2014. december 30., kedd

A Lionsgate utat mutat a Kiválasztott 1. rész kampányával

Emellett pedig nem csupán a rajongói oldalak, de a NewYork Times sem tudott elmenni szó nélkül, ahol egy ide kapcsolódó interjút olvashattak kinti rajongótársaink. Ezt fordítom most.

A Lionsgate kicsi, 27 fős, Az Éhezők Viadala kampányaihoz a legmodernebb közösségi médiát felhasználó reklámosztálya követendő példa lett Hollywood többi filmstúdiója számára: egyszerű, takarékos, előrelátó.

Tim Palen, a Lionsgate marketing igazgatója, a publicisták vezetőjével, Julie Fontaine-nel (balra) és
Danielle De Palma digitális marketing vezetővel az Éhezők Viadala tervein dolgoznak.
 Credit Tim Rue for The New York Times

De képesek vajon a Lionsgate-utat a nagy öregek is követni?

Az Éhezők Viadala: A Kiválasztott 1. rész, amely a posztapokaliptikus sorozat harmadik filmje, körülbelül 123 millió dollárnyi mozis jegybevételre tett szert a film nyitóhétvégéjén. Ez messze a legjobb nyitás tavaly október óta, amikor a Lionsgate a Futótüzet indította, amely 158,1 millió dollárral kezdett, majd végül világszerte 864,9 millió dolláros bevétellel zárt összességében.

Tekintve a Hollywood-szerte állandó vitákat arról, miként lehetne csökkenteni a reklámköltségeket, még ennél is lenyűgözőbb, hogy az Egyesült Államok- és Kanada-szerte a Lionsgate mindössze 50 millió dollárt költött a Kiválasztott 1. részének kampányára. Hollywoodban hat nagyobb filmstúdió van, amelyek mindegyikének legalább háromszor akkora a marketing osztálya, mint a Lionsgate-é, és ezek általában 100 milliós nagyságrendű összeget költenek egy-egy film reklámozására.

- Ez azért rengeteg pénz - mondta Richard Greenfield, a BTIG Research egyik elemzője.

A tanulság épp annyira nyilvánvaló, amennyire megalázó: a közösségi média korában a hatalmas tömegeket vonzó filmek reklámozása nem feltétlenül kerül nagyon sokba. A Lionsgate úgy tartja alacsonyan a költségeket, hogy olyan olcsó médiamegosztó oldalakat vesz igénybe, mint a YouTube, hogy meghoz bizonyos marketing döntéseket anélkül, hogy drága piackutatásokat végeztetne, és hogy maguk végzik el a fotózásokat is, hogy még ezen is spóroljanak.

Az olyan nagy stúdiók, mint az Universal Pictures és a 20th Century Fox sokkal nagyobb költségvetésű filmeket mutatnak be, mint a Lionsgate, éppen ezért sokkal nagyobb promóciós osztállyal is rendelkeznek. A Lionsgate azonban az utóbbi időben bizony leiskolázta néhány komolyabb vetélytársát.

A Walt Disney stúdió például nemrégiben a Google által egekig magasztalt BrandLab-hez küldte tanulni marketing csapatát, azzal a céllal, hogy segítsenek különböző fogyasztói bázisaikat átfogó online élményekhez juttatni. A Google már a Coca-Cola és a Mercedes-Benz kampányait is támogatta már és egyetlen filmét is: Az Éhezők Viadaláét.

- Nagyon könnyű sablonokat követni, de amit a Lionsgate az Éhezők Viadalával csinált az érdekes esettanulmány arra vonatkozólag, milyen, amikor valaki megtöri a hagyományokat. - mondta Ben Malbon, a Google kreatív együttműködésekért felelős igazgatója.

A Warner Bros. jelenleg 1000 munkavállalóját bocsátja el, amely munkaerejének 12,5%-át jelenti, és többek között a marketing osztálya is súlyos veszteségeket szenved. A Sony Pictures Entertainment nemrégiben frissítette fel promóciós részlegét, egy fiatal vezetőt állítva a 22 év után távozó fő marketingese helyére és egy másik, nagy becsben tartott digitális reklámszakember is magas pozícióba került.

Ám Hollywoodban újítást bevezetni szinte lehetetlen feladat. A Lionsgate-et 1997-ben alapították, amikorra a Warner Bros. fennállásának már 75. évfordulóját ünnepelte, így aztán az alapoktól kezdve teljesen másképp épült fel. Jon Feltheimer például, a Lionsgate vállalati szülőjének a Lions Gate Entertainment-nek a vezérigazgatója már hosszú ideje felhatalmazta Tim Palent, a marketing osztály vezetőjét, hogy szükség esetén hozzon gyors, ösztönös döntéseket és Palen ezt meg is teszi: ezért kapta 2009-ben a Cobra becenevet.

