2011. augusztus 17., szerda

A rendező - Gary Ross

Amikor bemutatok egy-egy szereplőt, sokszor találok idézetet, amely a készülő film rendezőjétől, Gary Ross-tól származik, így úgy gondolom, róla is érdemes kicsit írni. Ross 1956-os születésű, filmek írásában, rendezésében, produceri munkájában van legtöbbször szerepe, ám olykor színészként is közreműködik. Filmográfiája nem túl hosszú, ám, amiben közreműködött, ott több funkcióban is feltűnt. Korábban készített filmjei többek között a Pleasentville (1998 - rendező, producer, író), Vágta (2003 - színész, rendező, producer, író), de ő volt a producere és az írója a Cincin lovagnak (2008), most pedig az Éhezők viadalának filmváltozatát rendezi, és a forgatókönyvet is ő írta.


A rendező 15 éves ikrei voltak azok, akik bevezették őt az Éhezők Viadalának, Suzanne Collins rémisztően nyomasztó futurisztikus trilógiájának világába. 
- Este 9-kor kezdtem el olvasni a könyvet, és hajnali 2-re ki is olvastam - mondja Ross. Ahogy már olyan sok más fiatal felnőtteknek szóló sikersorozat rajongója, ő is megkedvelte a hős Katniss Everdeen-t, a 16 éves lányt, akinek túl kell élnie mindent, amit kegyetlen kormány kiagyal, amely egy valóságshow keretein belül kényszerít gyerekeket élet-halál harcra.
Ross és a Lionsgate [a film gyártója] arra készülnek, hogy tavasz végén elkezdik az első rész forgatását. [Suzanne] Collins, aki a forgatókönyv első vázlatát is megírta, úgy érzi, a rendező jó választás volt:
- Biztos vagyok abban, hogy Katniss kiváló kezekben van - nyilatkozta az Entertainment Weekly-nek. - Korábbi munkái jól tükrözik tehetségét és a történetmesélésben való jártasságát, és izgatottan várom, milyen elképzelései vannak az Éhezők Viadalának életre keltésével kapcsolatban. 

Ebben az interjúban rengeteg spoileres rész van, amiket viszont inkább kihagyok, hadd izguljanak azok, akik még nem olvasták a könyvet. [Ancsi]

Mit gondolsz, mi az, amitől Te leszel a produkció legmegfelelőbb rendezője?
Csak az, hogy én annyira szeretem ezt a történetet. Van egy pimasz, tekintéllyel szembeforduló hangulata. Szerintem, ha megnézed néhány munkámat - különösen mondjuk a Pleasentville-t - akkor azok egy irányvonal mentén haladnak. És engem annyira megérint Katniss embersége is. Épp úgy, mint a tűzvész vagy a végső akciójelenet, amelyek olyan hihetetlenül lebilincselőek és nagyszabásúak, és a könyvben ábrázolt emberi kapcsolatok azok, amelyek engem motiválnak. 

Hallottál már arról, hogy a fiatalok félnek attól, hogy elrontod kedvenc könyvélményüket?
(Nevet) Épp most kaptam 150 levelet egy texasi középiskolából. Az irodalomtanáruk adta fel ezt nekik feladatnak. Néhányan azt írták, hogy "Nézze, tudom, hogy ez egy akciófilm, és alig várom, hogy magam is láthassam az akciókat, de kérem, ne ölje meg a történet lelkét." [...] És vicces, mert rájöttem, hogy a levelek Lubbockból, Texasból érkeztek, ahonnan Buddy Holly is származott. Vagyis, ha úgy nézzük, ez az amerikai tinilázadás kiindulópontja. Hát nem király?

Adtak valami hasznos tanácsot?
Sokan közülük azt írták, hogy ne fektessek akkora hangsúlyt a színekre. Szerintem arra gondolnak, hogy ne arról szóljon az egész, hogy milyen kontrasztok és árnyalatok vannak, vagy hogy vizuálisan ne legyen túl élénk a film. Szerintem a gyerekek kevésbé kedvelik a közhelyes megoldásokat, mint mi. 

[...]

Úgy tudjuk, jelenleg 60 millió dolláros költségvetéssel készül a film. Elég lesz ez arra, hogy ezt a teljesen más világot megfelelőképpen ábrázoljátok? (A Lionsgate tagadta a számokat, mondván, a költségvetés még nem végleges)
Nem vagyok felhatalmazva arról, hogy a költségvetésről beszéljek, de azt mindenképp elmondhatom, hogy elég lesz a pénz arra, hogy elkészüljön a film, és egyetlen rajongónak sem fogunk csalódást okozni. Ez a pénz semmivel nem kevesebb, mint amiből más világsikerű sorozatok hasonló filmjei készültek. De én nem is bánom, hogy nem szórhatjuk a pénzt. Így olyan kreatív megoldások is megszülethetnek, amelyek talán fel sem merültek volna, ha nincs ez a szigor. 

[...]

Néhány rajongó úgy gondolja, hogy könyv annyira erőszakos, hogy korhatáros filmet kellene csinálni belőle.
Nem lesz korhatáros, mert azt szeretném, ha a 12-13-14 éves rajongók is megnézhetnék. Ez a könyv nagyon sokat jelent rengeteg tinédzsernek, úgyhogy nem éri meg korhatárossá tenni. Ez az ő történetük, és megérdemlik, hogy rendesen kiélvezhessék. [Nekem azért vannak kétségeim afelől, hogy ez mennyire gyerektörténet. Gyerekekről szól, de nem mindig gondolom azt, hogy gyerekeknek. Persze ettől még meg lehet csinálni korhatármentesre, anélkül, hogy veszítene értékéből, csak szerintem sokkal több van mögötte, mint egy lány, aki fizikailag képes túlélni sok mindent... Ancsi] És nem is gondolom, hogy durvábbnak kellene lennie. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése