokból - ritkán éri meg a rizikót. Éppen ezért vitatkoznék azzal a ténnyel, hogy a két Lawrence közül Francis lenne az értékesebb az Éhezők Viadala sorozata számára... Jennifer Lawrence nélkül ugyanis valószínűleg egyáltalán nem is írnánk erről az egészről.
Forrás: Cinemablend

1 megjegyzés:

  1. Szerintem a stabilitás nagyon fontos. A gyűrűk ura többek között azért is lehet minden idők egyik legjobb filmadaptációja, mert Peter Jackson rendezte mindhárom filmet. Minden rendezőnek saját látásmódja van, és ha ez a látásmód filmről filmre változik, az nagyon nem előnyös, engem majdnem annyira zavart a Harry Potterben a folyamatos hangulati, helyszíni, öltözködési és egyéb variálás, mintha minden filmben más színész játszotta volna a főszereplőket.

    VálaszTörlés