- Általában az a jellemző, hogy az ember ül a marketing megbeszélésen, kiteszik a készülő poszter 17 különböző változatát és egy táblázatot arról, hogy a különböző anyagokat hogyan tesztelték - mondta Francis Lawrence, a Kiválasztott rendezője, aki korábban a Legenda vagyok-ot is rendezte a Warnernél és a Vizet az Elefántnak!-ot a Foxnál. - A döntéseket egy csapat hozza az adatok alapján.
Hozzátette: - A Lionsgate-nél ez egyszerűen nem így megy.

Douglas Wick, a Lionsgate új sorozata, a Beavatott producere, aki az elmúlt évek során szinte mindegyik hollywoodi stúdiónál dolgozott már, sokkal nyersebben fogalmaz: - Tim tudja, hogy a bürokrácia maga a halál.

Az 52 éves Mr. Palen azon ritka marketingigazgatók közé tartozik, akik maguk is aktívan részt vesznek az osztály munkájában, gyakran ő maga fényképezi a színészeket a promóciós anyagokhoz. Ezáltal egyrészt csökkenti a költségeket, másrészt pedig művészi szempontból hiteles marad a filmkészítők szemében. Mr. Palen autodidakta módon tanulta meg a fotózást az évek során, fokozatosan vállalt egyre közvetlenebb kreatív szerepet minden egyes kampánya során, mert a filmesek erre igényt tartottak.

- Az, hogy valaki kreatív és eredeti legyen, ugyanakkor ha kell, elvégezze a napi munkát is, az nagyon szokatlan - mondta Lucy Fisher, a Beavatott egyik producere, aki az évek során a Warnernél, a Foxnál és a Sonynál is töltött be vezetői pozíciót.

Mr. Palen - miközben kézben tartotta a Kiválasztott kampányát, emellett több más kisebb filmét, mint például a John Wick is - Atlantába repült, hogy lefényképezze A Beavatott sorozat: A lázadó szereplőit, amelyeket posztereken, óriásplakátokon és az online kampány során használnak majd fel. Egyetlen nap alatt 15 színészt fényképezett le, mindenkit négy különböző beállításban.

A középpontban Jennifer Lawrence Az Éhezők Viadala fotózása során, amelyet házon belül oldottak meg
Kép: Gregory Zabilski

- Nem fotózunk olyat, amit végül ne használnánk fel. - mondta Mr. Palen, a Lionsgate székhelyén lévő határozottan egyszerű irodájában. Így költségként csak szállodai szobájának ára és a repülőjegye merült fel, ha viszont külső fotóst szerződtettek volna a feladatra, ahogyan azt más stúdiók teszik, a költségek könnyedén elérhették volna a 225.000 dollárt.

Mr. Palen, akivel publicistája, a Disney egykori vezetője, Julie Fontaine társaságában beszélgettünk, láthatóan egyre kényelmetlenebbül érezte magát, amikor a beszélgetés egyedülálló sokoldalúsága felé kanyarodott. Erre a Lionsgate vállalati rétegeinek hiányára és a kockázatvállalás kultúrájára utalt.
- Ha mi vagyunk a törvényen kívüliek, akkor Jon Feltheimer a seriff. - mondta a vezérigazgatóra utalva. - Ő az oka, hogy mindezeket csinálom.

Vegyük például azt az időt, amikor Palen csapata nem létező Éhezők Viadala szépségápolási termékeket reklámozott óriásplakátokon és buszmegállókban. Vagy amikor nemrégiben egy amputált lábú fehérnemű modellt és Mr. L.A. Leather uralmát használta fel a Körzetek Hősei című kültéri és online promóció során.
- Egy másik stúdiónál a jog vagy a szabályok már vagy tíz lépéssel azelőtt megállítottak volna, hogy egyáltalán felvethettük volna az ötletet. - mondta Mr. Palen. A Lionsgate, Hollywood egyik utolsó független filmstúdiója tavaly 21 filmet mutatott be, bár tény, hogy ezek között nagyon sok kis film volt.

A marketing során újszerű Körzetek Hősei posztereket alkalmaztak.
Kép: Lionsgate

A Kiválasztott rajongótáborának persze komoly szerepe volt abban, hogy a Kiválasztott első hétvégéjének jegyeladási adatai ilyenek legyenek. Suzanne Collins Éhezők Viadala trilógiájából világszerte 80 millió példányt adtak el. A szakma megfigyelői azonban arra is rámutatnak, hogy Az Éhezők Viadala moziba járó közönségének érdeklődését évről-évre egyre nehezebb fenntartani; a stúdiók részben ezért is várnak egy-egy évet két rész között, hogy maximálják a keresletet.

Így aztán a Lionsgate a YouTube szolgáltatásait is igénybe vette, részben ennek köszönhetően hozta létre a Körzetek Hangai nevű innovatív kezdeményezést.

Mr. Palen és csapata - a Google-lel együttműködésben - lényegében egy saját Éhezők Viadala tévécsatornát hozott létre, a Capitol TV-t. A YouTube-on és más weboldalakon keresztül a Capitol TV a film képzeletbeli kormányának egyfajta hivatalos hírforrásaként szerepelt.
Hogy szórakozást biztosítsanak, a Lionsgate egy csapatnyi YouTube sztárt toborzott, például Justine Ezarik-et, iJustine-t vagy Rob Czar-t és Corinne Leigh-t, a ThreadBanger párosát, akik a csináld-magad divatcsatornát vezetik.
A Lionsgate azonban eggyel előrébb is lépett, produceri segítséget biztosított az előre megírt Körzetek Hangjai videókhoz, jelmezeket és kellékeket biztosítottak, ezáltal is elhomályosítva a valóság és fikció közötti határvonalat.

- A Lionsgate valami agresszív és úttörő dolgot akart csinálni, és kiderült, hogy ők ezt komolyan is gondolták, és ez nem mindig van így - mondta Mr. Malbon a Google-től, megjegyezve, hogy ezen együttműködésük a stúdióval a hollywoodi elsők közé tartozik.
Hozzátette: - Most más stúdiókkal is tárgyalunk.
Forrás: NewYorkTimes

11 megjegyzés:

  1. Azért a marketingre szánt költségek visszafogása vissza is üthet. Tavaly a csapból is a Futótűz folyt, idén ugyanezt nem lehetett érezni. Ez persze Magyarország, de gyanítom, hogy az USA-ban is szolidabb volt a reklám. Nem véletlen, hogy a bevételek idén valamivel alacsonyabbak voltak. A 2. résznél némileg agresszívebben kellene kampányolni, mert más komolyabb címek is érkeznek majd ősz végén/télen, mint a James Bond, vagy a Star Wars. Persze egy befejező részt sokkal hálásabb dolog reklámozni, mert ahhoz még azok közül is sokan visszatérnek, akiket egyébként nem fogott meg annyira a sorozat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, azzal én is egyetértek, hogy nagyon visszavett a Lionsgate. Ami érezhető költségcsökkenés az a közvetlen a film előtti promóesemények (korábban voltak road-show-k, dedikálások, global fan day) és a premierek visszafogása. Az ausztráloknak szintén nagyon kijárna egy premier, és bár nem szeretnék hülyét csinálni a színészekből 5 európai helyszínnel, de 3-at megérdemeltek volna. Párizsban és Berlinben mindenképpen érdemes lett/illett volna tartani egyet-egyet. Úgy volt, hogy keleten (Koreába, meg nem rémlik már pontosan hova mentek volna) szintén lesznek promóesemények, ezek is elmaradtak.

      Őszintén szólva én nem is teljesen pártolom a túl innovatív reklámot. Amikor már annyira elhalványulnak a határvonalak, hogy nem is a filmet reklámozzák, hanem a fiktív országot (Körzetek Hősei, Körzetek Hangjai sorozatok, fiktív szépségápolási reklámok, stb.), azzal engem nem győznek meg. Azt meg nem értem, amikor jogsértésre hivatkozva töröltetnek TV spotokat, de hivatalosan meg nem teszik ki.

      Plusz, tegyük hozzá: ez nem a legszerencsésebb film. Én még mindig azt vallom, hogy a harmadik könyv eleje gyönge egy filmhez és szerintem sokan, akik dupláztak volna, nem mentek el másodszorra mozizni. Az utolsó rész viszont tényleg minden szempontból különleges lesz.

      Törlés
    2. Ha választhatnék az USA-n kívül 5 helyszínt premiernek, akkor az evidens londoni mellett ezeket választanám: Berlin (nagyon sikeres ott a sorozat), Párizs, Sydney/Melbourne és valahol Latin Amerikában, ahol nagyot ugrott az utóbbi időben a népszerűség. Ázsiát nem igazán érdekli ez a világ, a Futótűz esetében nagyjából 50 millió folyt be, ráadásul a kínaiak (akik ennek az összegnek több mint a felét hozták) eltették A kiválasztott 1. részét valami jelentéktelen februári időpontra, ahol kb. 10 napig játsszák majd a mozik.

      Én dupláztam, úgyhogy rajtam nem múlott. :D

      Törlés
    3. Egyetértek Misafeco :)
      A duplázás rajtam sem múlt,de valójában háromszor mentem el a moziba a filmre(1 magyar,2 angol).
      Viszont amikor harmadszorra néztem,akkor döbbentem rá,hogy én ezt az egészet unom. Nem tudom mi az oka ennek,az első és második részt kb. 500x láttam,de még mindig szívesen ülök le megnézni bármikor. Ellenben ezt a részt még az eredeti (zseniális) szinkronnal sem bírtam háromszor végignézni. Talán az lehet az oka,hogy nem állja meg a helyét önálló filmként,vagy mert a várt jeleneteket nem mutatták meg, esetleg mert túl sokat vártam tőle,fogalmam sincs. Vki segíthet megfejteni :)))
      Ami a kampányt illeti, idén augusztusban csatlakoztam az oldalhoz, ezért sok mindent nem volt lehetőségem visszaolvasni az első két rész kampányával kapcsolatban,ami azért így is szembetűnő változás,az-az amiket Ancsi már fentebb említett. A trailerek beosztása sem tetszik. Bár ez már nem fog érdekelni az A Kiv.2.-nél. Úgy tervezem,csak a 1,max 2 trailert vagyok hajlandó megnézni.
      Ui.: Mindentől eltekintve,várom a DVD-t,de leginkább csak a kivágott jelenetek miatt. Semmi bajom a filmsorozattal komolyan,ennek ellenére amikor olyanokat olvasok,hogy a Kiv.1.része lett az évfilmje és hogy a legnagyobb bevételeket is ez a film kaszálta,azt már nem érzem jogosnak(megérdemeltnek) ez inkább csak a hírnév miatt van. (VÉLEMÉNYEMMEL NEM KÍVÁNOK SENKIT MEGBÁNTANI,AZT HISZEM SIKERÜLT KULTÚRÁLT FORMÁBAN MEGFOGALMAZNOM)

      Törlés
    4. Miért mi mondjuk meg, hogy miért unatkoztál? Ezt csak te tudhatod.

      Az pedig, hogy neked nem tetszett annyira, még nem jelenti, hogy másnak nem lehet az év filmje. Bevételek dettó, nincs összefüggés egy film színvonala és a bevétele között. Ez nem arról szól, hogy melyik film érdemli meg, hogy a legtöbb pénzt hozzon, az fog "nyerni" ebben a tekintetben, amire a legtöbben beülnek.

      Törlés
    5. Az a baj,magam sem tudom miért nem jön be ez a film. Pedig a színészek kihoztak mindent,a Coin elnökös jeleneteknél borzongtam. De,ha most kellene mondanom 3 olyan érvet ami az mellett szól,hogy miért a Kiv.1.része lett az évfilmje akkor a színészi alakításokon mást nem igen tudnék mondani.
      Természetesen nem jelenti azt,hogy azért mert nekem nem jön be annyira,akkor már másnak sem lehet az évfilmje,egyszerűen csak nem értem. És igen, a bevételek és a színvonal között tényleg nincs összefüggés,ezt a Kiv.1. része számomra nagyon jól ábrázolja! Ellenben a hírnév és a bevételek között már igenis van… Ezért ültek be a legtöbben (szerintem) az Éhezők Viadalára,meg persze a zseniális színészek miatt.
      Annyi jó film volt az évben,lásd.: Hobbit,Csillagok között,A Beavatott,Az Útvesztő,A Majmok Bolygója,etc…) Ezek mind csodálatos filmek voltak. És ezek is mind megérdemelték volna az évfilmje címet.

      Törlés
    6. Szerintem azok közül, amiket felsoroltál, egyik se jobb A kiválasztottnál (főleg nem a Hobbit :P ). Az év filmje nálam a Boyhood.

      Törlés
    7. Hát ízlések és pofonok,hogy ki,melyik filmet szereti :DDD
      Nekem az évfilmje talán az X-men volt vagy Az Útvesztő :) A Boyhood-ot pedig tervezem megnézni!

      Törlés
    8. Nemtudom, lehet tényleg azért nem tettszett annyira neked, és sok mindenki másnak, mert kevés vér volt benne. Sok ismerösömtöl hallom ezt és részben megtudom érteni öket, de majd a 2. rész kárpótólni fog titeket!
      Személy szerint én jogosnak tartom az MTV év filmje díját, de nálam még nagy sikernek örvend az amerika kapitány2 és a galaxis örzöi is.

      Törlés
  2. Még annyit tennék hozzá, hogy nagyon okos ez a fajta marketing, de nem pótolhatja a hagyományos óriásplakátos, magazin-címlapos, tévés reklámkampányt. Jövőre 10 méteres Katnisst kérek a Blahára! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, ez utóbbiért a ForumHungary-hoz forduljál :)
      Én csak az oldalért vagyok felelős, de itt minden megvolt, ami elérhető, szóval nyugodt a lelkiismeretem. ;)

      Törlés